Whize/Mosaic ook beschikbaar in 2024 en 2025!

Marketing Nieuws
Gepubliceerd op 13 december 2023

Goed nieuws! De Whize data (voorheen Mosaic) zijn ook de komende twee jaar weer beschikbaar voor alle bibliotheken in Nederland. Net als de andere POI’s heeft Probiblio de bestaande overeenkomst met twee jaar verlengd.

De Whize data zijn al sinds 2019 beschikbaar voor de bibliotheken in Nederland; de eerste jaren dankzij financiering van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Samenwerkende POI’s Nederland (SPN). Sinds juni 2021 betaalt elke POI voor de Whize-data en het gebruik van de Envisia-analysetool aan Whooz (de eigenaar van de Whize-segmentatie) jaarlijks een bedrag, naar rato van inwoneraantal.

Steeds meer bibliotheekorganisaties maken gebruik van de data en we zien dat dit bijdraagt aan het werken aan de toekomstbestendige bibliotheek. Daarom hebben de POI’s gezamenlijk besloten om het contract te verlengen voor twee jaar.

Welke ondersteuning biedt Probiblio?

We bespreken natuurlijk graag met je hoe we je de komende tijd kunnen ondersteunen met de toepassing van de Whize data in jouw bibliotheek. We kunnen je gesubsidieerd een adviesgesprek, verschillende analyses en advisering daarop aanbieden. Als blijkt dat je periodiek veel analyses en advies wilt hebben dan kunnen we die tegen betaling leveren. Op basis van jouw aanvraag daarvoor ontvang je dan eerst van ons een inschatting van de uren en kosten.

Het is ook mogelijk om een eigen inlog op de online tool aan te schaffen (€ 1.000,- per bibliotheekorganisatie). Daarmee kan je zelf alle analyses draaien die je wilt. Mocht je daarvoor (weer) belangstelling hebben laat het ons weten.

Wil je meer weten over Whize en de ondersteuning die de Probiblio adviseurs je kunnen bieden? Stuur dan een e-mail naar Marketingadvies@probiblio.nl

Wat is Whize ook alweer?

Nederland kent 8,3 miljoen huishoudens. In Whize zijn alle huishoudens ingedeeld in één van de 59 subsegmenten, die zijn samengevoegd in 11 segmenten. Het resultaat is een indeling van Nederland die een duidelijk beeld schetst van de particuliere huishoudens voor wat betreft hun sociale demografie, levensstijl, cultuur en (koop)gedrag. De data wordt ontsloten via:

  1. de Whize-Guide: hiermee kun je tot op detailniveau kwalitatieve, actuele informatie opzoeken over de (sub)segmenten. Zoals interesses, lees-/luister-/kijkgedrag, vrije tijdsbesteding, enz.
  2. de Envisia-software: hiermee kun je voor een specifiek werkgebied of o.b.v. een ledenbestand een tabel genereren met daarin de kwantitatieve (procentueel en absoluut) verdeling naar hoofd- en subsegmenten én een kaartje waarop je kunt zien welk (sub)segment zich op welke plekken in het werkgebied bevindt.

Waarom is het segmenteren van huishoudens interessant?

Segmentatie is het indelen van mensen in groepen van individuen met specifieke overeenkomsten in kenmerken, voorkeuren en gedragingen. De bibliotheek is er voor iedereen en mensen zijn niet in hokjes te verdelen. Toch is het slim om (potentiële) leden en bezoekers, op basis van bepaalde gemeenschappelijke overeenkomsten, in groepen in te delen. Op die manier kun je ze benaderen met aanbod en een boodschap die aansluit op hun behoeften. Hoe meer focus je aanbrengt, hoe relevanter je bent en hoe efficiënter je marketing- en communicatie-inspanningen zullen zijn.