
Trainees ronden eerste opdrachten af: frisse inzichten uit de praktijk
Sinds september 2024 werken 8 nieuwe jonge talenten als trainee via het traineeship van Probiblio bij verschillende openbare bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland. Tijdens hun eerste opdracht hebben ze 8 maanden lang ervaring opgedaan in de praktijk van het bibliotheekwerk. En met succes: hun eerste opdrachten zijn afgerond!
In persoonlijke blogs delen de trainees hun inzichten, ervaringen én aanbevelingen. Ze laten zien hoe divers het werkveld is én hoe belangrijk het is om met een frisse blik naar bestaande vraagstukken te kijken. Lees hieronder de samenvattingen van hun verhalen en klik door voor het volledige blog.
Van tekstloos naar taalrijk – door Sarah
Hoe kun je de leesvaardigheid van meertalige kinderen versterken als je geen boeken in hun thuistaal kunt aanbieden? Tijdens haar opdracht bij BplusC ontdekte Sarah de kracht van tekstloze prentenboeken. Een toegankelijke en verrassend effectieve manier om taalontwikkeling te stimuleren, welke taal je ook spreekt! Lees Sarah’s blog >
Jongeren en digitale vaardigheden – door Hidde
Jongeren zijn digitaal handig, toch? Niet altijd. Hidde onderzocht bij BplusC hoe de bibliotheek jongeren kan ondersteunen in het omgaan met digitale regelzaken. Zijn verkennend onderzoek en pilot op een vmbo-school leverden waardevolle inzichten én praktische lessen op voor andere bibliotheken. Lees Hiddes blog >
Een kennismaking met kleinschaligheid – door Malaika
Hoe werkt een kleine bibliotheekorganisatie van binnen? Malaika dook in de wereld van de Bibliotheek Hoeksche Waard en ontdekte hoe betrokkenheid, flexibiliteit en informeel samenwerken zorgen voor impact, ook zonder strak omlijnde projectstructuren. Lees Malaika’s blog >
Impact meten in de bibliotheek: uitdagingen en kansen – door Thijs
DOK Delft wilde weten: hoe maken we onze maatschappelijke waarde inzichtelijk? Thijs onderzocht hoe je als bibliotheek kunt starten met impactgericht werken, welke valkuilen er zijn en welke rol data daarin speelt. Zijn tip? Begin eenvoudig – en zoek hulp waar nodig. Lees Thijs’ blog >
5 tips voor de jaarurensystematiek (JUS) – door Lydia
De jaarurensystematiek (JUS) klinkt misschien technisch, maar raakt de dagelijkse praktijk van veel bibliotheekmedewerkers. Lydia onderzocht bij Bibliotheek Bollenstreek hoe je de JUS goed invoert – en bundelde haar bevindingen in vijf concrete tips waar elke bibliotheek haar voordeel mee kan doen. Lees Lydia’s blog >
Hoe overleef ik vrijwilligers (in de bieb) – door Maxime
Vrijwilligers zijn goud waard, maar een goed vrijwilligersbeleid komt niet vanzelf. Maxime werkte aan dit onderwerp bij de OBA en deelt haar praktische inzichten. Over verwachtingen, communicatie, betrokkenheid én waarom maatwerk zoveel verschil maakt. Lees Maximes blog >
Ontdekken, leren en verbinden: mijn eerste 8 maanden in de bibliotheek – door Claire
Bij Bibliotheek Hilversum ontdekte Claire hoe veelzijdig het bibliotheekwerk is. Ze werkte mee aan taalactiviteiten, organiseerde speurtochten met augmented reality en hielp in het Taalcafé. Een leerzame periode vol inzichten over de inzet van de medewerkers en de waarde van de bibliotheek. Lees Claires blog >
Over het traineeship
Het Traineeship Openbare Bibliotheken is een tweejarig programma voor starters met hart voor maatschappelijke thema’s. Trainees werken bij verschillende bibliotheken en aan inhoudelijke opdrachten rond thema’s als inclusie, digitalisering, jongeren, werkdruk of werving. Doel van het traineeship is dat de trainees na afronding van het programma instromen in een baan bij een bibliotheek.