Breng in 4 stappen marketing naar een hoger niveau

Blog Marketing
Gepubliceerd op 09 maart 2023

Door Julia van Haaster

Voor een klantgerichte en toekomstbestendige bibliotheek, heb je sterke (strategische) marketing nodig. In dit artikel beschrijven we 4 stappen waarmee je meer aandacht en prioriteit kan geven aan marketing, om zo de interne positie te verstevigen.

Het is om te beginnen belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige situatie. Welke positie neemt marketing nu in binnen de organisatie? Waar ligt de focus op binnen de afdeling en hoe kijkt de rest van de organisatie naar marketing en communicatie? Aan de hand van onderstaande vragen, onderverdeeld in de categorieën Mindset en draagvlak, Formatie en budget, Planvorming en meetbare resultaten en Activiteiten en werkzaamheden, schets je een duidelijk beeld.

1. Mindset en draagvlak marketing

Hoe denkt de organisatie over marketing en communicatie? In  hoeverre weten en begrijpen MT-leden en medewerkers:

Andere vragen om te beantwoorden:

2. Formatie/samenstelling team en budget

Bij dit punt kijk je naar hoe het marketing- en of communicatieteam is opgebouwd. Vragen die je hierbij kunnen helpen:

3. Planvorming en meetbare resultaten

Bij dit onderdeel kijk je naar de plannen die er liggen en de resultaten van voorgaande jaren. Vragen die je hierbij kunnen helpen:

4. Activiteiten/werkzaamheden

Het is tenslotte ook goed om te bekijken hoe het dagelijks werk van het marketing- en of communicatieteam eruitziet. Vragen die je hierbij kunnen helpen:

Inspelen op ambities van jouw bibliotheek

Zo’n overzicht van de stand van zaken laat vaak al goed zien waar mogelijkheden zitten voor groei. Bijvoorbeeld in de samenstelling van het team, het heroverwegen van het marketingbudget, meer planmatig gaan werken en resultaten meten of werken aan meer draagvlak voor marketing in de organisatie. Lees ook deze 2 artikelen over Bibliotheek Amstelland en Teylers Museum; hierin vind je meer inspiratie voor ontwikkelmogelijkheden. Zo ging Bibliotheek Amstelland onder meer aan de slag met internal branding, CRM en klantsegmentatie middels Mosaic.

Misschien kun je deze groeimogelijkheden wel koppelen aan de ambities van jouw organisatie. Heeft jouw bibliotheek als ambitie om het imago te veranderen, maar blijkt uit de analyse dat marketing niet betrokken is op strategisch niveau en vooral reactief, uitvoerend bezig is? Of zijn er te weinig FTE of is er geen budget om meer te doen dan wat er nu gebeurt? Dan is er een duidelijk aanknopingspunt om in gesprek te gaan over groeimogelijkheden. In een ontwikkelplan (of jaarplan of afdelingsplan) kun je de ambitie van jouw organisatie koppelen aan concrete stappen voor de afdeling marketing.

Het Marketing Groeimodel

Bij Probiblio werken we veel met ons marketinggroeimodel. In dat model onderscheiden we 5 fasen waarin marketing (en communicatie) zich kunnen bevinden (zie afbeelding 1). Elke organisatie is uniek, maar bij iedere fase past een aantal mogelijkheden voor groei die op veel organisaties in die fase van toepassing zullen zijn. De eerder genoemde analyse van de huidige situatie, helpt je een inschatting te maken van de fase waarin marketing zich bij jouw organisatie bevindt. Herken jij je in één van de fases? Lees dan eens welke mogelijkheden voor groei hierbij passen.

Hoe groei je verder: Zorg er vooral voor dat je deze positie behoudt en dat je proactief blijft meebewegen met de (omgeving van) jouw organisatie. Blijf werken aan innovaties, klantgerichtheid en bouw verder aan de Employer Branding. Soms is dit nog een ondergeschoven kindje. Samen met Human Resource Management (HRM) zorg je ervoor dat de organisatie aantrekkelijk is voor nieuwe collega’s en dit blijft voor huidige collega’s. Uiteraard creëer je ook hiervoor eerst draagvlak bij de directie. En: ontdek hoe slimme data (AI) en (online) gebruikerservaringen een bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van de klantwaarde.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!