Dienstverlening in beweging: "Verandering kan ook leuk zijn!"
Probiblio organiseert dit jaar een netwerkbijeenkomst met de leidinggevenden van de publieke dienstverlening. Het doel is om elkaar te leren kennen, het netwerk te versterken en ervaringen uit te wisselen. Als opwarmer voor die bijeenkomst sprak collega Karen Bertrams met verschillende leidinggevenden over wat er speelt in de publieke dienstverlening. Hoe kijken zij naar de ontwikkelingen in het vak en wat maakt hun werk zo leuk?
In dit interview spreken we met Thijs Spee, manager vestigingen BplusC.
Het klappen van de zweep wat betreft verandermanagement leerde Thijs tijdens zijn functie bij AKO boekhandels en als manager directe dienstverlening bij Bibliotheek Gooi+. Een mooie organisatie na de fusies en de nieuwbouw van Huis van Eemnes. “Fusies zijn bij uitstek geschikt om dingen te veranderen.”
Wonend in Heemstede mist hij de drukte van het stadse en valt hij met zijn neus in de boter in Leiden bij Bibliotheek BplusC, bibliotheek plus centrum voor kunst en cultuur. Een team met veel nieuwe mensen, groot verbouwplan voor de centrale vestiging, herinrichting en de SPUK-regeling voor 3 vestigingen doen een beroep op zijn expertise in het werken met cultuurveranderingen als manager vestigingen.
Kom in een andere flow
“Mijn drijfveer is; de opdracht om iets uit te voeren. Ik ben van nature iemand die graag in beweging blijft. Geen beren op de weg, gewoon doen! Vraag me iets en ik lever — ik zeg graag “ja”. Daarbij moeten we de onderstroom goed meenemen en dan gaan we het ervaren en gewoon doen. Alles goed uitleggen, want verandering is moeilijk, maar verandering kan ook heel leuk zijn! Met partners, met vrijwilligers. Word je bewust van de automatismen en je komt in een andere flow terecht. En je realiseert je; hee, het werkt, het wordt drukker! Je merkt nu bijvoorbeeld dat de maatschappelijke spreekuren en de programmering vaak vol zitten. Ik noem de mensen op de vloer bibliothecaris, ik wil ze uitdagen en prikkelen. Waar liggen je prioriteiten? De klant helpen, je mail lezen, een inspirerende plek maken, de collectie, wanneer doe je op welk moment iets? Voor 1 bezoeker het verschil maken in 1 minuut of in 1 uur. De bezoeker moet als ie binnenkomt plezier uitstralen, er moet sprankelende energie in de ruimte zijn, dat je wordt begroet, ook non-verbaal. Houding en gedrag zijn belangrijk. De drempel van het instituut bibliotheek moet wegvallen.”
Vertel beter je verhaal
“Ik heb nu een meer strategische functie voor de lange termijnvisie van de vestigingen en samenwerking op grote lijnen. Ik geef leiding aan team vestigingen en team inclusie voor IDO en het (Digi-)Taalhuis. Ik duik graag in de cijfers en wil echt snappen wat ze zeggen. Door logisch naar de processen te kijken, ontstaat beleid dat klopt en gebaseerd is op goede keuzes. Zo kun je het verhaal helder en overtuigend vertellen.”
“Het moeilijkste aan mijn taak hier in Leiden is dat we nog werken vanuit een collectiebibliotheek waarin veel oude processen grotendeels intact zijn. Zodra je iets aan de fysieke plek verandert, verandert er ook iets in de hoofden van de medewerkers. Veel medewerkers werken perfectionistisch; zelf probeer ik vooral met vertrouwen te improviseren. Je hoeft niet meteen alles te weten — verken de vraag, en ga op onderzoek uit. Wees die bibliothecaris.”
“Ik vind het belangrijk dat de medewerkers van de vestigingen meedenken over de programmering: wat werkt wel of niet, hoe laat iets het best kan beginnen, en of marcom goed is ingezet. Het budget voor programmering is beperkt; de speerpunten liggen bij het leesoffensief en de basisvaardigheden. We starten binnenkort met een Oefencafé voor taal, digi en rekenen. Bij het Oefencafe kun je gratis oefenen met online taal- en rekenprogramma’s en je digitale vaardigheden verbeteren.”
Geef de sleutel van de bibliotheek aan de stad
“Geef de sleutel van de bibliotheek aan de stad en laat mensen met ideeën en initiatieven komen, burgerschap is nu een thema dus dat past heel goed. De inzet van de vrijwilligers is hier ook in opbouw, daar zit ook angst om dingen los en over te laten aan deze nieuwe groep, vrees voor verlies van deskundigheid bijvoorbeeld. Vrijwilligers werken o.a. bij het Taalhuis en zijn heel betrokken en willen juist alles goed doen. Je kan de functie van vrijwilliger oprekken, in ze investeren door ze te betrekken en op te leiden, onderdeel te laten zijn van je organisatie, dat werkt goed heb ik bij Gooi+ gezien. Het is wat mij betreft de toekomst, hierdoor kan je je functies breed uitdragen. En komt er ruimte voor nieuwe dienstverlening. Over vijf jaar? Dan staat er een prachtige 3.0-versie van wat een bibliotheekvestiging hoort te zijn!”