7 inspirerende contentvoorbeelden van bibliotheken

Marketing Blog
Gepubliceerd op 12 oktober 2023

Door Julia van Haaster

In dit artikel deel ik 7 inspirerende voorbeelden van hoe bibliotheken creatief met hun content aan de slag gaan.

Deze voorbeelden komen bij verschillende kleine en grotere bibliotheken vandaan en zijn geplaatst op verschillende social mediaplatformen. Aan de hand van verschillende platformen, doelgroepen en speerpunten delen we een diverse type content met daarbij wat deze content zo speciaal maakt.

1. Bibliotheek Rotterdam – digitale overheid

In deze video geven jongeren antwoord op vragen die betrekking hebben op de overheid. En die vragen blijken zo makkelijk nog niet! Bijvoorbeeld: ‘Wat is Loonheffing?’ en daar worden door de jongeren verschillende creatieve antwoorden op gegeven. Het goede antwoord zit er alleen niet tussen en de video eindigt met de boodschap: ‘Kom jij er ook niet helemaal uit? Kom naar de bieb en stel je vragen!’

Wat maakt dit filmpje zo goed?
In dit filmpje wordt een specifieke doelgroep benaderd, namelijk de jongeren. Tegelijkertijd wordt een belangrijk speerpunt van de bibliotheek in het zonnetje gezet, het IDO. Door deze twee via een Q&A aan elkaar te verbinden, zie je als kijker direct wat de meerwaarde is van de bibliotheek. De bibliotheek laat helder zien dat het een plek is waar jij je vragen kan stellen.

(Bron: Instagram Bibliotheekrotterdam)

2. De Boekenberg – slapen in de bieb

De Boekenberg weet de aandacht te trekken met een video over kinderen die een nachtje logeren in de bibliotheek. Deze video springt er door de oranje tentjes en blije kinderen direct uit. Je ziet kinderen in versierde tentjes, kinderen die luchtbedden oppompen en lekker knutselen en op de achtergrond klinkt een instrumentaal deuntje. De video laat direct de sfeer goed zien! De reacties zijn ook lovend. ‘Wauw wat gezellig!’ en ‘Veel plezier allemaal!’ wordt er onder de video gezegd.

Wat maakt dit filmpje zo goed?
Het sterke aan deze video is dat de content origineel en creatief is. Tenten in de bieb zie je immers niet vaak! Ook kan dit soort content de lokale pers aanspreken. Zij zijn altijd op zoek naar origineel en creatief nieuws uit de regio. De video laat uitstekend zien dat de bibliotheek meer is dan alleen maar boeken. Ouders kunnen hierdoor geïnspireerd raken om de agenda en de programmering in de gaten te houden. Als er zulke leuke dingen in de bibliotheek georganiseerd worden, wil je in de toekomst immers niks missen.

(Bron: Instagram Boekenbergspijkenisse)

3. De Online bibliotheek – TBR augustus

Attentie! De Online Bibliotheek grijpt direct je aandacht met deze post. Op Instagram delen ze een aantal aanbevelingen voor een Augustus TBR (To Be Readlist, een lijst met boeken die je nog wil lezen). Ze hebben een mix gekozen van verschillende genres, zoals Young Adult, populaire fictie, thriller, non-fictie en romans.

Wat maakt deze post zo goed?
Deze post trekt de aandacht van jongvolwassenen op verschillende manieren. Door woorden als TBR te gebruiken en passende hashtags te kiezen, sluit deze uiting goed aan op de doelgroep. Ook spreken de auteurs en titels die genoemd worden tot de verbeelding, omdat dit populaire namen zijn. Emoji’s maken het bericht compleet. Hiermee werkt de post niet alleen voor het onder de aandacht brengen van de boeken die te lenen zijn, maar ook aan een stuk imago-vorming. De energieke bieb staat hier centraal!

(Bron: Instagram onlinebibliotheek)

4. Bibliotheek Utrecht – Doorbloeiers

In deze foto is de boodschap direct duidelijk: op zondag kan je aanschuiven bij de handwerkclub en je eigen handwerk meenemen. De mensen op de foto hebben het gezellig met elkaar en het nodigt uit om mee te doen. Niet voor niets staan er meerdere reacties van mensen die ook graag langs willen komen. ‘Wat een leuk idee’ en ‘Ga ik een keer naar toe!’ wordt er gereageerd.

Wat maakt deze post zo goed?
De gezellige foto trekt direct de aandacht. Je ziet hoe leuk de mensen het vinden om elkaar te ontmoeten en samen op een laagdrempelige manier bezig te zijn met handwerk. Dat je aan mag schuiven en je dus niet van tevoren op hoeft te geven, maakt het uitnodigend en toegankelijk voor iedereen. Ook is alle informatie duidelijk. Zowel in de tekst als in de foto kunnen geïnteresseerden vinden waar ze wanneer moeten zijn om mee te doen. Facebook is de ideale plek om dit nieuwtje te delen, dit is bij de handwerk-doelgroep immers het populairste social mediakanaal.

(Bron: Facebook Bibliotheek Utrecht)

5. De nieuwe bibliotheek (Almere) – Quiz time! / jongeren

In deze video worden jongeren uitgedaagd om aan de hand van één zin te raden om welk boek het gaat. In dit geval: ‘Een tienermeisje verslaat het overheidssysteem door te daten’. In deze korte video van de Nieuwe Bibliotheek in Almere proberen meerdere jongeren te raden over welk boek deze zin gaat. Ook worden kijkers uitgedaagd, weten zij het antwoord sneller dan de deelnemers?

Wat maakt deze post zo goed?
Deze post laat zien hoe de bibliotheek jongeren kan betrekken door hen een quizvraag te stellen. De video nodigt uit om zelf na te denken en door de vraagstelling blijft de video hangen. Inhoudelijk gaat de video over boeken, maar het draagt ook op een fijne manier bij aan imago-vorming.

(Bron: Instagram denieuwebibliotheek)

6. Jongerenbibliotheek – mensen die ons verrassen met creatieve boekenleggers

Deze TikTok-video begint met een aankondiging waar de video over gaat: mensen die ons verrassen met creatieve boekenleggers. Vervolgens laten ze verschillende dingen zien die mensen tussen hun bibliotheekboeken achterlaten. Dit begint redelijk onschuldig, met een schoon servetje en een post-it met daarop ’19 april terug, ik vind hem niet zo’. Het gaat echter verder met een medicijnbijsluiter, een ijsstokje en zelfs een pinpas. De video eindigt met een vieze sok tussen de bladzijdes van het boek.

Wat maakt deze post zo goed?
Deze video houdt je op het puntje van je stoel. De kijker verbaast zich over wat er allemaal in bibliotheekboeken achtergelaten wordt, en wil weten hoe de video eindigt. De video is op TikTok gepost en dat is een heel slimme keuze om aan te sluiten bij de doelgroep. Het videoformat daagt uit om de hele video af te kijken en wanneer dit veel gedaan wordt, is dit een teken voor het algoritme voor TikTok om de video op de feed van meer mensen te laten zien. Ook wordt er een populair liedje als achtergrond muziek gebruikt, en dat werkt ook goed voor het algoritme van TikTok.

(Bron: TikTok jongerenbieb)

7. Bibliotheek Altena – Overleef jij een werkdag bij onze bibliotheek?

In deze TikTok-video zie je een slideshow met verschillende afbeeldingen. Op de eerste slide staat ‘Overleef jij een werkdag bij onze bibliotheek?’ met daaronder een aanmoediging om verder door de afbeeldingen te swipen. Vervolgens kom je bij verschillende quizvragen uit. Zo zie je de vraag ‘Je bent uitgenodigd voor een proefdag! Welk gebouw loop je binnen?’. Hier staan vier bibliotheken weergegeven en de kijker moet de goede kiezen. Op de volgende slide zie je antwoorden als ‘do bist hjir ferkeard, dit is Fryslân’, ‘je bent naar de bibliotheek in Amsterdam gegaan’ en ‘dit is een school, geen bibliotheek’, maar het goede antwoord zit er natuurlijk ook tussen. De volgende vragen gaan over wat voor outfit je aan zou trekken voor de proefdag, welke schoenen geschikt zijn, hoe je boeken moet sorteren en wat voor boek je aan een bezoeker zou aanraden. Veel facetten van het werken in de bibliotheek dus!

Wat maakt deze post zo goed?
Deze creatieve uiting laat de kijker zelf nadenken over hoe het zou zijn om bij een bibliotheek te werken. De antwoorden zijn grappig, en de afbeeldingen spreken tot de verbeelding. Deze manier van het maken van een quiz is erg populair op TikTok en wordt veel gedaan door content-creators. Dit zie je ook aan de manier waarop er op de video gereageerd wordt. ‘Wat een queen achter dit account’ schrijft Isa. Tamara reageert ‘als voormalig medewerker bij de bibliotheek was dit een erg nostalgische TikTok’.

(Bron: TikTok bibliotheekaltena)

Waar ga jij mee aan de slag?

Zoals je ziet is er genoeg inspiratie om content over te maken! Waardoor voel jij je geïnspireerd? Je hebt gezien welke verschillende doelgroepen en welke verschillende hub- en -onderwerpen aangehaald worden. We zijn benieuwd waar jij mee aan de slag gaat!