Winnaars Probiblio’s vijfde etalagewedstrijd: Zomerse avonturen

Nieuws Praktijkvoorbeeld Programmering Collectie
Gepubliceerd op 13 september 2023
Tijdens de zomer en met lekker weer gaan mensen massaal op pad. Extra belangrijk dus om als bibliotheek goed zichtbaar te zijn. Probiblio daagde bibliotheken uit om met een frisse blik naar hun ramen te kijken voor de deze vijfde editie van onze Etalagewedstrijd. Dit keer was het thema: Zomerse Avonturen. Winnaars zijn Bibliotheek Bollenstreek (vestiging Noordwijkerhout) en Bibliotheek Rivierenland (vestiging Kerkdriel)!

De zomerse etalage sluit mooi aan bij de landelijke campagne voor volwassenen rondom Zomerlezen. Die roept op om met het hele gezin naar de bibliotheek te komen, want vakantie begint met boeken. In deze etalagewedstrijd richtten we ons op de doelgroep 0-12 jaar.

De winnaars in het zonnetje

Winnaar van Noord- en Zuid-Holland is Bibliotheek Bollenstreek, vestiging Noordwijkerhout. Deze vestiging deed voor het eerst mee. De jury geeft aan: ‘Een blikvanger die zowel vanuit de binnen- als buitenkant van de bibliotheek zichtbaar is. Met weinig middelen hebben ze een mooie etalage neergezet. Leuk dat er ook gebruik is gemaakt van de promotiematerialen.’

Bibliotheekvestiging Noordwijkerhout voelde bij hun inzending aan: ‘Het idee voor de etalage ontstond tijdens het aankleden van onze vestiging voor Zomerlezen en ook Vakantielezen. Zo hebben we de presentatiemeubels aangekleed met een strandlaken, strandballen, zonnebrillen, hoedjes en een strandstoel met daaromheen wat leestips. Zodra je onze bibliotheek binnenstapt, komt de zomer je tegemoet. Hoe leuk als je dit ook vanuit buiten kunt meemaken?’

‘Peter van Gijlswijk – de partner van een collega – schildert als hobby en heeft in het verleden weleens onze etalage geschilderd in een bepaald thema. Peter zag het wel zitten om onze etalage om te toveren tot een waar zomerparadijs. We zaten direct op één lijn over de uitvoering: een strand met woeste blauwe golven, een vrolijke parasol en strandstoel, en een kind dat avonturen beleeft op het water. De etalage past nu onwijs goed bij de leestips van de schoolgroepen die meededen aan Vakantielezen. Die staan namelijk direct onder de etalage in onze bibliotheek.’

De winnaar buiten Noord- en Zuid-Holland is Bibliotheek Rivierenland, vestiging Kerkdriel. Een trouwe deelnemer van de etalagewedstrijd. Jury: ‘Wat heeft deze bibliotheek weer een mooie interactieve etalage gemaakt, waarin je van alles kunt zien en ontdekken op verschillende hoogtes. Goede uitwerking van het thema met de onderzeeër en onderwaterthema uit de Disney film Luca.’

Bibliotheekvestiging Kerkdriel geeft trots aan: ‘Vrijwilligers Hester Nijhof en Mariėl van Tetrode zorgen er voor dat de etalages van de bibliotheek in Kerkdriel regelmatig worden vernieuwd. Het start met een brainstorm: wat staat op de activiteitenagenda van de bibliotheek voor de komende periode, welk thema, of product lichten we uit? Voor welke doelgroep? Wat is de boodschap? Bij de etalagewedstrijd ‘Zomerse avonturen’ vonden we het beeld van een kind dat met opgetrokken knieën een duik in het water maakt een mooi beeld.’

‘Mariël heeft zich voor de decorstukken laten inspireren door de Disney/Pixar film Luca, waar het thema van de etalage naadloos bij aansluit. Zo verbinden we helden en verhalen die de kinderen al kennen, aan boeken en de bibliotheek. Voor de uitwerking van de aansluiting op de campagne Zomerlezen, hebben we de communicatietoolkit van de campagne bekeken. Op basis daarvan hebben we het beeld van een onderzeeboot toegevoegd met het onderschrift: In welk boek duik jij deze zomer?’

Tips voor jouw etalage en displays

Kan jouw bibliotheek wel wat tips en tricks voor de etalage, displays of inrichting gebruiken? Tim Krauter organiseert speciaal voor bibliotheken ook privé-etaleersessies op aanvraag. Tim: ‘Ik laat zien hoe kleine veranderingen grote impact hebben op de beleving van de bezoeker. We lopen samen met je team (max 4 personen) door de bibliotheek om knelpunten onder de aandacht te brengen en gericht met oplossingen te komen. Uiteraard stem ik samen met de bibliotheek af waar de focus ligt en is het echt een sessie op maat.’

Interesse? Een workshop duurt ongeveer 2 uur en Tim vraagt hiervoor 85 euro per uur (exclusief voorbereiding, reistijd- en kosten). Aanmelden kan bij Karen Bertrams via kbertrams@probiblio.nl