
Social media effectiever inzetten: van strategie tot data
Social media bijhouden kost veel tijd. Het bedenken van de content, het maken en het posten en eventueel promoten, daar gaan ongemerkt veel uren in zitten. Hoe zorg je ervoor dat de tijd die je hier insteekt wordt beloond met een berg interactie en likes (en niet alleen van je 3 favoriete collega’s)? In dit artikel gaat we aan de slag met de 5 handigste tips om je content zichtbaarder te maken.
Deze tips komen uit de workshop Datagedreven aan de slag met jouw social media, die op 3 juli 2025 werd gegeven.
Als je keuzes strategische of datagedreven maakt, kun je je tijd vervolgens nuttig besteden. Datagedreven werken houdt in dat je de keuzes die je maakt niet baseert op een gevoel, of omdat iets je leuk lijkt, maar op basis van data. Hierbij kan je denken aan data uit Meta, Hellodialog, Matomo of Google Analytics, maar dit kan ook op basis van andere bronnen.
Disclaimer vooraf: We gaan ervan uit dat je al een contentstrategie hebt gemaakt, waarbij je je doelen en doelgroepen duidelijk hebt. Heb je dit nog niet? Stuur ons dan een mailtje naar marketingadvies@probiblio.nl, dan helpen we je graag op weg!
Tip 1: Onderzoek welke frequentie bij jou past
Het algoritme op verschillende social mediakanalen beloont accounts die in een bepaalde frequentie posten. Dat hoeft dus niet elke dag te zijn, als het maar consequent is. Het is daarom belangrijk om eerst te bedenken wat jouw capaciteit toelaat. Wees hierin realistisch. Liever dat je de ruimte voelt om je frequentie later op te hogen, dan dat je genoodzaakt bent om er af en toe een post te laten schieten. Post zoveel mogelijk op dezelfde dagen en op dezelfde tijdstippen. Dit geeft het signaal af aan het algoritme dat je een betrouwbare bron bent.
Vervolgens onderzoek je wanneer jouw volgers online zijn. Dit verschilt per platform en natuurlijk per account. Duik hiervoor in jouw statistieken per social mediakanaal. Volgens SocialPilot is het op Facebook op dinsdag om 10 uur ’s ochtends een goede tijd om te posten, terwijl je een YouTube video vaak beter in de avond kan plaatsen. Lees het artikel en kom er achter welke tijden voor jouw kanalen en doelgroepenhandig zijn om te posten en vergelijk dit met je eigen bevindingen. Het algoritme verandert constant, over een half jaar kan dit weer anders werken.
Tip 2: Maak kwalitatieve content
Tegenwoordig kijkt het algoritme verder dan dát je iets gepost hebt. Posten om het posten werkt niet meer, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Eén van de belangrijkste punten is dat je posts er ‘menselijk’ uit zien. Dit houdt in dat je mensen en gezichten laat zien en een verhaal vertelt dat authentiek aanvoelt. Laat zien wie jouw bibliotheek is en wie de mensen zijn die er werken. Dit kan je doen aan de hand van storytelling,
Om niet telkens nieuwe content te hoeven bedenken, is handig om met rubrieken te werken. Dit zijn contentformats die je telkens kunt blijven herhalen. Denk aan achter de schermen video’s, event uitgelicht, werknemer aan het woord, begrip van de week, veelgestelde vraag beantwoorden en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken.
Leer op basis van jouw data welke rubrieken jouw volgers interessant vinden. Kijk daarvoor naar de shares, likes, reacties, saves en kliks. Merk je bijvoorbeeld dat video’s waarin medewerkers van de bibliotheek vaker bekeken worden dan stockfoto’s? Dat is heel logisch: visueel aantrekkelijke content valt het brein meer op en daardoor blijven mensen langer kijken. Wil je weten naar welke cijfers je kunt kijken om te analyseren welke content goed werkt? Lees dan ook het artikel Aan de slag met social media campagnes: 3 handleidingen.
Tip 3: Houd je aan je strategie
Het is je vast niet vreemd: een collega die vraagt of je iets ‘even op de socials’ kunt plaatsen. Check altijd je contentstrategie voordat je dit doet en kijk of dit past, of dat je het op een manier kan aanpassen zodat het aansluit op de visie. Anders kan dit van invloed zijn op je engagement, en dat is natuurlijk zonde!
Tip 4: Werk in fases
Het kan in de waan van de dag lastig zijn om content te bedenken, te maken, in te plannen én hiervan te leren en de resultaten te rapporteren. Door dit per week van de maand op te delen, creëer je rust en overzicht voor jezelf. Hoe je dit precies aanpakt kan je zelf kiezen, hieronder vind je een voorbeeld.
- Week 1: Brainstormen. Bedenk in je eentje of met een team welke onderwerpen en formats je komende maand aan wil pakken, en of er haakjes zijn waar je op in wilt spelen. Denk aan een populair tv-programma, tentamenweek van studenten of een landelijke campagne.
- Week 2: Content maken. Zorg ervoor dat je een productiedag inplant, of zorg er actief voor dat je input ophaalt bij de mensen die dit maken. In deze week wil je al je content verzamelen, zodat je volgende week kan inplannen.
- Week 4: Content inplannen. In de eerste week plan je de content in en kijk je naar wat je wanneer wil posten (hou hierbij tip 1 in gedachten!).
- Week 4: Rapporteren en leren. In week 1 kijk je ook terug op de afgelopen maand. Welke content deed het goed, welke minder en welke conclusies kan je hieraan verbinden? Zo blijf je leren over jouw doelgroepen en wordt je content steeds beter.
Tip 4: Vindbare content
Mensen, en vooral jongeren, zoeken steeds meer op social media dan via een browser. Bijvoorbeeld ‘leuke koffietentjes in Hoofddorp’. Zorg ervoor dat jouw content makkelijk gevonden kan worden. Het algoritme zal je hiervoor belonen, want telkens als jouw content door iemand wordt gevonden, ziet het algoritme dit als een bewijs dat jouw content interessant is. Dit kan je doen door bij video’s ondertiteling te gebruiken (ook héél belangrijk voor Digitale Toegankelijkheid), een passende titel te geven, belangrijke keywords in de caption te noemen en een aantal hashtags te gebruiken (een stuk of 5 is voldoende). Door op deze manier naar je content te kijken, als ‘vindbare content’ wordt jouw bereik vergroot onder niet-volgers.
Wil je meer leren over de ‘why’ van SEO? Lees dan zeker het artikel 5 tips om nog beter vindbaar te worden in zoekmachines.
Tip 5: Boost je content
Heb je wel eens een post geboost? Dit is een goedkope manier om meer mensen te bereiken, buiten de mensen die jouw account al volgen. Het is belangrijk om alleen content te boosten wat het al goed doet, want dit is waarschijnlijk content die voor meer mensen interessant is.
De voordelen van boosten zijn dat je sterke content nog meer zichtbaarheid kan geven en dat je deze content aan specifieke doelgroepen laat zien. Denk hierbij aan locatie, interesses en leeftijd. Door te boosten stimuleer je engagement, reacties en clicks. Zorg ervoor dat de content die je boost voor een brede groep mensen aantrekkelijk is. Denk hierbij aan een post rondom de programmering van de Kinderboekenweek bij jou in de bibliotheek. Dit is voor een bredere groep interessant dan alleen jouw volgers. Zorg voor een concreet doel bij het boosten. In dit geval zou dat dus kunnen zijn om meer bezoekers te trekken. Merk je dat je er nieuwe volgers bij krijgt door te boosten? Blijf in de gaten houden welke content aantrekkelijk is voor jouw nieuwe volgens!
Maak het met je mobiel: fotografie en video in de praktijk
Wil je in de praktijk aan de slag met het maken van succesvolle content? Op 25 september organiseert Probiblio een workshop fotografie met je smartphone, en op 18 november gaan we aan de slag met een verdiepingsslag op videocontent.