Maak gebruik van je etalage en vergroot je zichtbaarheid!

Of je nu open of gesloten bent: het is altijd belangrijk om goed zichtbaar te zijn. De grote ramen of etalages waar veel bibliotheken over beschikken bieden hier, naast je online kanalen, volop mogelijkheden voor. We geven je in dit artikel tips hoe jij met je etalage indruk kunt maken op jouw omgeving. Zorg er daarbij voor dat je online én offline consistent hetzelfde verhaal vertelt. Focus op waar jouw bibliotheek voor staat, en laat dit op verschillende plekken zien.

Door onze adviseurs Marketing en Collecties & Programmering, 6 mei 2020

Illustraties: Linda van Bruggen

A-locaties: maak er gebruik van!

Veel bibliotheken staan op a-locaties: dagelijkse lopen er nog steeds veel mensen langs. Sommige vestigingen zijn zelfs open voor het ophalen of terugbrengen van boeken en trekken op die manier nog publiek. Maak gebruik van jouw etalage en ramen om voorbijgangers te voorzien van informatie, te inspireren of om ze een verhaal te vertellen. Zodat de bibliotheek ook nu zichtbaar blijft. Zorg er daarbij voor dat je online én offline consistent hetzelfde verhaal vertelt. Focus op waar jouw bibliotheek voor staat, en laat dit op verschillende plekken zien.

 

Zorg ervoor dat je online én offline consistent hetzelfde verhaal vertelt. Focus op waar jouw bibliotheek voor staat, en laat dit op verschillende plekken zien.

 

Een frisse start

Probeer voor je begint eens met de frisse blik van een buitenstaander naar jouw ramen of etalage te kijken. Wat straalt jouw pand uit? Is de basis netjes en schoon? Hangen er niet teveel posters die met elkaar concurreren? Hangt dat wat er hangt recht, is het goed leesbaar en zijn de uitingen in huisstijl? Zijn er stickers, kaartjes, posters en andere uitingen zonder duidelijke functie, die je weg kunt halen? Zorg ervoor dat je met een schone lei begint!

Wat wil je vertellen?

Om te zorgen dat een boodschap blijft hangen, is het belangrijk om focus aan te brengen in je communicatie. Eén boodschap komt veel beter aan dan meerdere berichten tegelijk. Daarbij verwerkt ons brein visuele input makkelijker dan tekst. Zorg ervoor dat de beelden voor zich spreken.

Wie zijn je doelgroepen? En wat is op dit moment de belangrijkste of leukste boodschap die je met hen kunt delen? Richt je etalage daarop in. Je kunt vertellen over actueel aanbod zoals de Thuisbieb, de Luisterbieb of je afhaalservice, of kiezen voor een inspirerende boodschap rondom een thema, zoals Moederdag. Steek jouw omgeving een hart onder de riem met een bericht als ‘hou vol en blijf lezen’, of ga voor een boodschap met humor. Bedenk wat het beste past bij jouw organisatie en bij de doelgroep die je wilt bereiken.

Natuurlijk wil je het publiek daarnaast vertellen dat jullie fysieke vestiging gesloten is. Ons advies is daarbij te zorgen voor één goed zichtbare mededeling in de huisstijl, op de plek waar normaal gesproken de openingstijden hangen. Door in je etalage de nadruk te leggen op wat er allemaal nog wel mogelijk is, gaat de aandacht meer uit naar het positieve.  

7 tips om je etalage aantrekkelijk in te richten

1. Op het raam schrijven

Met een krijtstift kun je hele mooie creaties op het raam maken. Zoals inspirerende quotes plaatsen, tekeningen of sierlijke verwijzingen naar e-books, luisterboeken en de ThuisBieb. Het is ook makkelijk schoon te maken, waardoor je de etalage eenvoudig kunt aanpassen.

2. Gebruik je boeken

Met boeken kun je de etalage heel leuk inrichten. In plaats van een thema-tafel in je bibliotheekgebouw, maak je met je boeken een thema-etalage! Zo blijf je bibliotheekbezoekers inspireren. Kies bijvoorbeeld als je geen afhaalpunt hebt, alleen boeken die je ook als e-book kunt lezen. Of vertel met de boektitels een verhaal - niet eenvoudig, maar wel heel leuk om te doen! Ook kun je boeken gebruiken om de etalage kleur te geven. Creëer met boeken bijvoorbeeld een mooie regenboog, of presenteer allemaal boeken in één kleur. 

3. Betrek je collega’s of je gemeenschap

In deze tijd heeft niet iedere medewerker het even druk. Vraag collega’s of ze leuke ideeën hebben en of iemand zin en tijd heeft om de etalage goed in te richten. Of vraag mensen uit de gemeenschap rond jouw bibliotheek om assistentie, bijvoorbeeld een schoolklas of sportvereniging. Je kunt kinderen uitnodigen te helpen bij het inrichten van een etalage rondom de Kinderboekenweek. Toon door hen getekende covers van boeken, of de resultaten van een workshop. Je kunt er ook een wedstrijd van maken. Hoe leuk is het als je kan zeggen dat je een etalage hebt ingericht: “De etalage van..” Dit kan ook een terugkerend maandelijks thema zijn.

4. Werk samen met (nieuwe) culturele partners

De culturele sector heeft het zwaar te verduren. Geef lokale kunstenaars een podium en nodig ze uit in jouw etalage te exposeren. Of vraag (als je daar budget voor hebt) creatievelingen om speciaal iets voor jouw etalage te maken. Voor een goede samenwerking (met culturele partners, maar ook met collega’s en het grotere publiek) is het belangrijk om duidelijke kaders te schetsen. Zodat je samen een etalage creëert die aansluit bij wat jij met jouw bibliotheek wilt uitstralen.

5. Dynamische etalage

Wil je dat je etalage dynamisch is? Zet bijvoorbeeld om de dag een ander boek letterlijk in de spotlight: hou de etalage verder leeg te houden en richt een spot op één boek. Ook hier ligt het voor de hand een boek te kiezen dat ook als e-book kan worden geleend. Maak een koppeling met je online aanbod en zet er een QR-code bij die verwijst naar een relevante website. Bijvoorbeeld de pagina waar je het (e-)boek kunt lenen, of een pagina met meer informatie over het boek.

6. Maak een Instagram-waardige etalage

Wil je dat jonge mensen blijven staan en naar je etalage kijken? Creëer een 'selfie-hotspot': een etalage die zo aantrekkelijk is dat jongeren hier wel een foto of filmpje van moeten maken (en delen op Instagram of Tik Tok). Zorg bij de inrichting voor een duidelijke connectie met de waarden van jouw bibliotheek. Zo bereik je niet alleen de langslopende jongeren met datgene waar jouw bibliotheek voor staat, maar ook anderen die hun foto’s en video’s zien op social media.

 

Creëer een 'selfie-hotspot': een etalage die zo aantrekkelijk is dat jongeren hier wel een foto of filmpje van moeten maken (en delen op Instagram of Tik Tok). Zorg bij de inrichting voor een duidelijke connectie met de waarden van jouw bibliotheek.

 

7. Huur een etaleur in

Heb je een wat ruimer budget? Pak het dan écht goed aan en huur een etaleur in. Een etaleur maakt de mooiste creaties voor jouw bibliotheek, aan de hand van de boodschap die jij wilt uitdragen.

Bekijk ook deze voorbeelden van fantastische etalages

Geïnteresseerd in meer voorbeelden? Neem contact op met Karen Bertrams voor een persoonlijke presentatie! 

Vragen? 

Heb je vragen over het inrichten van je etalage en het vergroten van de zichtbaarheid van jouw bibliotheek, ook nu het gebouw dicht is? Neem contact op met Kerstin Carbajal Henken (06 144 00 777) of Iet Wiersma (06 415 64 988).