Zet jouw collectie in de spotlight - gebruik de uitleencijfers van de Collectiemonitor
De Monitor Collecties biedt een schat aan inzichten: alle uitleencijfers van bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland overzichtelijk bij elkaar. Daarmee ontdek je snel welke thema’s, titels of genres aanslaan bij je publiek. Soms is het even zoeken naar de juiste invalshoek om de collectie in de spotlight te zetten – maar met de Monitor Collecties heb je goud in handen. Met deze 5 tips vertaal je de cijfers naar concrete acties voor marketing of in de frontoffice.
Wat is de Monitor Collecties?
De Monitor Collecties 2025 is een rapportage- en analysetool van Probiblio waarin de uitleencijfers en andere relevante data van bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland gebundeld worden.
De Monitor geeft inzicht in onder andere:
- het aantal uitleningen en reserveringen per bibliotheek
- titelspreiding en diversiteit binnen collecties
- de actualiteit van collecties (hoe oud de materialen zijn)
- abonnementsvormen en hun variaties tussen bibliotheken
Nieuw in deze editie is dat de Monitor interactief wordt aangeboden via Power BI: je kunt tabellen openen, filters toepassen, je eigen bibliotheek selecteren of vergelijken met anderen.
Daarnaast bevat de Monitor ook inspirerende elementen: provinciale trends, concrete tips, analyses per bibliotheek en ideeën voor beleid en programmering.
1. Vergelijk en verbeter je prestaties door benchmarking
Gebruik de Monitor om de prestaties van jouw bibliotheek te vergelijken met andere bibliotheken. Waar scoor je beter? En waar is nog winst te behalen in de marketing of presentatie op de vloer? Ga op zoek naar het verhaal achter de cijfers. Waarom heeft Bibliotheek X meer uitleningen per inwoner? En is dit een mooie ‘reden’ is om het gesprek aan de gaan met andere bibliotheken en van elkaar te leren? Deze inzichten vormen een perfect startpunt voor nieuwe campagnes of verbeteracties en deel de resultaten met collega’s. Laat zien waar ze voor werken!
2. Zet in op (her)activering van leden
Laat de Lenersanalyse zien dat er veel 0-leners zijn of dat leden afhaken na hun BoekStart-koffertje?
- Organiseer een korte introductie of rondleiding in de bibliotheek.
- Stuur een persoonlijke activatiemail met tips én een leuke actie.
- Laat je inspireren door succesvolle campagnes, zoals Ga mee offline uit onze regio.
3. Promoot E-books en luisterboeken
Blijft het gebruik van digitale materialen achter? Geef E-books en luisterboeken dan een podium – zowel online als in de vestiging. Denk aan sociale media-posts, displays of een korte uitleg bij de balie over hoe eenvoudig het is om digitaal te lezen of luisteren, bijvoorbeeld als er veel reserveringen staan op een populair boek.
4. Verbeter de uitleencijfers met creatieve acties
Lopen de uitleencijfers terug? Maak lenen weer aantrekkelijk!
Organiseer een Zomerlezen-actie of laat een lokale bekendheid zijn of haar boekentips delen.
Speel met presentatie: grotere tafels, thematische displays of verrassende combinaties van populaire en minder bekende collecties. Blijf verrassen — dat werkt!
5. Maak nieuwe boeken zichtbaar en verleid je bezoekers
Overweeg om nieuwe boeken niet direct te laten reserveren, maar ze juist in de vestiging beschikbaar te maken. Zo trek je meer bezoekers naar binnen. Laat Marketing en de Frontoffice dit samen uitdragen met een kleine campagne of opvallende presentatie en verleid bezoekers om nog iets extra’s mee te nemen.
Neem voor meer informatie contact op met collectieadvies@probiblio.nl