
Dossier Meerstemmig publiek
In een diverse samenleving is het belangrijk om verschillende stemmen te horen én te betrekken. Een meerstemmig publiek betekent ruimte aan uiteenlopende perspectieven, ervaringen en verhalen. Niet om elkaar te overtuigen, maar om écht naar elkaar te luisteren. Zo ontstaan verrassende gesprekken en nieuwe verbindingen. Het verrijkt een gesprek, doorbreekt bubbels en brengt mensen op een respectvolle manier met elkaar in contact. De bibliotheek is dé plek waar mensen uit allerlei hoeken samenkomen. Maar hoe zorg je dat diverse doelgroepen bijeenkomen? En hoe creëer je ruimte voor een open gesprek, verbinding en wederzijds begrip? Ontdek het hier.
Inhoud van het dossier
Wat is social design?
Social design is een vakgebied waarbij ontwerp wordt ingezet om maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Als je het goed inzet, is het een motor voor interactie en mooie gesprekken. Het is een manier om echt samen te werken aan oplossingen voor problemen in de maatschappij. Daarmee biedt het mooie kansen om participatie naar het volgende level te tillen. Er is niet één definitie maar een verzamelnaam voor het gebruik van ontwerpmethodieken en -principes met als doel positieve sociale verandering te bewerkstelligen. Ontwerp is een creatief proces waarbij nieuwe producten, diensten of ruimtes bedacht en vormgegeven worden voor, en soms met, een doelgroep. Het is een iteratief proces waarbij schetsen, prototypes en interventies worden uitgeprobeerd, verbeterd, om tot een eindontwerp te komen.
Waarom social design en meerstemmig publiek?
Hoe gebruik je Social Design om een meerstemmig publiek te bereiken en te betrekken? Bij complexe vraagstukken, ook wel ‘wicked problems’ genoemd, stellen social designers de mensen waar het uiteindelijk om gaat centraal. Bij de aanpak speelt de benadering vanuit verschillende perspectieven een cruciale rol.
Wicked problems zijn maatschappelijke vraagstukken met niet één oplossing, zoals eenzaamheid, polarisatie en passende zorg. Neem als voorbeeld de kwestie van de Gouden Koets: terwijl sommigen het zien als prachtig erfgoed, ervaren anderen het als de verheerlijking van een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis.
Social designers streven ernaar maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken te benaderen. Om zo ruimte te bieden voor het onderzoeken van overlappingen en verschillen tussen perspectieven. Het gaat erom dat alle betrokkenen elkaar horen, zien en met elkaar in gesprek gaan. In de bibliotheek mogen alle stemmen klinken. Programma’s bieden voor jong en oud, een meerstemmig publiek, mensen uit verschillende bubbels bij elkaar brengen. En ervoor zorgen dat men op een respectvolle, positieve manier met elkaar in verbinding komt.
Stappenplan
Dit stappenplan neemt jullie mee hoe jullie het publiek voor activiteiten kunnen programmeren. Print de werkbladen uit, volg samen de stappen en bouw met elke activiteit het netwerk van de bibliotheek en de betrokkenheid van het publiek uit!
Het stappenplan ‘Programmeer je publiek’ is ontwikkeld en vormgegeven door Bureau AM en mede mogelijk gemaakt door BiSC en Probiblio.
Praktijkvoorbeeld
Bibliotheek Gooi+ zocht manieren om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Dankzij deelname aan het project ‘Meerstemmig publiek’ van Probiblio kregen ze m.b.t. Keti Koti ondersteuning van social designers en hebben nu een mooie basis om op verder te bouwen. Bekijk de video om te zien hoe die samenwerking ging of lees dit interview over hoe de bibliotheek Keti Koti op de kaart heeft gezet >
Podcast Burgerschap: Social design en de democratische code
Met een groep van 80 bibliotheekprofessionals uit heel Nederland trokken we naar de Dutch Design Week in Eindhoven om ons te laven aan de wereld van social design. Maar… wat is social design precies? Welke bibliotheken werken al met deze ontwerpmethode? En wat is de ‘democratische code’? We gaan het allemaal uitvinden in deze podcastaflevering, waarin razende reporter Lotte Kok, adviseur programmering bij Probiblio, je meeneemt op haar bezoek tijdens de Dutch Design Week.
Tijdens de bijeenkomst Samenwerking programmamakers en marcommers gaf social designer Anne Ligtenberg een kleine toelichting welke stappen je kunt nemen om een meerstemmig publiek te bereiken. En als je social design goed inzet, is het een motor voor interactie en mooie gesprekken.
Je kunt in dit verslag er meer over lezen >
Project Meerstemmig publiek bereiken
Niets is zo frustrerend als een prachtig programma dat te weinig of telkens dezelfde bezoekers trekt. Bibliotheken zijn de plek voor iedereen, echter zien ze bij deelname aan activiteiten of programma’s vaak dezelfde doelgroepen terug. Maak jij mooie programma’s en verdient dit meer bereik? Wil jij ook graag een diverse en meerstemmig publiek bereiken? En werk je met veel vrijwilligers en gepassioneerde collega’s? In een innovatief traject verkennen we samen met social designers een nieuwe methode die past bij de organisatie. Door te experimenteren en slim gebruik te maken van collega’s, partners of netwerken bereiken we samen een meerstemmig publiek.