8 tips voor succesvolle PR

Marketing Blog
Gepubliceerd op 15 september 2022

Door Julia van Haaster

Met Public Relations (PR) kan een organisatie zichzelf tonen aan de buitenwereld, op een laagdrempelige, betaalbare en effectieve manier. Maar PR slaagt alleen als je dit op de juiste manier doet. Hoe dan? Marketingadviseur Julia van Haaster deelt in dit artikel een aantal handige tips voor succesvolle PR van jouw bibliotheek.

1. Focus op lokale media

Lokale media zijn heel geschikt om bepaalde doelgroepen te bereiken. (Bekijk de publicatie Klantgericht werken met Mosaic dat inzicht geeft in welke doelgroepen je het beste via lokale media kunt bereiken.) Dat komt doordat lokale media relatief betaalbaar zijn, beter benaderbaar en relevant voor mensen uit de buurt. Welke lokale media zitten er allemaal in het werkgebied van jouw bibliotheek en waar heb je wel of niet al een lijntje mee? Het helpt om dit in kaart te brengen. Investeer in een goede relatie met deze lokale media en bekijk of je bijvoorbeeld afspraken met hen kunt maken over publicatie of vaste rubrieken waar je aan deel kunt nemen. Jij bent zo gegarandeerd van een publicatie, zij hebben gegarandeerd (interessante) content.

Het is goed om aan de lokale media te denken bij het versturen van een persbericht, maar maak bewuste keuzes (bijvoorbeeld op basis van doelgroep) welk nieuws je wel en niet met hen deelt. Als je bijvoorbeeld de doelgroep jongeren wilt bereiken, is de keuze voor het lokale krantje namelijk niet handig, want zij lezen de krant niet/amper. Een PR-plan (zie het artikel Vliegend van start met een goed PR-plan) kan hier goed bij helpen.

2. Inhaken op handige dagen en actualiteit

Inspelen op de actualiteit is altijd slim om opgepakt te worden door de media. Wat speelt er momenteel in jouw regio of zelfs landelijk? Het inhaken op handige dagen is een slimme optie, hiervoor kun je de Issuekalender gebruiken. De Issuekalender is een jaarkalender met alle dagen, weken en maanden van en in een jaar waarop aandacht voor maatschappelijke issues wordt gevraagd (Issuekalender, 2022). Wat dacht je bijvoorbeeld van Week tegen Eenzaamheid (29 september-6 oktober), Diversity Day (4 oktober) of Week van de Mediawijsheid? (4-11 november)? Ook media en journalisten maken gebruik van dit soort inhakers en zijn altijd op zoek naar interessante content die aansluit bij een van de dagen. Het voordeel is dat deze ‘dagen’ al ver van tevoren gepland zijn en je dus tijd genoeg hebt om hier passende content bij te creëren.

3. Trending topics

Naast het inhaken op handige dagen, is het ook goed om trending topics in de gaten te houden. Waar zoeken mensen momenteel op? Welke zoekwoorden en hashtags op social media zijn trending? Door dit soort woorden en hashtags terug te laten komen in jouw content, profiteer je mee van de populariteit op dat moment en is de kans groter dat je (pers)bericht ook wordt opgepakt. Het programma Coosto kan je helpen inzicht te krijgen in wat op dit moment trending is, specifiek voor de bibliotheekbranche bijvoorbeeld maar ook landelijke thema’s. Daarnaast heeft Coosto ook de functionaliteit om tips te geven hoe je jouw content nóg opvallender/beter kunt maken, zodat de media deze sneller oppakt. Een andere, hele simpele en meer betaalbare manier is om andere bibliotheken of vergelijkbare organisaties zoals musea, scholen of theater te volgen. Wat posten zij, wat werkt goed? Of bekijk het artikel ‘Goede PR-voorbeelden uit de branche’ voor meer inspiratie.

4. Schrijf over iets onverwachts

Een andere manier om de aandacht te trekken, is om over iets onverwachts te schrijven. Iets wat niet typisch is voor jouw bibliotheek. Denk bijvoorbeeld aan: ‘De geheimen van de bieb die je nog niet kende…’ of ‘Mysterieuze bezoekers gevonden in kelder bibliotheek…’. Zorg voor een pakkende titel, zodat mensen geneigd zijn het bericht verder te willen lezen.

5. Belangrijk nieuws ‘onder embargo’ versturen

Journalisten houden van exclusiviteit, wie is de eerste die belangrijk nieuws mag publiceren? Om journalisten extra nieuwsgierig en jouw nieuws nóg interessanter te maken, is het slim om belangrijk nieuws ‘onder embargo’ te versturen. Een embargo is een verzoek aan de pers om een bepaald bericht niet voor een bepaald moment te publiceren. Je levert het nieuws voor die tijd dus wel al aan, maar het mag pas na dat genoemde moment live gezet worden. Deze aanpak vergroot te kans dat het nieuws meer aandacht genereert. Let op: doe dit wel alleen bij belangrijk nieuws en slechts een aantal keer per jaar. Dus alleen wanneer het relevant is en niet zomaar om te prikkelen, anders nemen de journalisten je niet meer serieus.

6. Afwisseling in je communicatiemix

Probeer afwisseling aan te brengen in je communicatiemix. Schrijf een persbericht niet alleen met platte tekst, maar maak ook gebruik van video’s, mooie beelden, geluidsfragmenten, podcasts, TikTok’s etc. Maak je nieuws zo aantrekkelijk mogelijk en bedenk vooral welk type content het beste past bij de doelgroep (en de media) die je wilt bereiken. Bijkomend voordeel: je valt meer op tussen alle persberichten die verstuurd worden.

7. PR begint bij jezelf

Het lijkt cliché, maar PR begint bij jezelf. Ga daarom op zoek naar ambassadeurs. Enthousiaste bezoekers, gepassioneerde collega’s, lokale influencers en betrokken vrijwilligers… Kijk om je heen en maak een lijstje van mensen die vol enthousiasme over jouw bibliotheek praten. Vraag hen vanuit hun eigen persoon ook om promotie voor jouw bibliotheek te maken. Liefst gratis, maar anders tegenover een kleine vergoeding. Alles wat zij delen en schrijven, is namelijk ook PR. Waardeer hun inzet en laat ze vooral ambassadeur zijn en voelen!

8. Schrijf eens een gastblog

Je zult er misschien niet als eerste aan denken, maar het schrijven van gastblogs kan onverwachts veel traffic veroorzaken. In de bibliotheek werken allerlei experts, laat hen eens een artikel schrijven over een specifiek onderwerp in hun vakgebied. Lever dit artikel vervolgens aan bij een medium buiten de branche en vraag of ze het willen plaatsen, omdat het interessant is voor hun lezers. Zo bereik je een hele andere doelgroep en via een ander kanaal, maar genereer je wel aandacht voor de bibliotheek.

Lees ook: