
Oud Geleerd Jong Gedaan: leerecosysteem in de praktijk
In de nieuwe netwerkagenda wordt binnen de maatschappelijke opgave Leven Lang Ontwikkelen gesproken over een leerecosysteem, waar de bibliotheek actief onderdeel van uitmaakt. De term leerecosysteem is niet nieuw, maar wel nieuw in de bibliotheekwereld. Toch zijn er al voorbeelden te vinden van bibliotheken die nieuwe vormen van leren aanbieden: De OBA en Bibliotheek Den Haag werken al geruime tijd samen met de stichting Oud Geleerd Jong Gedaan (OGJG). Deze stichting faciliteert colleges voor senioren over een keur aan onderwerpen, online en live (in Noord- en Zuid-Holland en in Utrecht).
Wat is een leerecosysteem?
Mensen ontwikkelen zich op veel manieren. Een goed lokaal samenhangend netwerk helpt hierbij. Dit noemen we een bloeiend leerecosysteem. Om iedereen een kans te geven zichzelf doorlopend te ontwikkelen werken het onderwijs, de gemeenten, bibliotheken en bijvoorbeeld musea, welzijnsorganisaties en sportclubs lokaal samen.
Lees meer op de pagina van de koersgroep Leven Lang Ontwikkelen op Bnetwerk.nl
Studenten
OGJG rekruteert studenten bij verschillende hbo en wo onderwijsinstellingen van allerlei studies. Deze studenten gaan vrijwillig aan de slag, of krijgen studiepunten voor hun werk. De studenten worden getraind door OGJG en geven vervolgens een aantal (online) colleges over hun onderwerp van expertise. Ook via de Maatschappelijke Diensttijd komen studenten bij OGJG.
Voor de studenten levert dat studiepunten, vrijwilligerswerkervaring of carrièrekansen op. OGJG peilt jaarlijks de effecten van het vrijwilligerswerk op de toekomst van de studenten en die blijkt heel positief.
De bibliotheek
De bibliotheek faciliteert de colleges met ondersteuning van OGJG. Dat kan dus een live college zijn, maar ook online. Sommige bibliotheken kiezen ervoor om een napraatsessie te verbinden aan het online college. Dan logt niet iedereen vanuit huis in, maar in de bibliotheek, waardoor mensen elkaar ook kunnen ontmoeten en spreken.
Samenwerking met de bibliotheek wijst op sommige plekken uit dat de online avondcolleges succesvoller zijn dan de online dagcolleges. Senioren hebben overdag vrijwilligerswerk, of passen op kleinkinderen. In de avond vinden ze tijd voor persoonlijke ontwikkeling.
OGJG ondersteunt de bibliotheek ook bij de marketing van de colleges. Bijvoorbeeld door het aanleveren van flyers, maar ook tips over hoe de communicatie ingestoken kan worden.
De bibliotheek maakt zelf financiële afspraken met OGJG voor de colleges. Er zijn verschillende pakketten die afgenomen kunnen worden. Voor meer informatie, zie de website van OGJG: www.ogjg.nl. Voor direct contact kan er gemaild worden naar enny@ogjg.nl.

Onderwerpen
Een onderwerp waar nu veel vraag naar is, is AI. Om hier college over te kunnen geven zijn een aantal studenten kunstmatige intelligentie aangetrokken. Kunstcolleges zijn altijd in trek, en worden goed bezocht. OGJG heeft ook bèta-colleges in het aanbod, onderwerpen waarmee ze vaak meer mannen weten te trekken.
Een panel van senioren denkt mee over nieuwe college-onderwerpen. OGJG zoekt vervolgens opleidingen en studenten bij de vraag.
Evalueren
OGJG analyseert samen met de bibliotheek de aanwezigheid, en stuurt eventueel bij. Iedereen die een online college gevolgd heeft, ontvangt een enquête. Met partners wordt een halfjaarlijks evaluatiegesprek gevoerd.
Meerstemmigheid
Het interessante aan OGJG is de samenwerking tussen studenten en senioren. Uit onderzoek van de stichting blijkt dat de jongeren en ouderen na deze ervaring positiever kijken naar elkaar. Met name de associaties van jongeren naar ouderen zijn positiever. Een van de doelstellingen van de stichting is bij jongeren enthousiasme creëren voor de zorgsector of het onderwijs. En dat blijkt dus ook te werken. Het aanbieden van de colleges kan een interessante manier zijn om deze twee groepen aan elkaar te verbinden.
De foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door Marcel Krijgsman