
Workshop 'Meer weten over je klant met Matomo-analytics'
Welke kansen en successen schuilen er in je de data van je bibliotheekwebsite? Ontdek het tijdens deze workshop. We gaan nieuwe inzichten formuleren aan de hand van Matomo, de data-analyse tool voor alle bibliotheekwebsites.
- Datum:
- 04 november 2025
- Tijd:
- 10:00 – 15:00
- Locatie:
- Probiblio, Spicalaan 55 in Hoofddorp
- Kosten:
- Kosteloos voor bibliotheekorganisaties in NH en ZH vanwege subsidies
- Aantal deelnemers:
- Maximaal 15 personen
- Deadline:
- Inschrijven vóór 28 oktober
- E-mailadres:
- evenementen@probiblio.nl
Je herkent het vast als marketing- en communicatiespecialist: er zijn veel ideeën van enthousiaste programmamakers tot aan gemotiveerde managers, die graag bepaalde onderwerpen rondom de bibliotheek in de aandacht zouden zien op de website. In deze workshop bekijken we hoe je met harde cijfers en data kunt laten zien welke onderwerpen het goed doen op je website en hoe je met die gegevens collega’s kunt overtuigen van een juiste online marketingaanpak.
Wat leer je?
- Hoe je in de basis omgaat met een analytics-tool, in dit geval Matomo-analytics.
- Hoe je in gesprek leert gaan met je collega’s en managers over webresultaten en structurele rapportage hierover, door gebruik van Matomo analytics.
- Op welke KPI’s je moet letten: van views tot aan klikgedrag tot aan bezoekduur. Hoe veel tijd spenderen mensen écht in het lezen van webpagina’s?
- Hoe zie je door gebruik van MTM-codes (de Matomo-variant van ‘UTM’) waar je websiteverkeer vandaan komt (bijvoorbeeld van de nieuwsbrief, Google etc.)?
- Hoe kun je een herordening of opschoonproces van de website verantwoorden aan je collega’s en je MT/directie, met data?
- Wat betekenen al deze data voor de indeling/hiërarchische structuur van je website en andere mogelijke marketingkanalen?
Heb je vooraf al andere specifieke vraagstukken of cases? Geef ze door, en we proberen het mee te nemen in deze workshop! Je kunt ons mailen via marketingadvies@probiblio.nl.
Deze workshop wordt georganiseerd met dataconsultancy bureau Digital Power.
Voor wie?
Marketeers in de bibliotheken Noord-en Zuid-Holland.
Programma
- 09.30-10.00 uur: inloop, ontvangst in de hal.
- 10.00-10.15 uur: introductie Probiblio, context KB.
- 10.15-12.00 uur: kennisdeling Digital Power, aan de slag.
- 12.00-12.45 uur: Pauze met lunch (kort naar buiten)
- 12.45-14.00 uur: verder aan de slag, oefenen.
- 14.00-14.30 uur: uitwisselen, voorbeelden bespreken.
- 14.30-15.00 uur: napraten, koffie en thee.
- 15:00 uur: Einde.
We zien je graag op 4 november, waar je kennis en inspiratie kunt opdoen én ruim gelegenheid is om bij te praten!
Inschrijfvoorwaarden
Inschrijven is mogelijk tot 28 oktober 2025. Deelname is bestemd voor bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland en is kosteloos vanwege subsidie. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kun je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 38,00 annuleringskosten in rekening aan de bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Overige organisaties betalen de volledige deelnamekosten. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast. Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten. De bijeenkomst is met name bestemd voor bibliotheekorganisaties uit Noord- en Zuid-Holland. Zij krijgen daarom voorrang bij plaatsing. Voor vragen over inschrijvingen, neem contact op met evenementen@probiblio.nl