Het curriculum en digitale geletterdheid: tijd voor actie

Blog
Gepubliceerd op 20 november 2023

Door Erik Reuvers

Kinderen moeten voorbereid worden om zich tot kritisch zelfstandige burgers te ontwikkelen. SLO ontwikkelt samen met de onderwijssector, experts en ontwikkelteams actuele kerndoelen voor het onderwijs. Deze kerndoelen geven aan wat leerlingen moeten kennen en kunnen. De kerndoelen voor digitale geletterdheid zijn al een paar keer uitgesteld. Nu lijkt het erop dat in januari de concept kerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap gepubliceerd gaan worden.

Door die vertraging zijn nog niet alle partijen in beweging gekomen. Mocht je als bibliotheek een rol willen spelen in digitale geletterdheid dan is het nu tijd voor actie. De formele opdracht aan scholen komt eraan, en ook uitgevers en commerciële partijen sorteren voor op een rol in het onderwijs. Via bestaande samenwerkingen vanuit de bibliotheek op school zijn er veel kansen om te werken aan informatievaardigheden en mediawijsheid: onderwerpen die dicht bij de bibliotheken staan en waar scholen ook echt mee worstelen om ze onderdeel te maken van bestaande vakken. Deze domeinen staan ook centraal in de eerder aangekondigde inspiratiesessie digitale geletterdheid (mediabewuste informatievaardigheden) binnen de impulsgelden van de bibliotheek op school.  

Ruimte om taal en digitaal samen aan te pakken 

Binnen de structurele samenwerking van de bibliotheek op school is zeker ruimte om taal en digitaal gezamenlijk aan te pakken, waarin de bibliotheek de school ondersteunt bij het vormen van hun eigen visie, en vervolgens naast de leerkracht staat om informatievaardigheden en mediawijsheid in bestaande lessen op te nemen. De mediaconsulent of mediacoach werkt daarin als kennispartner met kennis van de praktijk.