Aan de slag met de positionering van jouw bibliotheek

Strategie en beleid Marketing Blog
Gepubliceerd op 01 december 2022

Door Karlijn van Oirschot

In de merkgids is een nieuwe positionering voor het landelijke bibliotheekmerk vastgelegd. Maar elke bibliotheek heeft de keuze om mee te gaan in de landelijke positionering of te kiezen voor een eigen positionering. Beide is mogelijk, terwijl je toch meebouwt aan het merk De Bibliotheek. Hoe je dit dan doet, pakken we vanuit Probiblio samen met onze bibliotheken op.

Merkstrategie & positionering: het verschil in het kort

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de merkstrategie en de positionering? Merkstrategie gaat over wat je als bibliotheek doet en de positionering gaat over hoe je dat doet. Meer uitleg over de definities van een merkstrategie en positionering vind je in het artikel ‘Zo bouw je aan een sterk merk’. Je kunt je misschien voorstellen dat bibliotheken zich goed kunnen vinden in wat ze doen, vandaar ook dat de merkstrategie landelijk is en we vanuit dat perspectief gezamenlijk verder kunnen bouwen aan een sterk merk.

De positionering per bibliotheek kan verschillen, omdat dat gaat over het DNA en de manier waarop medewerkers zich presenteren en hoe je de buitenwereld tegemoet treed. Een concreet voorbeeld van positionering vind je bijvoorbeeld in de autobranche: Volvo en Audi doen precies hetzelfde (maken auto’s), maar stralen allebei iets anders uit (zowel in design als in uitstraling en marketing/communicatie). Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Greenpeace en het Wereld Natuur Fonds. Ze streven hetzelfde doel na, alleen doen ze dat allebei op hun eigen manier. Dat verschil/die manier hoe ze overkomen, dat is de positionering.

Bepaal je eigen karakter

Er is een landelijke positionering geformuleerd op basis van het Brand Positioner Model, welke bestaat uit een merkhuis en merkwaarden.
Deze vind je terug in de merkgids.

merkhuis van de bibliotheek title=
Afbeelding: Het merkhuis van De Bibliotheek

Om bibliotheken op weg te helpen met de positionering van hun bibliotheek, bieden we een aantal opties aan waar bibliotheken op aan kunnen haken. Hierbij maken we een onderscheid in aanbod voor bibliotheken die mee willen liften op de landelijke positionering, bibliotheken die al een positionering hebben en bibliotheken die willen bouwen aan een eigen positionering.

  • Meeliften op de landelijke positionering: Het formuleren van een eigen merkpositionering vergt tijd en energie. Voor bibliotheken die zichzelf herkennen in de landelijke positionering is het daarom absoluut aan te raden hier zoveel mogelijk op mee te liften. Probiblio zal voor de bibliotheken die op de landelijke positionering mee draaien in 2024 een aantal workshops Positionering in de praktijk organiseren. Een reeks van drie workshops, deze starten eind februari.
  • Door met huidige positionering: Er zijn ook bibliotheken die al een eigen positionering hebben, passend bij hun lokale context en opgave. Hun merkstijl is binnen het verhaal van De Bibliotheek misschien net wat serieuzer of iets uitbundiger dan de landelijke positionering. Voor deze bibliotheken organiseren we workshops en inspiratiesessies, om gezamenlijk te kijken naar de koppeling met de landelijke merkstrategie en bieden we handige tools. Deze workshops vinden plaats eind maart en eind april.
  • Aan de slag met een eigen positionering: Als je de kern van jouw organisatie weet en het merk goed positioneert, raakt en (ver)bindt dit mensen! Merken zijn relevanter dan ooit en zeker in deze huidige tijden weten we dat een sterk merk werkt. We bieden ook in 2024 weer trajecten aan om een aantal bibliotheken hierbij verder te helpen of aan de slag te gaan met de doorvertaling van een eigen positionering. Ook interessant voor bibliotheken in een MFA en MFO of die in een mogelijke fusie zitten. Meer informatie of hulp nodig, neem contact met ons op.