Hoe maak je van democratische waarden werkelijkheid in de bibliotheek?
In het najaar van 2025 heb ik kort meegewerkt als adviseur op locatie bij Bibliotheek De Groene Venen, om te kijken hoe democratische waarden tot leven komen in de bibliotheek. Met name in de programmering, collectie en alle communicatieprocessen daaromheen draagt de bibliotheek enorm veel bij aan de democratische processen van de samenleving. In dit artikel lees je hoe de bibliotheek dit doet en hoe jouw bibliotheek dat ook kan doen. Je doet als bibliotheek soms al meer dan je weet!
Het afgelopen jaar ontwikkelde Probiblio samen met oprichter van de Stichting Voor Democratie Bram Eidhof met bibliotheken een Democratische Code. Bibliotheek De Groene Venen wilde graag met die code aan de slag.
Collectie als aanleiding voor woordvoering
Een belangrijke reden voor de bibliotheek om meer met de Democratische Code te doen, was omdat ze mensen met controversiële vragen over met name boeken – maar soms ook de programmering – goed te woord wilden staan. Hoe reageer je op mensen die misschien boos worden om bepaalde boeken, bijvoorbeeld omdat het niet strookt met hun geloofsovertuigingen? In een gepolariseerde tijd komt het voor dat mensen soms uitgesproken kritisch zijn; over seksualiteit, over politiek, over de mate waarin een bron feitelijk of desinformatief is. Hoe reageer je op kritisch publiek, kritische pers of andere kritische stakeholders?
Samen met de bibliotheek werken we momenteel aan een woordvoeringsdocument, een Q&A voor moeilijke vragen. Deze moet iedere medewerker – van directie tot frontoffice – beter in staat stellen om goed te reageren op vragen van bijvoorbeeld publiek, stakeholders of lokale pers, die duidelijk het gesprek aan willen gaan. Een Q&A helpt dan bij ad-hoc situaties waarin zo’n vraag zich heel plotseling aandient. De kern van de oefening om tot een Q&A te komen kent met name twee stappen:
- Welke vraag zou je je kunnen voorstellen dat er op je af komt, als baliemedewerker, maar ook als directie/MT vanuit pers of stakeholders, over collectie, programmering of over een social media-uiting?
- Hoe zou je daarop als bibliotheek willen reageren?
We roepen bibliotheken hiermee op om actief in plaats van reactief na te denken over wat ze willen antwoorden op mogelijk controversiële vragen, en dat echt zwart-op-wit vast te leggen. Op deze manier weet men hoe te reageren, in plaats van het geven van ad hoc antwoorden waarvan men achteraf misschien bedenkingen heeft of waarvan men eigenlijk niet weet of het de waarden van de bibliotheekorganisatie wel vertegenwoordigt.
Democratische waarden
De Democratische Code bevat negen uitgangspunten voor bibliotheken, die een aantal democratische waarden weerspiegelen. De uitgangspunten laten zien hoe de bibliotheek uiting geeft aan die democratische waarden:
- De bibliotheek staat voor het versterken van burgerschap en democratie.
- De bibliotheek is voor iedereen.
- De bibliotheek stimuleert gelijke kansen voor mensen in de samenleving.
- De bibliotheek is onafhankelijk en onpartijdig, maar daarmee niet neutraal. De bibliotheek staat voor democratie, mensenrechten en de rechtsstaat.
- De bibliotheek is voor feiten én voor verhalen.
- De bibliotheek stimuleert ontmoeten en uitwisseling op basis van gelijkwaardigheid.
- De bibliotheek heeft oog voor sociale en fysieke veiligheid voor iedereen.
- De bibliotheek leert: een goed begin is een goed begin, wanneer de bibliotheek werkt of te maken krijgt met grote of complexe maatschappelijke onderwerpen.
- De bibliotheek staat voor transparantie en voor leren.
Op een introductie van de Democratische Code tijdens een personeelsbijeenkomst, kon iedereen zich vinden in de 9 uitgangspunten voor bibliotheken (zie kader). Maar men was vooral geïnteresseerd in wat ze betekenen in de praktijk en hoe ze concreet tot uiting komen bij de bibliotheek. Met een kleine groep geïnteresseerde medewerkers gingen we aan de slag.
Directeur Stichting Voor Democratie
Activiteiten en gemeenteraadsverkiezingen 2026
Zonder dat ze het altijd doorhebben, bieden bibliotheken al heel veel activiteiten die uiting geven aan de uitgangspunten van de Democratische Code. Zo ook Bibliotheek De Groene Venen. Vlak voor de landelijke verkiezingen op 29 oktober hield het Taalhuis van de bibliotheekbijvoorbeeld in samenwerking met ProDemos een verkiezingsbijeenkomst voor mensen die de Nederlandse taal in woord en schrift beter onder de knie willen krijgen. Een grote groep deelnemers die normaal misschien niet in staat wordt gesteld om in gesprek te gaan over politiek, kon door een politieke introductieles van ProDemos op B1-taalniveau, tóch in gesprek gaan over onderwerpen als stikstof, over welvaartsverdeling, klimaat en kansengelijkheid.
Community librarian, Bibliotheek De Groene Venen
Anderzijds is één van de vijf wettelijk vastgelegde kerntaken van bibliotheken het stimuleren van ontmoeting en debat. Ook daarin doet de bibliotheek ongelofelijk veel. Terugkerend zijn er gesprekstafels en debatten over uiteenlopende onderwerpen die zorgen voor gesprek en het uitwisselen van verhalen. Zo is er in Bodegraven in samenwerking met lokale vrijwilligers de Bodegraafse Balie, in Waddinxveen was er een debat over veiligheid en vrouwen in december en in de vestiging Nieuwerkerk bestaat een lezingreeks gericht op het (her)ontdekken van de Bijbel door de lens van de wetenschap. Kortom: veel van dit soort activiteiten geven al uiting aan de bovengenoemde democratische waarden.
Community librarian, Bibliotheek De Groene Venen
Richting de gemeenteraadsverkiezingen is een kleine projectgroep van vertegenwoordigers uit de jeugdafdeling, taalhuis en community librarianship, samen met Probiblio en Voor Democratie aan de slag gegaan met de contentkalender van de marketing- en communicatiespecialist van de bibliotheek als basis. De centrale vraag was: hoe kunnen we meer laten zien dat we de uitgangspunten uit de Democratische Code belangrijk vinden, met activiteiten die we tóch al plannen? N.a.v. deze vraag is gekozen voor een bundeling van activiteiten. Het thema van maart, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, van de bibliotheek is Beter in de buurt. Met de projectgroep hebben we eerder losstaande activiteiten gebundeld als één programma, die met name laat zien hoe je bij de bibliotheek meer kan leren over democratie en je rol als burger in de samenleving. In het eerste kwartaal van 2026 wordt deze meer gepromoot, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.
Oefenen met training
Tot slot bood de aanwezigheid van Probiblio en Voor Democratie bij De Groene Venen een mogelijkheid tot een communicatietraining van Bram Eidhof. In de training kunnen medewerkers oefenen met confronterende situaties waarin er complexe vragen op ze afkomen. Vooral dat oefenaspect is belangrijk: in een veilige setting kun je veel meer bepalen hoe je reageert op moeilijke situaties, dan wanneer ze werkelijk gebeuren. Een training of oefensituatie biedt dat een start om meer gezamenlijk te reflecteren en evalueren, bij ingewikkelde vragen die op de bibliotheek afkomen.
Wil je ook aan de slag met een adviseur op locatie?
Wil je meer aan de slag met de democratische code in jouw organisatie?
- Lees de democratische code; welke uitgangspunten zijn belangrijk voor jullie bibliotheken, waarmee zou je meer aan de slag willen; in activiteiten/programmering, collectie of communicatie?
- Ga goed na wat je al organiseert dat past bij deze uitgangspunten en denk na over nieuwe manieren om dat te promoten, bijvoorbeeld in de contentstrategie van je bibliotheek. Wellicht lenen de gebundelde activiteiten zich voor een ‘democratische programmering’, met als oproep: kom meer te weten over de democratie en jouw rol als burger bij de bibliotheek.
- Wil je echt iets nieuws organiseren n.a.v. de code? Denk dan goed na hoe het zich verhoudt tot al lopende activiteiten, vanuit IDO, Digitale Burgerschapsprogramma’s en Taalhuis. Je hebt meer in huis dan je denkt!
- Som op welke kritische vragen je in specifieke situaties – in collectionering, programmering, front office – kunt verwachten. Noteer antwoorden daarop in een Q&A en verspreid het naar collega’s die iets hebben aan deze antwoorden.
- Wil je collega’s comfortabeler laten voelen in de omgang met moeilijke vragen die op ze af komen van publiek? Zet dan in op een training en met name op oefening: het is menselijk om niet direct het juiste antwoord voor een moeilijke vraag paraat te hebben.