“Investeer in het menselijk kapitaal van je team”

Interview Publieksservice HR en vrijwilligers
Gepubliceerd op 04 november 2025

Door Karen Bertrams

Probiblio organiseert dit jaar een netwerkbijeenkomst met de leidinggevenden van de publieke dienstverlening. Het doel is om elkaar te leren kennen, het netwerk te versterken en ervaringen uit te wisselen. Als opwarmer voor die bijeenkomst sprak collega Karen Bertrams met verschillende leidinggevenden over wat er speelt in de publieke dienstverlening. Hoe kijken zij naar de ontwikkelingen in het vak en wat maakt hun werk zo leuk?

In dit interview spreekt Karen met Talitha Snel, manager publieke dienstverlening bibliotheek Amstelland.

Sinds 3 jaar, vanuit een achtergrond als managing director bij een ontwerpbureau, geniet Talitha Snel van de tastbare effecten die de functie manager publieke dienstverlening bij Bibliotheek Amstelland met zich meebrengt. “Bij het ontwerp van een campagne voor een nieuwe donorwet zit je toch iets verder van de materie af.”

Voor de frontoffice geeft ze leiding aan 22 mensen in vaste dienst en 8 oproepkrachten. Verder bestaat het team uit 25 bibliotheekassistenten en 120 vrijwilligers, gecoördineerd door collega Mariëlle Knol. Bovendien heeft Talitha de luxe van een assistent publieke dienstverlening. “Een bevlogen en creatieve ploeg, die in alle vestigingen weer op een eigen manier invulling geeft aan wat een bibliotheek kan zijn. En dat is ook het mooie; je sluit je aan omdat je het belang ervan onderstreept en probeert daar samen een gemene deler in te vinden. Van de nieuwkomers tot de mensen die hier al 40 jaar werken. De vrijwilligerspopulatie is ook rijk geschakeerd, van re-integranten en gepensioneerde rechters tot NT2-ers.”

“De vestigingen Westwijk en Aalsmeer zijn opeenvolgend tijdelijk gesloten voor herinrichting, die begeleid ik ook. En we zijn heel trots op onze nieuwe bibliotheek in Kudelstaart; een sportzaal omgebouwd tot een zeer beweeglijke en sportieve bibliotheek met ook een actieve rol voor de dorpsbewoners! Dus mijn dagen strekken zich uit van het bekijken van technische bouwtekeningen tot het oplossen van incidenten op de vloer.”

Investeren in vormgeving moderne bibliotheek

“Welke kennis en ervaring nodig zijn om de moderne bibliotheek vorm te geven en te verstevigen? Je krijgt de hele maatschappij binnen met al haar moois en uitdagingen. Wij vinden het daarom belangrijk hierin blijvend te investeren. De overcapaciteit die door de sluitingen tijdelijk ontstaat, benutten we dit jaar dan ook voor een waaier aan in huis trainingen voor onze medewerkers: mindfulness, fysieke en mentale weerbaarheid, gespreksvaardigheden, collectiekennis, en digitale vaardigheden in de vorm van BiebBoost. De meeste trainingen verzorgt Probiblio. Zo frissen we niet alleen de vestigingen, maar ook onszelf op!”

“Een training over klantvriendelijk nee zeggen, bevestigde de observatie dat de intrinsieke motivatie van ons team zó groot is dat afremmen soms ook noodzakelijk is. Nee kan dus ook een antwoord zijn, zelfs naar de klant.”

“Door te investeren in je team sta je ook beter stil bij voorkeuren en talenten van collega’s. De AEM- cube bijvoorbeeld, geeft een goed beeld bij wat je op welk niveau aan kwaliteiten en vaardigheden in huis hebt. En wat je mist. Sollicitatiegesprekken doe ik ook, net als de begeleiding van nieuwe medewerkers in hun eerste baan. Gesprekken over naveltruitjes en headphones tijdens je werk kunnen zo leiden tot een breder gesprek over normen en waarden, attitude en benadering van je publiek.”

Groeipijnstuipen

“De groeipijnstuipen waar we als branche hard aan moeten werken en waar vooruitgang te boeken is, liggen in de HR-, boekhoud- en IT-systemen. Wat mij betreft is ook een lange termijn plan voor de frontoffices nodig, zoals de strategische aandacht in de netwerkagenda en de wet voor educatie en programmering die steeds belangrijker wordt. Nu heeft elke bibliotheek het anders ingeregeld. De frontoffice is de zijspan en niet per se de trekker, maar de deur moet elke ochtend open. Wij zijn toch het fundament. Het publiek moet zich gezien voelen, wij moeten onze bezoekers met open vizier en nieuwsgierigheid benaderen.”