Publicatie Omgaan met ongewenst gedrag van bezoekers

HR en vrijwilligers Publicatie
Gepubliceerd op 13 maart 2024

Vanuit de branche komen er steeds meer geluiden dat (vrijwillige) frontofficemedewerkers te maken hebben met ongewenst gedrag van bezoekers. Wat kan je hier als organisatie aan doen? Deze publicatie is een praktische handreiking die bibliotheekorganisaties op weg helpt met het vinden van geschikte maatregelen voor de problematiek rondom ongewenst gedrag in de frontoffice.

Bibliotheken geven aan dat veel jongeren veel overlast veroorzaken. Er zijn een paar inzichten die kunnen verklaren waar dat gedrag vandaan komt:

  • Het brein van jongeren is nog volop in ontwikkeling en het hersengebied dat zorgt voor remming is daardoor nog niet af. Ook worden zij hierdoor eerder gestuurd door korte in plaats van lange termijn beloning.
  • Jongeren begeven zich in drie verschillende culturen: de thuiscultuur, de straatcultuur (masculien) en schoolcultuur (feminien). De mismatch in deze culturen kan ongewenst gedrag veroorzaken, zoals in de bibliotheek waar eigenlijk een schoolcultuur heerst maar de straatcultuur steeds meer binnendringt.
  • Jongeren gedragen zich volgens de selffulfilling prophecy: is de eerste interpretatie van jongeren dat ze lastig zijn? Dan zullen zij zich ook lastig gedragen.

Wil je meer weten over wat een organisatie kan doen aan ongewenst gedrag van bezoekers? Lees de publicatie of neem contact op.

Omgaan met ongewenst gedrag van bezoekers