Collectie Bibliotheek AanZet nu doorzoekbaar middels ai

Nieuws
Gepubliceerd op 29 november 2022

Samen met Probiblio, NBD Biblion en OCLC heeft de Bibliotheek AanZet de app Bookarang op haar website geïntegreerd. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie kunnen bezoekers hierdoor gemakkelijk online literatuur zoeken en het aanbod personaliseren. De Bibliotheek AanZet is de eerste Nederlandse bibliotheek die kunstmatige intelligentie op hun website inzet om bezoekers te inspireren.

De app Bookarang is gespecialiseerd in inhoudelijke boekaanbevelingen door middel van kunstmatige intelligentie. Niet op basis van populariteit of andermans gedrag, maar met de inhoud van het boek en de voorkeuren van de lezer als uitgangspunt. Bookarang is een dienst van NBD Biblion.

Ronald Capelle, programmamanager Digitalisering bij de Bibliotheek AanZet: “Met Bookarang hebben wij 24/7 een virtuele bibliothecaris in dienst die onze collectie kent en onze bezoekers on demand helpt bij het ontdekken van een passend boek. Bovendien is het een handige hulp voor onze collega’s als zij op de vloer om advies worden gevraagd. De komende periode blijven wij feedback verzamelen en leren hoe Bookarang nog waardevoller ingezet kan worden. Inmiddels hebben wij al weer geïnvesteerd in een update.”

Groei bibliotheekgebruikers

De ontwikkeling van geautomatiseerd leesadvies sluit aan op de ambitie uit de Netwerkagenda Openbare bibliotheekvoorzieningen, om samen te groeien naar acht miljoen met de bibliotheek verbonden gebruikers.

Astrid Kraal, afdelingshoofd en netwerkmanager Bibliotheekstelsel bij de KB: “Binnen het netwerk is de Bibliotheek AanZet een bibliotheek die flink aan de slag is met digitale innovatie. Daar kunnen we allemaal in de branche iets van leren en ons voordeel mee doen. Dit project rondom het aanbevelen van boeken is hiervan een mooi voorbeeld.”

Kraal verwijst hier onder andere naar de ontwikkeling van het Virtueel Bibliotheek Platform, waar AanZet in 2018 mee is begonnen. Sindsdien heeft de bibliotheek al flink geïnvesteerd in hun digitale dienstverlening.  Inmiddels zijn ook De Nieuwe Bibliotheek, FlevoMeer en Kennemerwaard aangesloten en zetten zij gezamenlijk stappen in het bouwen van een virtuele vestiging beleving.

Digitale bibliotheek

De integratie van de app is een pilot binnen het Probiblio-project ‘Inzet informatiesystemen ten behoeve van primaire processen’. Daarbij ging het om (het opschalen van) een ‘virtuele vestiging’ waarin diensten en producten online worden aangeboden en hoe je hier optimaal gebruik van maakt. Met als resultaat dat de bibliotheek (nieuwe) diensten en producten (online) gericht aan doelgroepen kan aanbieden.

Roger van der Wal, manager Automatisering & Digitalisering bij Probiblio: “In de digitale samenleving is het steeds gebruikelijker om zaken digitaal te doen. Denk aan het bestellen via webshops en het kijken van films en series via streaming services. Om die 8 miljoen bibliotheekgebruikers te behalen is het voor de bibliotheken belangrijk om mee te gaan met deze trend en hun diensten ook digitaal en hybride aan te bieden. Met deze pilot is daar een mooie stap ingezet.”