Aan de slag met de positionering van jouw bibliotheek
In de merkgids is een nieuwe positionering voor het landelijke bibliotheekmerk vastgelegd. Maar elke bibliotheek heeft de keuze om mee te gaan in de landelijke positionering of te kiezen voor een eigen positionering. Beide is mogelijk, terwijl je toch meebouwt aan het merk De Bibliotheek. Hoe je dit dan doet, pakken we vanuit Probiblio samen met onze bibliotheken op.
Merkstrategie & positionering: het verschil in het kort
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de merkstrategie en de positionering? Merkstrategie gaat over wat je als bibliotheek doet en de positionering gaat over hoe je dat doet. Meer uitleg over de definities van een merkstrategie en positionering vind je in het artikel ‘Zo bouw je aan een sterk merk’. Je kunt je misschien voorstellen dat bibliotheken zich goed kunnen vinden in wat ze doen, vandaar ook dat de merkstrategie landelijk is en we vanuit dat perspectief gezamenlijk verder kunnen bouwen aan een sterk merk.
De positionering per bibliotheek kan verschillen, omdat dat gaat over het DNA en de manier waarop medewerkers zich presenteren en hoe je de buitenwereld tegemoet treed. Een concreet voorbeeld van positionering vind je bijvoorbeeld in de autobranche: Volvo en Audi doen precies hetzelfde (maken auto’s), maar stralen allebei iets anders uit (zowel in design als in uitstraling en marketing/communicatie). Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Greenpeace en het Wereld Natuur Fonds. Ze streven hetzelfde doel na, alleen doen ze dat allebei op hun eigen manier. Dat verschil/die manier hoe ze overkomen, dat is de positionering.
Bepaal je eigen karakter
Er is een landelijke positionering geformuleerd op basis van het Brand Positioner Model, welke bestaat uit een merkhuis en merkwaarden.
Deze vind je terug in de merkgids.
Afbeelding: Het merkhuis van De Bibliotheek
Om bibliotheken op weg te helpen met de positionering van hun bibliotheek, bieden we een aantal opties aan waar bibliotheken op aan kunnen haken. Hierbij maken we een onderscheid in aanbod voor bibliotheken die mee willen liften op de landelijke positionering, bibliotheken die al een positionering hebben en bibliotheken die willen bouwen aan een eigen positionering.
- Meeliften op landelijke positionering: Het formuleren van een eigen positionering vergt tijd en energie. Voor bibliotheken die zichzelf herkennen in de landelijke positionering is het daarom absoluut aan te raden hier zoveel mogelijk op mee te liften. Probiblio zal voor de bibliotheken die op de landelijke positionering mee willen draaien rond de zomer van 2021 een verdiepingssessie organiseren. De exacte datum volgt, houd onze website in de gaten!
- Door met huidige positionering: Er zijn ook een tiental bibliotheken die al een eigen positionering hebben, passend bij hun lokale context en opgave. Hun merkstijl is binnen het verhaal van De Bibliotheek misschien net wat serieuzer of juist uitbundiger dan de landelijke positionering. Voor deze bibliotheken zullen we na de zomer een inspiratie- en intervisiesessie organiseren, om gezamenlijk te kijken naar de koppeling met de landelijke merkstrategie.
- Aan de slag met eigen positionering: Tot slot gaan we ook in 2021 weer met een drietal bibliotheken aan de slag met een eigen positionering. Dit traject is al van start gegaan.
Meer weten over positionering?
Neem dan contact op met marketingadviseur Karlijn van Oirschot, 06-24 54 60 27.
Lees ook:
- Zo bouw je aan een sterk merk
- De nieuwe merkstrategie: 'Onze gezamenlijke inspanningen (meer dan nu) laten optellen’ - Interview met Miranda de Jong, lid van de Commissie Marketing bij de VOB en manager marketing & onderzoek bij Probiblio
- Lokale doorvertaling van de landelijke merkstrategie
Juni 2021