
Leerteams Marketing: samen leren en kennis delen
In de leerteams marcom werk je samen met collega’s uit andere bibliotheken aan actuele vraagstukken, slimme oplossingen en inspirerende ideeën. Samen leer je meer! Praktisch, proactief en direct toepasbaar in jouw werk. Daarom faciliteert Probiblio in 2026 zelfsturende leerteams op verschillende onderwerpen en doelgroepen.
- Startdatum:
- Februari 2026
- Doorlooptijd:
- 1 jaar
- Locatie:
- Start van het leerteam bij Probiblio, Hoofddorp. Vervolgsessies zijn bij de bibliotheken in Noord- of Zuid-Holland
- Tijdsinvestering:
- 80 uur totaal
- Kosten:
- 100 euro per bibliotheek
- Deadline:
- 9 december
Wat is een leerteam?
Een leerteam is een vaste groep bibliotheekprofessionals van diverse bibliotheken, die met een gekozen thema aan de slag gaan. Samen bepalen jullie de richting en zijn jullie verantwoordelijk voor de organisatie van sessies met elkaar. Het hoofdthema loopt als rode draad door alle sessies. De inhoud per sessie wordt echter bepaald door de groep en de bij aanvang geformuleerde leerdoelen. Het eindresultaat wordt gedeeld met het hele netwerk. Vanuit Probiblio ontvangen jullie van een marketing- of onderzoekadviseur begeleiding op het proces.
Wat vragen we van jou?
De deelnemers committeren zich voor minimaal 1 jaar en komen ongeveer 5 sessies samen. Elke deelnemende bibliotheek is verantwoordelijk voor de invulling van éen van deze sessies in lijn met het gekozen thema. Tussen de sessies wordt er ook inzet gevraagd, bijvoorbeeld het uitwerken van een specifiek opdracht. Je organiseert met het leerteam een aantal bijeenkomsten in het jaar. Elke deelnemende bibliotheek organiseert een bijeenkomst waarbij ook een lunch wordt aangeboden. Je kunt er ook met het leerteam kiezen om een keer een spreker in te huren waar de bijdrage per bibliotheek voor wordt ingezet. Naar verwachting kost dit op jaarbasis ongeveer 80 uur per deelnemer.
Waarom meedoen?
- Jij bepaalt samen met het leerteam de inhoud en richting
- Praktisch leren met directe impact op je werk
- Inspiratie en kennisdeling met collega’s
- Versterking van jouw rol als marcom-professional
- Uitbreiding van je netwerk binnen de sector
Thema’s en onderwerpen
We hebben een aantal thema’s geselecteerd waarvoor je je kunt inschrijven, die vind je hieronder. Schrijf je uiterlijk 9 december in via marketingadvies@probiblio.nl en geef door over welk thema jij meer wilt leren en aan de slag wilt gaan met andere bibliotheken. Er zijn meerdere keuzes mogelijk.
We starten met 2 leerteams bij voldoende aanmeldingen. Dat betekent minimaal 5 deelnemers, en maximaal 10 deelnemers. Startmoment is februari 2026, bericht hierover volgt eind december.
Werk samen met marketeers en communicatiespecialisten aan het versterken van de klantbeleving en het vergroten van de klantgerichtheid in jouw bibliotheek. De leervraag wordt op basis van de wensen van de deelnemers bepaald, maar mogelijke onderwerpen zijn:
- Hoe kunnen we beter inspelen op de wensen en behoeften van onze klanten?
- Hoe zetten we klantfeedback in als bron van verbeteringen in de klantreis?
- Hoe zorgen we voor één visie op klantgerichtheid die door de hele organisatie gedragen wordt?
- Wat kunnen we doen om de bewegwijzering in de bibliotheek klantgerichter te maken?
Werk samen met collega’s, marketeers en communicatiespecialisten aan het versterken van de merkbeleving van jouw bibliotheek. De leervraag wordt op basis van de behoeften van de deelnemers bepaald, maar mogelijke onderwerpen zijn:
- Hoe zorgen we dat ons merk en onze kernwaarden van de bibliotheek echt zichtbaar, voelbaar en herkenbaar is voor onze bezoekers?
- Hoe creëren we een consistente merkbeleving in alle contactmomenten – van de fysieke ruimte tot de online kanalen?
- Hoe kunnen we verhalen en activiteiten inzetten om de merkbeleving te verdiepen en te verbinden met onze doelgroepen?
- Hoe vertalen we de merkbelofte naar de dagelijkse praktijk van medewerkers, zodat iedereen bijdraagt aan dezelfde uitstraling?
- Wat kunnen we leren van andere organisaties of sectoren om onze merkbeleving te versterken?
De online wereld is continu in beweging. Om bij te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen willen we de krachten bundelen en met elkaar de verdieping in gaan op een relevant thema. De leervraag wordt op basis van de behoeften van de deelnemers bepaald, maar mogelijke onderwerpen zijn:
- Hoe werken we efficiënt met Matomo webanalytics?
- Hoe stellen we goede KPI’s op binnen je online marketingtools?
- Hoe halen we meer uit marketing automation en personalisatie?
- Hoe blijven we goed vindbaar en zichtbaar door de impact van AI in zoekresultaten?
De uiteindelijke keuze voor het onderwerp wordt een gezamenlijk besluit van de deelnemers die zich willen verdiepen en nieuwe kennis willen opdoen over trends binnen het online marketing vakgebied.
Hoe maak je marketing en communicatie écht inclusief? In dit leerteam verkennen marketing- en communicatiespecialisten hoe diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid (DIG) zichtbaar en voelbaar worden in woord, beeld en strategie. DIG begint bij hoe je communiceert, en daar ligt jullie kracht. Door ervaringen en voorbeelden uit te wisselen ontwikkelt het leerteam praktische handvatten om alle MarCom materialen en activiteiten inclusiever te maken. Een leervraag zou kunnen zijn:
- Hoe kunnen we richtlijnen (of strategieën) ontwikkelen om DIG structureel zichtbaar te maken in alle marketing- en communicatie uitingen van de bibliotheek?
- Hoe zorgen we ervoor dat onze visuele communicatie (zoals beeldgebruik en vormgeving) geen stereotypen versterkt, maar juist uitnodigend en representatief is voor een diverse doelgroep?
- Welke woorden, tone of voice en formats dragen bij aan toegankelijke communicatie voor mensen met verschillende achtergronden, leeftijden, niveaus van taalvaardigheid en beperkingen?
- Hoe kunnen we onze communicatiecampagnes zo vormgeven dat ze herkenbaar en aantrekkelijk zijn voor jongeren met uiteenlopende ervaringen en identiteiten, zonder te vervallen in clichés of stereotypen?
- Hoe maken we onze activiteiten en communicatie in de bibliotheek toegankelijk, inclusief en uitnodigend voor mensen met een visuele of cognitieve beperking?
Voor wie?
Marketing-, communicatie-, onderzoek- of dataspecialisten van bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland. Of je nu net bij een bibliotheek begint, of al jaren ervaring hebt, in een leerteam breng je jouw kennis in én neem je nieuwe inzichten mee terug naar jouw organisatie!