Hoe wordt jouw bibliotheek Instafamous?

Marketing Blog Praktijkvoorbeeld
Gepubliceerd op 01 december 2021

Door Marjolein Brood

Instagram bestaat 10 jaar en is uitgegroeid tot één van de meest effectieve tools om online aan je profilering te bouwen. Je kunt je publiek bij jouw organisatie betrekken en bijvoorbeeld jouw bibliotheek een persoonlijk gezicht geven. In dit artikel delen we de belangrijkste tips & tricks voor een succesvol Instagram-account voor jouw bibliotheek. Wie weet word je wel Instafamous!

Bepaal je doelen en doelgroepen

Voordat je aan de slag kunt met Instagram, is het belangrijk om je doelen en doelgroep(en) te bepalen. In het artikel ‘In tien stappen naar een sterke social media-strategie’ lees je hoe je dit aanpakt. Zorg ervoor dat je content hierop aansluit en dat je daar consistent in bent. Zo blijf je herkenbaar en relevant en loop je minder snel het risico dat je volgers afhaken. Als je doel is om het bibliotheekbezoek van ouders met jongere kinderen omhoog te krijgen, is het niet handig om tussendoor ineens een bericht te plaatsen over Klik & Tik, wat duidelijk gericht is op ouderen.

Voorbeeld: Het Instagram-account ‘NOS op 3’ heeft duidelijk gekozen voor een jonge doelgroep die op zoek is naar nieuws dat op een laagdrempelige manier wordt uitgelegd.

Bekijk na enige tijd wie je volgers zijn, zodat je je content daar nog beter op kunt afstemmen. Via je Instagram-statistieken heb je toegang tot verschillende gegevens over je volgers, bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en demografische gegevens. (Note: Deze statistieken zijn alleen zichtbaar voor een zakelijk Instagram-account.)

Zorg voor een herkenbare en professionele look-and-feel

Maak van jouw Instagram-profiel een samenhangend geheel door een vaste look-and-feel te gebruiken. Zorg dat je posts in een consistente stijl zijn gemaakt en bij elkaar passen. Zo kun je bijvoorbeeld al je foto’s op dezelfde manier bewerken door altijd hetzelfde filter te gebruiken. Instagram influencer Saskia Weerstand doet dit bijvoorbeeld door alleen maar foto’s met pastelkleuren te plaatsen. Bibliotheek Den Haag maakt gebruikt van dezelfde soort kleuren, fonts en cartoons. Zorg daarnaast voor professionele foto’s en vergeet niet om je biografie (de gegevens bovenin in je profiel) volledig in te richten. Kies de juiste foto, vermeld waar je als bibliotheek voor staat en plaats in ieder geval de link naar je website.

Afbeelding: Instagram Bibliotheek Den Haag title=
Afbeelding: Instagram Bibliotheek Den Haag
Afbeelding: Instagram Saskia Weerstand title=
Afbeelding: Instagram Saskia Weerstand

Werk met contentformats

Contentformats zijn thema’s die steeds terugkeren in je berichten. Bijvoorbeeld het favoriete boek van een medewerker, leeshoekjes in de bibliotheek, de tosti van de week die geserveerd wordt in het bibliotheekcafé of bookfacefriday zoals De Nieuwe Bibliotheek gebruikt. Met 4 of 5 verschillende thema’s (die passen bij jouw doelstelling) heb je voldoende afwisseling, maar ook een goede continuïteit in jouw berichten.

Afbeelding: Instagram De Nieuwe Bibliotheek title=
Afbeelding: Instagram De Nieuwe Bibliotheek

Stories zorgen voor interactie

Doordat je met Instagram veel mensen kunt bereiken is het de plek om interactie aan te gaan met je publiek. Zo betrek je hen bij je bibliotheek. Dit kan door het stellen van een vraag via een normale post, maar dit nog beter via Instagram Stories. Dit zijn foto’s of video’s die na 24 uur weer verdwijnen. Je kunt in een story bijvoorbeeld een poll of quiz verwerken. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om je foto’s en video’s te bewerken met onder anderen emoji’s, stickers en tekst. Ook belangrijk: Wanneer je reactie krijgt van een volger, reageer dan altijd.

Omdat Stories na 24 uur weer verdwijnen verwachten volgers niet dat de foto’s of video’s perfect zijn. Het voordeel hiervan is dat je makkelijk en snel kunt inspelen op actualiteiten. Zo kun je Stories inzetten om je volgers een kijkje te geven in wat er op dat moment bij jou in de bibliotheek gebeurt. Zo kun je het FOMO (Fear Of Missing Out) fenomeen creëren wanneer een activiteit plaatsvindt.

Wat altijd in elk bericht moet staan

Naast goed nadenken over het soort afbeelding dat je plaatst, moet je dat ook over de tekst die je erbij zet. Plaats bij ieder bericht (waar mogelijk) het volgende:

  • Call to action: Wat moet de doelgroep doen na het zien van dit bericht; zich inschrijven voor een activiteit van de bibliotheek, een lidmaatschap afnemen of meer informatie opzoeken over de bibliotheek?
  • Hashtag: Door een of meerdere hashtags te gebruiken, geef je jouw bericht een soort label mee. Hierdoor kan de doelgroep berichten met dit label gemakkelijk vinden, ook gebruikers die nog geen volgers van je zijn. Bijvoorbeeld: #bibliotheek #boekentips #persoonlijkeontwikkeling
  • Locatie: Op basis van locatie kunnen andere Instagram gebruikers je account vinden. Zo zijn de berichten en stories bijvoorbeeld zichtbaar in het zoekscherm van Instagram en wanneer zij zoeken op deze locatie worden jouw posts getoond.
  • Tags: Komt een schrijver wat vertellen in de bibliotheek tijdens een activiteit en maak je hier een story over? Tag hem of haar in de story, zodat deze persoon jouw story direct kan doorplaatsen als eigen story. Dat is gratis en makkelijk verdiende publiciteit!

Volg deze accounts uit de branche voor inspiratie:

  • Bibliotheek Rotterdam heeft een duidelijke doelgroep (jongeren) en zoekt veel interactie met haar volgers op door ze af en toe vragen te stellen. Er is veel consistentie in het soort content en er worden veel persoonlijke verhalen gedeeld door de doelgroep in beeld te brengen en aan het woord te laten.
  • De Nieuwe Bibliotheek zet verschillende contentformats in (onder anderen bookfacefriday, quotes en book reviews van medewerkers). Hierbij wordt goed afgewisseld in het soort posts (foto, video, stories en IGTV). Dit account is vrij actief, want er wordt dagelijks gepost. Verder is de bio volledig ingericht.
  • Het Instagram-account van De Boekenberg straalt iets heel gezelligs en huiselijks uit door foto’s van verschillende leeshoekjes, haar diverse publiek en lekkernijen uit hun café. De Boekenberg post regelmatig winacties en speelt in op actualiteiten.
  • De posts zijn lastig te volgen van Oodi Helsinki, want ze zijn voornamelijk in het Fins, maar alsnog de moeite waard om in de gaten te houden. Al is het maar om ideeën op te doen van wat je allemaal kunt vastleggen in en om de bibliotheek.