Klantbeeld & klantbeleving
Dienst
Publieksservice
Marketing
Gepubliceerd op 26 november 2025
Een goede klantbeleving begint met het begrijpen van je bezoekers. Waarom komen zij naar de bibliotheek? Wat verwachten ze van hun bezoek? En hoe kun jij daarop inspelen? Probiblio helpt bibliotheken om de stap te maken van denken áán de klant naar denken vánuit de klant. Zo creëer je een consequente, herkenbare en klantgerichte ervaring die past bij de merkwaarden van jouw bibliotheek.
Wat bieden we?
We bieden kennis, inspiratie en praktische handvatten waarmee bibliotheken de klantbeleving kunnen versterken. Dat doen we via workshops, onderzoek, advies en kennisdeling. Dit doen we op verschillende gebieden;
- Klantfeedback omzetten in actie; klantbehoeften veranderen voortdurend. Toch blijft waardevolle feedback vaak onbenut.
- Klantreizen; bibliotheken leren hoe ze op basis van een klantreis de ervaring en processen kunnen verbeteren.
- Mysteryguestonderzoek; Het mystery guest-onderzoek geeft een frisse blik op hoe klanten jouw bibliotheek ervaren. In 2026 voeren we dit onderzoek opnieuw uit voor nieuwe bibliotheken of herhalen we het bij bibliotheken die hun voortgang willen meten.
Na afloop ontvang je een rapport en persoonlijk adviesgesprek om verbeteringen door te voeren. - Klantgerichte cultuur; Echte klantgerichtheid vraagt om een organisatiebrede mindset.
- CRM; Data en klantkennis spelen een steeds grotere rol bij klantgericht werken.
Wat levert het op?
- Nieuwe inzichten in de wensen en verwachtingen van jouw bezoekers
- Praktische tools om de klantbeleving structureel te verbeteren
- Een sterker merk door consequente klantgerichte communicatie
- Een organisatiebrede focus op klantgerichtheid
- Een regionaal netwerk van bibliotheken die werken aan hetzelfde doel
Voor wie?
Deze lijnactiviteit richt zich primair op:
- Marketeers en communicatiemedewerkers
En secundair op: - Frontoffice- of publieksmanagers die klantgerichtheid binnen hun team willen versterken