Minder ruis, meer publiek: succesvolle samenwerking tussen programmering en marketing

Blog Programmering Collectie Marketing
Gepubliceerd op 24 april 2025

Door Thomas de Bruin

De bibliotheek is een plek vol verhalen, activiteiten en ontmoetingen. Maar hoe zorg je dat mensen die ook echt weten te vinden? Dat lukt alleen als programmering en marketing goed op elkaar zijn afgestemd. In dit artikel deel ik hoe die samenwerking leidt tot meer impact en publiek.

Samenvatting van dit artikel

Tips om de samenwerking tussen marketing en programmering te verstevigen:

  • Bepaal met elkaar prioriteiten.
  • Zorg voor een vaste overlegstructuur, maak bijvoorbeeld vaste koppels van programmamakers en marketeers.
  • Maak goede afspraken en werk overzichtelijk op één plek.
  • Maak gebruik van elkaars netwerk.
  • Evalueer.
  • Zoek uit waar de doelgroep zich fysiek bevindt.

Op 10 april ontdekten collega’s uit het hele land in Utrecht hoe programmering en marketing elkaar kunnen versterken – en waarom die samenwerking onmisbaar is voor succesvolle bibliotheekprogramma’s. De dag werd geleid door creatief strateeg Hannah van de Rest en social designer Anne Ligtenberg.

1. Meer verbinding opzoeken

Creatief strateeg Hannah van der Rest heeft veel ervaring als programmamaker én als marketeer. Zij geeft aan dat het belangrijk is dat je met elkaar prioriteiten bepaalt. Hoe bepaal je eigenlijk welk programma welke mate van aandacht krijgt? Hoe zorg je dat mooie activiteiten niet ongezien blijven? En: hoe zorg je dat je als marketing- en communicatiespecialist niet pas op het laatste moment ‘mee mag doen’? Hannah deelt verschillende aanpakken: van heldere prioriteringsmodellen (zoals de ABC- of Hero-Hub-Hygiene-methode) tot themakalenders en gezamenlijke overlegstructuren.

Zo zorgen ze bij Bibliotheek IJmond Noord voor korte interne lijnen en dus makkelijk contact en bij Bibliotheek Rotterdam werkt men met vaste koppels van programmamakers en marketeers. Hannah vertelt dat ze tijdens haar tijd bij Oerol het jaar zelfs startte met een gezamenlijke kick-off, inclusief buitenstaander om met frisse blik mee te denken. Bij podium de Nieuwe Liefde werden er per groot programma gezamenlijke ‘MarCom-sessies’ gehouden, zodat een gezamenlijke strategie kon worden besproken én iedereen een heldere indruk had van de mooie programma’s.

2. Structuur en keuzes maken

Een terugkerende boodschap: duidelijke afspraken en structuur zorgen voor rust, focus en – niet onbelangrijk – meer plezier in het werk. Wanneer je samen plant, aanlevertijden respecteert en werkt vanuit één overzichtelijke plek (denk: SharePoint, een invulformulier of een gedeelde map), voorkom je eindeloze mailwisselingen en last-minute stress. En wat blijkt? Als je dit goed doet, wordt het werk niet alleen makkelijker, maar ook beter. Want samen weet je meer: de programmamaker weet wat inhoudelijk klopt, de marketeer weet wat aanspreekt bij het publiek. Samen maak je die cruciale vertaalslag en zorg je dat er meer bezoekers zijn.

Toch blijft het soms lastig. Want wat als je programma níet loopt? Was de promotie onvoldoende, of sloot het gewoon niet aan bij de mogelijke interesse van bezoekers? Het vraagt lef om kritisch te kijken: wat werkt wel, wat werkt niet en durf je ook een idee los te laten? De ABC-methode – vergelijkbaar met het 3H-model (‘hero’, ‘hub’ en ‘hygiene’) – helpt hierbij: A-programma’s zijn topprioriteit, met volop inzet op promotie. B-programma’s krijgen een basismix van aandacht, en C-programma’s draaien (vaak terugkerend) op vaste formats. Maar: álles kan alleen werken als de afspraken helder zijn – en nagekomen worden.

3. Er is meer dan de gangbare MarCom-kanalen

Social designer Anne Ligtenberg weet van alles over het bereiken en betrekken van een nieuw, meerstemmig publiek. Hoe bepaal je met elkaar wanneer een activiteit succesvol is? Er is niets zo frustrerend als wanneer een kinderprogramma, maar juist ook programma’s voor volwassenen, telkens hetzelfde of te weinig publiek trekt. Anne geeft aan: ‘door te experimenteren en slim gebruik te maken van collega’s, partners of netwerken kun je samen een divers en meerstemmig publiek bereiken en ook aan je binden!’

Mond-tot-mond reclame werkt enorm goed en kan plaatsvinden op andere aansluitende activiteiten en levert meer op dan oneindig veel moeite steken in nieuwsbrieven of andere (online) oproepen. Marketing en Communicatie zijn meer dan enkel communicatiestrategieën, flyers en social posts. Het gaat ook over weten waar je doelgroep is, welke toon je aanslaat, en welke collega’s – van frontoffice tot vrijwilliger – kunnen helpen jouw verhaal te vertellen. We kunnen de niet-gangbare kanalen ook meer inzetten door goed met elkaar te evalueren, zoals de mond-tot-mond reclame op de vloer of het kunnen promoten van een activiteit tijdens een andere activiteit.

4. Investeren in samenwerking = investeren in succes

Harde tips voor goede samenwerking zijn:

  1. Neem af en toe de tijd om een uur te evalueren. Collega’s doen dit vaak als er iets niet naar wens is gegaan, maar doe dit ook als een activiteit wél heel goed ging, is het advies. Vaak stuit je op toevalligheden die misschien tot formules leiden die voor herhaling vatbaar zijn om meer bezoekers te trekken. Denk aan een familielid van een deelnemer van een activiteit, die heel veel andere mensen heeft meegenomen. Moet dat niet meer worden aangemoedigd, hoe doe je dat?
  2. Denk breder na over waar je doelgroep zich fysiek bevind, zoals op scholen, partnerlocaties of plekken waar je doelgroep naartoe gaat: niet elke activiteit behoefte MarCom-aandacht, maar juist persoonlijk contact om een bredere groep aan te trekken. Dit scheelt de marketeer veel tijd voor het organiseren van promotie op kanalen die misschien niet zo veel bezoekers bewerkstelligen: je gaat samen gerichter te werk.

Succesvolle programma’s vragen om tijd, aandacht en vooral: samenwerking. Door open in gesprek te gaan, afspraken te maken en elkaars expertise te erkennen, bouwen we aan programmering die niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook écht mensen bereikt. En daar doen we het tenslotte voor!

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!