Prioriteer je marketingcontent met het 3H-model

Marketing Blog
Gepubliceerd op 20 september 2023

Door Julia van Haaster

Werken met een contentstrategie helpt bibliotheken keuzes te maken in wanneer ze wat op welk kanaal uitsturen, met welk doel en voor welke doelgroep. Een andere manier van werken, wat voor bibliotheken best even wennen kan zijn. Maar hoe kies en prioriteer je welke content het belangrijkst is? Het 3H-model helpt hierbij.

In het artikel ‘Zó schrijf je een goede contentstrategie’ lees je welke onderdelen een contentstrategie bevat. Eén van die onderdelen is het 3H-model. Het 3H-model helpt je om keuzes te maken in welke content-onderwerpen/thema’s voor jouw bibliotheek het belangrijkst zijn in een bepaalde periode en wat dit vervolgens betekent voor de inzet van tijd, budget en kanalen. Als marketing-/communicatieteam ga je zo veel gerichter en relevanter communiceren en werk je als team steeds meer proactief in plaats van reactief.

Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, bestaat het model uit drie lagen: een bovenste laag ‘hero’s’, in het midden de ‘hubs’ en een onderste brede laag ‘hygiëne’.

hero hub hygiene
Afbeelding 1: Het 3H-model

Hero’s

De hero’s zijn de grootste en belangrijkste content-onderwerpen/projecten in een jaar, die aansluiten bij de door jouw bibliotheek gekozen focusdoelgroepen en doelen. Zoals je in het model kunt zien, kies je er maximaal drie. Dit komt doordat je veel aandacht, geld en middelen besteedt aan deze onderwerpen en ze echt in de spotlight zet. Voorbeelden van hero’s bij bibliotheken zijn een verhuizing, opening van een nieuwe dienst, het IDO-punt of iets anders groots wat er bij jouw bibliotheek speelt. Ze spelen vaak in een groot gedeelte van het jaar, verspreid over een aantal maanden en zijn dus erg relevant voor jouw focusdoelgroep(en).

Hubs

Hierna volgen de hubs. Dit zijn belangrijke onderwerpen voor jouw bibliotheek, maar niet zo belangrijk als de hero’s. Vaak zijn dit onderwerpen die in een bepaalde periode erg belangrijk zijn, bijvoorbeeld een of twee maanden in het jaar. Dit kunnen themamaanden zijn, zoals Kinderboekenweek, Maand van de Mediawijsheid, Nationale Voorleesdagen, etc. Deze hubs kun je baseren op de landelijke campagnes, maar ook op de lokale ontwikkelingen in jouw werkgebied. Het liefst spreid je deze hubs over de maanden van het jaar, zoals je ook in het model ziet, zodat je uiteindelijk op ongeveer 6 – 12 hubs uitkomt (afhankelijk of ze één of twee maanden centraal staan).

Hygiëne

De onderste laag van het 3H-model zijn hygiëne-onderwerpen. Dit zijn alle content-onderwerpen waarover je altijd wel iets wilt/moet delen, de basis. Het wordt ook wel de always on content genoemd. Belangrijk is dat je bij dit soort content geen extra geld en tijd investeert. Voorbeelden van dit soort content zijn de contactgegevens, openingstijden, activiteitenagenda en de website. Je doelgroepen verwachten deze informatie altijd gemakkelijk te kunnen vinden (dus het hele jaar rond).

Let op:

  • Een 3H-model stel je liefst ieder jaar opnieuw op, omdat er veel verschillende zaken spelen bij jouw bibliotheek. Stem het 3H-model met de gehele organisatie af, zodat iedereen er achter staat en weet welke onderwerpen dit jaar het meeste aandacht krijgen en welke wat minder. Iets wat het ene jaar een hero is, kan het volgende jaar een hub zijn en andersom.
  • Het model helpt je om je content te plannen over het jaar, maar uiteraard is er ook ruimte voor spontaniteit en actualiteit. Idealiter houd je je ongeveer voor 80% aan het model en is er 20% ruimte voor flexibiliteit. Zo houd je iedereen tevreden als er opeens iets tussendoor komt.

Kanalen koppelen per laag

Als je de onderwerpen per laag bepaald hebt, koppel je er kanalen aan. Maak een lijstje van alle kanalen die jouw marketing-/communicatieteam inzet en bekijk wat er eventueel nog mist als je de focusdoelgroepen hiernaast legt. Op welke kanalen zijn jullie misschien nog niet actief, maar wil je dat wel zijn?

Een volgende stap is om het lijstje met kanalen te verdelen over de drie lagen van het 3H-model. Je kunt je tijd en geld maar één keer inzetten, dus daarom is het van belang om te bepalen welke kanalen je enkel bij je hero’s inzet of welke je altijd inzet. Een voorbeeld hoe dit eruit kan zien:

3hmodel
Afbeelding 2: 3H model en kanalen

In het voorbeeld zie je dat er een aantal kanalen als basis (hygiëne) worden ingezet, aanvullend extra kanalen voor de hub’s en voor de hero’s wordt nog grootser uitgepakt. Wil je dit nog verder uitwerken? Dan kun je er ook een percentage of aantal uren en euro’s aan hangen. Op die manier weet je welk budget en tijd je kunt besteden aan de promotie en communicatie over een bepaald onderwerp.