Leergang Merkpositionering

Marketing Event
Gepubliceerd op 22 januari 2024

De landelijke merkpositionering en merkstrategie voor de bibliotheek is in samenwerking met de VOB ontwikkeld en gecommuniceerd naar directeuren en MarCom-collega’s. Om bibliotheken mee te nemen en te laten zien hoe een sterk merk werkt en hoe door te vertalen naar de lokale situatie, bieden we in 2024 deze leergang aan, bestaande uit 3 workshops: 29 februari, 28 maart en 25 april.

Na deze reeks heb je antwoord op de vraag in hoeverre de landelijk gekozen merkwaarden passen bij jouw bibliotheek en lokale situatie. Weet je het te doorleven, intern de collega’s mee te nemen en toe te passen in MarCom, HR, activiteiten en contactmomenten.

Datum:
29 februari 2024
Tijd:
09:30 – 12:00
Locatie:
Scheltema Leiden
Kosten:
Kosteloos voor bibliotheekorganisaties in NH en ZH vanwege subsidies,
Aantal deelnemers:
Max. 10 bibliotheken
Deadline:
Inschrijven vóór 12 februari

We weten dat organisaties met een duidelijk merkkarakter succesvoller zijn dan die van alles maar wat hebben. Wie ben je als bibliotheek, wat is je persoonlijkheid, waar sta je voor en hoe draag je dit uit? Door je bibliotheek duidelijk vanuit één merkkarakter te positioneren versterk je de herkenbaarheid en het vertrouwen. Mensen zijn er onbewust mee bekend en dat schept een band, mensen worden loyaler. Daarnaast geeft een duidelijke positionering richting aan alles wat je doet. Van communicatie tot gedrag en processen. Zo bereik je consistentie, worden processen efficiënter en weet iedereen wat te verwachten, intern en extern.
Tijdens een serie van drie korte workshops krijg je  antwoord op de vraag in hoeverre de landelijke merkwaarden passen bij jouw lokale bibliotheek en hoe je intern zorgt dat het doorleefd wordt.

Voor wie?

Directeuren, MT leden, MarCom professionals en HR. Het advies is om deel te nemen met 2 of 3 deelnemers per bibliotheek.

Programma

Onder de deskundige leiding van Lara Molendijk (Brand Consultant New Growth Strategies) en Karlijn van Oirschot (Marketingadviseur Probiblio) gaan we met elkaar aan de slag met: Waarom is positionering belangrijk? In hoeverre matcht de landelijke positionering? Hoe kan je op een merk-waardige manier communiceren? En hoe kan je het merk gebruiken in de manier van samenwerken met belangrijke stakeholders en om de verbinding met collega’s?

Elke workshop is een combinatie van theorie, externe inspiratie, interactie en met elkaar aan de slag. Zo leren we van en met elkaar.

Na deze workshop staan de volgende sessies gepland op 28 maart en 25 april.

Tijdsinvestering tussentijdse opdrachten en uitwerking strategie afhankelijk wat er al per bibliotheek ligt, naar schatting 5 uur.

Praktische info

  • Donderdag 29 februari 9.30-12.00 uur Introductie en match merkkarakters.
    In deze workshop kennis over de landelijk gekozen merkpositionering en in hoeverre deze past bij jouw bibliotheek.
  • Donderdag 28 maart 9.30-12.00 uur Merk-waardige marcom/HR.
    Met deze workshop zorgen we we ervoor dat we de merkwaarden toepassen op marcom/HR activiteiten en contactmomenten.
  • Donderdag 25 april 9.30-12.00 uur Train de trainer.
    Met deze workshop zetten we de merkambassadeurs / leidinggevenden in hun rol om de merkpositionering in alle vestigingen tot leven te brengen door concrete handvatten te geven en het gesprek met collega’s aan te gaan.
Inschrijfvoorwaarden

Inschrijven is mogelijk tot 12 februari 2024. Deelname is alleen bestemd voor bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland en is kosteloos vanwege subsidie. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kun je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 37,50 annuleringskosten in rekening per dag. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast (per dag). Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten. De bijeenkomst is met name bestemd voor bibliotheekorganisaties uit Noord- en Zuid-Holland. Zij krijgen daarom voorrang bij plaatsing.