Workshop Fondsenwerven voor programmamakers & collectiespecialisten

Programmering Collectie Event
Gepubliceerd op 14 maart 2024

Hoe werkt fondsenwerven en wat betekent het voor je organisatie? We gaan concreet aan de slag met jouw project of aanvraag. Een praktische workshop over fondsenwerven voor collectioneurs en programmamakers.

Datum:
23 april 2024
Tijd:
13:15 – 17:00
Locatie:
Openbare Bibliotheek Amsterdam, Oosterdokskade
Kosten:
Kosteloos voor bibliotheekorganisaties in NH en ZH vanwege subsidies, overige organisaties betalen € 37,50.
Aantal deelnemers:
Max. 40 personen
Deadline:
Inschrijven vóór 16 april

Programmering wordt steeds belangrijker in de bibliotheek. De bieb is bij uitstek een laagdrempelige plek voor culturele en maatschappelijke programmering, in het kader van persoonlijke ontwikkeling of gericht op de community en/of third place. De programmamaker speelt een belangrijke inhoudelijke rol, maar kan ook een rol spelen in de financiering van programmering. Daarover gaat deze workshop: hoe kun jij ervoor zorgen dat waardevolle projecten gefinancierd worden? Waar ligt jouw rol en waar die van de bieb? Voor de collectioneurs die het ochtendprogramma hebben gevolgd, is de middag een interessante voortzetting om diepgaander in te gaan op het 80-20 principe. Er komt meer tijd vrij om te collectioneren voor bijvoorbeeld specifieke doelgroepen of community’s en soms kan het helpen daarvoor extra fondsen in te zetten. Hoe regel jij dat en wat heb jij nodig van de organisatie?

Lees alvast deze publicatie over fondsenwerven voor programmamakers.

Voor wie?

Deze workshop is bestemd voor programmamakers en collectiespecialisten uit NH en ZH.

Programma

12.30-13.15 uur Lunch (optioneel)
13.15-13.30 uur Welkom en introductie
13.30-14.00 uur Succesvolle programmamaker en/of fondsenwerver aan het woord
14.00-15.00 uur Presentatie fondsenwerven voor projecten door Hilde Swart en Marcel Ruarus
15.00-16.00 uur In gesprek over jouw project, en/of met een groepje aan de slag om een project uit te werken
16.00-16.30 uur Plenaire terugkoppeling projecten
16.30-17.00 uur Drankje en napraten

In de ochtend is er de mogelijkheid om de Workshop De Fictieve Bibliotheek: Hoe schaf ik aan met het oog op lokale en interne verbinding? te volgen die aansluit bij dit middagprogramma. Geef je hiervoor apart op, zie agenda-item.

Inschrijfvoorwaarden

Inschrijven is mogelijk tot 16 april 2024. Deelname voor bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland is kosteloos vanwege subsidie. Overige bibliotheekorganisaties betalen € 37,50. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kun je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 37,50 annuleringskosten in rekening aan de bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Overige organisaties betalen de volledige deelnamekosten. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast. Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten. De bijeenkomst is met name bestemd voor bibliotheekorganisaties uit Noord- en Zuid-Holland. Zij krijgen daarom voorrang bij plaatsing.