Basis op orde & tools voor groei

Project Strategie en beleid Marketing Onderzoek
Gepubliceerd op 05 december 2025

Bibliotheken willen stappen zetten in het klantgericht en data-geïnformeerd werken. Eerste stap daarbij is om de basis op orde te brengen zodat klantdata, systemen en processen beter op elkaar aansluiten. In dit project helpen we bibliotheken hun basis op orde te brengen — rond klantdata, kennis en gebruik — en ontwikkelen we samen praktische tools waarmee ze kunnen groeien in datagedreven klantgericht werken. Er is ruimte om 2 bibliotheken te ondersteunen in het samen stappen zetten aan de hand van het stappenplan. 

Startdatum:
De inschrijving voor deelname aan de begeleidingstrajecten opent na oplevering van de visie en het stappenplan ‘Klantdata op orde’ (verwachting eind Q1)
Doorlooptijd:
Tot eind 2026
Tijdsinvestering:
Circa 50 uur per bibliotheek (schatting)
Kosten:
Deelname is gesubsidieerd voor bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland.
Aantal deelnemers:
Er is plek voor 2 bibliotheken

Met dit project ontdek je samen met de adviseurs van Probiblio welke stappen je kunt zetten om  “de basis op orde” te krijgen voor jouw bibliotheekorganisatie. Wij bieden inzicht, begeleiding en bruikbare hulpmiddelen om klantdata beter te benutten. 

Samen met de deelnemende bibliotheken worden tools ontwikkeld waarmee ook andere bibliotheken hun klantdata beter op orde kunnen krijgen zodat dit bijdraagt aan klantgerichter werken. 

Deelnemende bibliotheken: 

  • krijgen inzicht in de huidige stand van zaken rond klantdata en advies in stappen om te verbeteren; 
  • werken mee aan de ontwikkeling van tools voor groei;

Alle bibliotheken: 

  • profiteren van advies en kennisdeling via artikelen en een kennisevent. 

Voor wie

Voor bibliotheekprofessionals die met klant(data)gericht werken bezig zijn en de ambitie hebben om hun organisatie verder te professionaliseren. 

Alles over basis op orde & tools voor groei

Blog
Praktijkvoorbeeld
Marketing

Bibliotheek IJmond Noord: “Klantgerichtheid is één van onze kernwaarden”

Blog
Marketing

Denken vanuit de klant: zo doe je dat

Blog
Marketing

Bereik (nieuw) publiek met een goed marketingplan