Werk aan je vlog-skills met onze e-learning vloggen

Marketing Blog
Gepubliceerd op 05 augustus 2021

Door Julia van Haaster

Lights, camera, action! Het maken van een vlog is tegenwoordig vrij simpel, als je weet wat je doet. Met een mobiele telefoon en een goed verhaal kan iedereen een vlog maken. Voor de bibliotheek is het een handig middel om laagdrempelig een doelgroep aan te spreken. In dit artikel vertel ik alles over het maken van vlogs. Nóg meer weten? Volg dan onze gratis e-learning!

Vlogs zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je komt ze overal op social media tegen in allerlei soorten en maten. Ook sommige bibliotheken zetten vlogs in om bepaalde doelgroepen aan te spreken. De meest succesvolle vlogs zijn van goede kwaliteit en dragen bij aan de marketingdoelen van jouw bibliotheek. Probiblio’s gratis e-learning Vloggen helpt je om goed voorbereid te starten met vloggen.

Ga meteen naar de e-learning Vloggen >>

In de e-learning Vloggen nemen onze marketingadviseurs je mee in de wondere wereld van vlogs. In de e-learning gaat het vooral om het komen tot een plan en concept en niet om de technische kant van video’s maken. Na afloop beschik je over de basistools om een goede vlog(serie) te maken. Je leert wat vlogs precies zijn, waar je rekening mee moet houden en waarom je vlogs wel of niet moet inzetten als bibliotheek. Aan de hand van 4 modules heten we je welkom in de wondere wereld van vloggen!

Uitgekeken op vlogs ben je niet snel, want gemiddeld wordt er iedere minuut voor 500 uur aan nieuwe video’s gepubliceerd op YouTube. 

Wat zijn vlogs nu eigenlijk?

In module 1 van de e-learning leggen we uit wat vlogs zijn. Hoe onderscheidt een vlog zich bijvoorbeeld van een normale video en waar moet je rekening mee houden als je gaat vloggen? Ook vertellen we je hier iets meer over de doelgroepen die voornamelijk naar vlogs kijken. Vlogs worden namelijk vooral bekeken door kinderen en jongeren en volwassenen onder de 45 jaar. Als je kijkt in de vernieuwde Whize Mosaic-segmenten, zijn dit vooral de segmenten ‘Jong en Hoopvol’, ‘Stedelijke dynamiek’, ‘Dromen en Rondkomen’ en ‘Plannen en Rennen’. En wist je dat vlogger zelfs een populair beroep is? In een Brits onderzoek werd aan kinderen gevraagd wat ze later willen worden. Op plaats 1 stond YouTuber, op plaats 2 vlogger.

‘Vlogs’: bekende en onbekende mensen maken vanuit hun eigen gekozen omgeving video’s van zichzelf over een onderwerp of thema wat hen bezighoudt.

Componenten van een vlog

In module 2 behandelen we onder andere de onderdelen waaruit een vlog bestaat en andere facetten die belangrijk zijn voor jouw vlog, zoals enthousiasme en duidelijk articuleren. Een goede vlog bevat standaard 5 componenten:

  • Herkenbaarheid: hoe herkennen mensen dat het jouw vlog is? Denk aan het gebruik van een begin tune, logo/beeldmerk, leuke en herkenbare deuntjes tussendoor of een leuke afsluiting die je altijd terug laat komen.
  • Frequentie: neem je vlogs op met een bepaalde frequentie. Je volgers willen graag weten wanneer ze een nieuwe video kunnen verwachten.
  • Tijd: bepaal wat de tijdsduur van jouw vlog is. De meeste vlogs duren gemiddeld tussen de 15 en 60 minuten. Het is vooral van belang dat je de spanning van de kijkers vasthoudt, bijvoorbeeld door enthousiast te praten en je vlog niet onnodig lang te maken.
  • Thema: bedenk 1 of 2 thema’s die je in je vlog wil behandelen of neem je vlog in dagboekvorm op. Dat voorkomt dat je van de hak op de tak springt met je onderwerpen en het voor de kijker chaotisch is om naar te kijken.
  • Afwisseling: zorg voor voldoende afwisseling, bijvoorbeeld door interactie met andere mensen, verschillende locaties etc.

Passen vlogs in jouw contentstrategie?

In module 3 leer je over de kracht en onderdelen van een sterke contentstrategie. Steeds meer bibliotheken gaan aan de slag met nieuwe media, zoals podcasts en vlogs. Deze media zijn ideaal om een nieuwe doelgroep te bereiken én te activeren. Het is van belang dat de vlog aansluit bij de doelgroep, anders komt de boodschap niet aan en sla je de plank mis. Voor bibliotheken is het dus belangrijk een weloverwogen keuze te maken om wel of niet voor vlogs te gaan. Het helpt om eerst een goede contentstrategie op te stellen, zodat je deze keuzes ook kunt onderbouwen en ze passen binnen het grotere geheel waar jij als bibliotheek mee bezig bent.

Aan de slag met een vlogplan

In de vierde en laatste module helpen we je met het opstellen van een vlogplan. Het lijkt zo verleidelijk: je hebt een goed idee voor een vlog en wilt meteen van start met de opname. Maar, is dat wel zo handig? Nou… nee! Een goede voorbereiding is het halve werk, ook als je een korte vlog wilt opnemen. In de e-learning ontdek je dat er een aantal stappen zijn om tot een goed vlogplan te komen, zoals het bepalen van je doelgroep en het vinden van een geschikte vlogger. Het kost wat tijd, maar zorgt uiteindelijk wel voor een betere vlog en kun je daarna vol vertrouwen aan de slag met de opnames!

Kijk hoe zij het doen

In de bibliotheekbranche zijn een aantal bibliotheken en personen goed op weg met het maken van vlogs. Hieronder zetten we een aantal inspirerende voorbeelden voor je op een rij, die je kunt bekijken voordat je zelf aan de slag gaat.

  • Vlogboek van Jörgen Apperloo: maakt video’s voor volwassenen met leestips voor verschillende leesniveaus. Op ieder niveau zijn allerlei video’s te vinden waarin Jörgen een of een aantal boeken behandelt en je meesleept het verhaal met allerlei passages uit het boek en passende beelden en toelichting.

    Jörgen Apperloo voor zijn boekenkast
  • Barts Boekenvlog: Bart van A La Bart Producties vertelt in zijn BoekenVlog reeks iedere keer zijn persoonlijke boekentips over een bepaald thema of genre.
  • Floris Leest: Floris heeft een groot bereik op YouTube en maakt regelmatig video’s waarin hij zoekt naar een vorm die boeken recht aandoet. Hij is filosoof, schrijver en fervent lezer en in zijn video’s staan allerlei soorten boeken centraal en geeft hij er iedere keer weer een leuke twist aan.

    Screenshot van YouTube pagina Floris Leest

  • Bibliotheek Rotterdam en influencer Boncolor: Een eenmalige vlog waarin Vlogger Boncolor langskomt bij de directeur van Bibliotheek Rotterdam en een persoonlijke rondleiding door de bibliotheek krijgt.
  • Voorleesvlogger: Vlogserie van een voorleesvrijwilliger van de VoorleesExpress. Je krijgt een kijkje achter de schermen bij Carien. Carien is vrijwilliger bij de VoorleesExpress en ze geeft je elke week een kijkje in haar traject als voorlezer bij een gezin.
  • Sabine’s Book Nook: Sabine is een 21-jarige BookTuber die vlogs maakt met boekgerelateerde content. Ze heeft 19.3000 volgers en maakt video’s in het Engels.
  • Merphy Napier: Merphy heeft veel volgers op YouTube (278.000) en geeft overal haar mening over: van de grootste fouten van schrijvers tot haar favoriete boeken.

Tip: in bovenstaande vlogs staan vooral boeken centraal. Gaat jouw bibliotheek aan de slag met vloggen? Het is dan misschien leuk om ook een ander onderwerp te belichten in jouw vlog. Laat je kijkers bijvoorbeeld zien welke activiteiten jullie organiseren, neem je kijkers eens mee op avontuur in de bieb of laat je collega’s aan het woord. Laat vooral zien dat er van alles is te beleven in jouw bibliotheek, succes!

Test je kennis met een quiz

Als je alle modules van de e-learning voltooid hebt, is het tijd om te testen of je alles onthouden hebt in een quiz. Ook delen we nog een aantal leuke links en filmpjes. Daarna kun jij vliegend van start met het maken van je eigen vlogs!

Benieuwd geworden? De e-learning is kosteloos te volgen voor bibliotheken en kun je vinden door op onderstaande knop te drukken:

Volg de e-learning Vloggen >>

Meteen aan de slag

Wil jij meteen aan de slag met het maken van een vlog? Hou onze tips bij de hand:

  • Stel een contentstrategie op
  • Schrijf een script voor je vlog
  • Bedenk wat het doel en de doelgroep van de vlog is
  • Zorg voor herkenbaarheid, zodat mensen weten dat het jouw vlog is
  • Neem je vlogs op met een bepaalde frequentie
  • Bedenk 1 of 2 thema’s die je wil behandelen
  • Bepaal wat de tijdsduur van jouw vlog is
  • Zorg voor voldoende afwisseling

Je vlog is af. En nu?

Je wil natuurlijk zo’n groot mogelijk bereik voor jouw vlog. Denk hierbij goed aan de doelgroep: hoe kun je hen bereiken? Neem de vlog sowieso op in je nieuwsbrief, de website en besteedt er aandacht aan op social media. Vraag ook collega’s hem te delen met hun netwerk/op hun eigen kanalen.

Wil je ook meer weten over de technische kant van het video maken en hier alles over leren? Kijk hier voor meer informatie over onze Bootcamp Video Maken.

Augustus 2021