
Jongeren en digitale vaardigheden
Mijn eerste opdracht vanuit het traineeship was bij BplusC in Leiden/Leiderdorp bij Team Inclusie. In opdracht van de gemeente Leiden ben ik gaan onderzoeken wat de bibliotheek kan doen om jongeren te ondersteunen bij hun digitale uitdagingen en wat de behoeften van de jongeren zelf hierin zijn. Ook voor jongeren is het niet vanzelfsprekend dat zij zelfstandig kunnen deelnemen aan de digitale samenleving.
De samenleving digitaliseert razendsnel. Nu jongeren opgroeien in een hybride wereld lijkt het misschien vanzelfsprekend dat zij hierin hun weg kunnen vinden, maar de praktijk wijst anders uit. Onderzoeken en ervaringen vanuit het onderwijs en jongerenorganisaties laten zien dat digitale geletterdheid onder jongeren geen vanzelfsprekendheid is. Juist voor jongeren in een kwetsbare positie blijkt het lastig om zelfstandig en kritisch te navigeren in de digitale wereld. Het is van groot belang dat alle jongeren, in deze cruciale levensfase, de nodige digitale vaardigheden ontwikkelen om deel te kunnen nemen aan de samenleving.
Trainee Openbare Bibliotheken
BplusC, de bibliotheek in Leiden en Leiderdorp, ondernam actie. In opdracht van de gemeente Leiden onderzocht ik als trainee bij BplusC wat de bibliotheek kan betekenen voor jongeren op het gebied van digitale vaardigheden. Wat hebben de jongeren nodig? Waar liggen kansen? En hoe kan de bibliotheek hierin een duurzame rol spelen?
In de laatste maanden van mijn opdracht heb ik daarnaast toegewerkt naar een pilot. Voor deze pilot selecteerde BplusC jongeren tussen de 14 en 18 jaar als doelgroep. In deze leeftijdsfase moeten jongeren veel digitale (overheids-)zaken regelen, met name als jongeren 18 jaar worden. Voor de pilot ging ik zelf workshops geven over digitale (overheids-)zaken aan jongeren op het vmbo in Leiden.
Het resultaat van het verkennende onderzoek en de pilot zijn het rapport ‘Jongeren en digitale vaardigheden’ en een bijbehorende factsheet. In de factsheet kun je de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen lezen.

Geert-Jan Davelaar, adviseur educatie en sparringspartner namens Probiblio: “Hidde’s onderzoek laat goed zien dat de bibliotheek voor het onderwijs een partner is voor zowel leesbevordering als digitale zaken. Er is binnen de bibliotheek al veel kennis op het gebied van basisvaardigheden, denk aan het IDO. Deze kennis toepasbaar maken voor leerlingen en studenten in het onderwijs biedt de mogelijkheid om ook nu al deze generatie van digitale natives digitaal vaardiger te maken.”