Snel en eenvoudig resultaten rapporteren? Zó doe je dat!

Blog Marketing Onderzoek
Gepubliceerd op 09 september 2025

Door Marion Romein

In de waan van de dag kan het lastig zijn om tijd vrij te maken om te kijken naar de resultaten van jouw website, social media-kanalen en nieuwsbrieven. Toch is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. In dit artikel delen we een handig schema waarin je makkelijk én efficiënt jouw resultaten in kunt opslaan.

Wat is rapporteren?

Eerst terug naar de basis, wat is rapporteren eigenlijk? Bij het rapporteren kijk je naar gegevens die aansluiten bij jouw doelen en maak je hiervan een overzicht. En dat deel en bespreek je met collega’s of leidinggevende zodat alle neuzen dezelfde kant op staan. Heb je bijvoorbeeld als doel om het aantal volgers op Facebook te laten groeien? Dan noteer je elke maand wat de status hiervan is. Zo zie je de groei en signaleer je wanneer je de strategie wil aanpassen.

Overzicht van de termen die gebruikt worden in dit artikel:

  • KPI: een belangrijke prestatie-indicator die rechtstreeks je doel volgt
  • Metric: ondersteunend cijfer
  • Doel: de beoogde waarde of definitie van een KPI

Help, ik heb helemaal geen tijd om te rapporteren!

Als MarCom-specialist heb je veel taken en stel je dit soms uit, omdat het niet urgent voelt. Toch is het belangrijk om hier tijd aan te besteden. Je verstevigt jouw positie doordat je met cijfers jouw keuzes kunt beargumenteren. Daarnaast word je steeds beter in je werk doordat je scherper ziet welke impact sommige keuzes hebben. Wil je je verdiepen in de kracht van jouw impact? In het artikel Laat jouw impact zien: creatief meten als MarCom-specialist lees je meer over creatief meten en hoe dit jouw positie kan verstevigen.

Aan de slag!

Wie is verantwoordelijk?

Begin met het kiezen van een verantwoordelijke. Wie is er verantwoordelijk voor het rapporteren? Het kan zijn dat jij dit bent, maar dat hoeft niet zo te zijn. Als je twijfelt, overleg dan met je collega’s bij wiens takenpakket dit het beste past.

Hoe vaak rapporteer je?

Spreek een vast moment af waarop gerapporteerd wordt. Het advies is om dit maandelijks te doen. Plan bijvoorbeeld elke eerste dinsdag van de maand een moment in je agenda waarop je hier tijd voor reserveert.

Wat rapporteer je?

Forumuleer SMART KPI’s en zorg ervoor dat deze aansluiten op jouw strategische doelen, bijvoorbeeld uit je marketingplan of je contentstrategie. Deze gaan bijvoorbeeld over je website, of over je social mediakanalen. Bijvoorbeeld een groei van 8% Instagramvolgers per maand, of een nieuwsbrief CTR van 6% of meer.

Kies een format

Vanuit Probiblio hebben we een format opgesteld dat je kunt overnemen én kunt aanpassen naar je eigen wensen. Hierin hebben we Instagram, Facebook en LinkedIn opgenomen, maar je kunt deze aanpassen om ook te rapporteren over je website. Verwijder KPI’s die je niet interessant vindt, en je kunt van start!

Zoek je resultaten op

Afhankelijk van welke resultaten je wilt meten, ga je aan de slag in de Meta Business Suite, op LinkedIn of in Matomo. Kom je hier niet uit? Weet je bijvoorbeeld niet waar je welke gegevens kunt vinden of wil je hier handiger in worden? Stuur een mail naar marketingadvies@probiblio.nl. Dan helpen we je graag op weg!

Deel je resultaten

Bespreek je resultaten met je collega’s en deel de belangrijkste conclusies. Vertel de hoogtepunten en welke lessen je uit de data voor de komende maand meeneemt. Misschien is je doelgroep niet meer op dezelfde tijd online, of zie je een verschuiving van Facebookvolgers naar Instagramvolgers. Welke actiepunten komen hieruit? En wat heb je van jezelf of het team nodig om tot de gewenste resultaten te komen?

Wil je meer leren over rapporteren en Matomo?

Hopelijk geeft deze tool je wat handvatten om op een efficiënte manier jouw resultaten te rapporteren. Wil je met resultaten van Matomo aan de slag? Volg dan op 4 november een training bij Probiblio (save the date, uitnodiging volgt), waarbij je Matomo beter leert kennen en leert gebruiken. Wil je op een ander onderdeel advies? Stuur dan een mail naar marketingadvies@probiblio.nl.