Webinar: Kennismaken met de toegankelijkheidsverklaring 

Strategie en beleid Event
Gepubliceerd op 02 oktober 2023

Iedereen, met en zonder functiebeperking, moet gebruik kunnen maken van de online bibliotheekomgeving. Een toegankelijkheidsverklaring gaat je hierbij helpen. Wat dit is en hoe dit werkt, hoor je in dit webinar.

Datum:
07 december 2023
Tijd:
10:00 – 12:00
Locatie:
Online via MS-Teams
Kosten:
Kosteloos voor bibliotheekorganisaties in NH en ZH vanwege subsidies, overige organisaties betalen € 37,50.
Aantal deelnemers:
Max. 60 personen
Deadline:
Inschrijven vóór 1 december

Waarom deze workshop?

De overheid wil dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving. Daarom moeten websites en mobiele apps van overheidsinstanties toegankelijk zijn voor iedereen. Ook voor mensen met een beperking. Dat bereik je door de internationale standaard voor toegankelijkheid toe te passen.

Wat leer je?

Na dit webinar weet je:

  • Wat een toegankelijkheidsverklaring is
  • Waarom een toegankelijkheidsverklaring belangrijk is
  • Hoe anderen met een toegankelijkheidsverklaring aan de slag zijn gegaan
  • Hoe je zelf stappen zet om een toegankelijkheidsverklaring op te stellen

Belangrijke tip: nodig meerdere collega’s uit voor dit webinar, om als team te werken aan een digitale toegankelijke bibliotheek.

Voor wie?

Marketing- en communicatiemedewerkers, online specialisten en iedereen die digitale inclusie belangrijk vindt.

Programma

Iacobien Riezebosch, adviseur Digitale Toegankelijkheid bij Firmground, laat je stap voor stap kennismaken met de toegankelijkheidsverklaring (als onderdeel van de wet Digitale Toegankelijkheid). Wat is het en waarom heb je deze nodig?

Vervolgens vertelt Rosemarie Pomp-Blangé (coördinator Digitale Toegankelijkheid bij de Koninklijke Bibliotheek) over haar werk en de status van de toegankelijkheidsverklaring(en) van de online diensten die de KB aanbiedt.

Naast deze informatie krijg je ook handige tips om zelf aan de slag te gaan met een toegankelijkheidsverklaring.

Heb je vragen? Noteer deze alvast. Deze beantwoorden we graag tijdens het webinar.

Inschrijfvoorwaarden

Inschrijven is mogelijk tot 1 december 2023. Deelname voor bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland is kosteloos vanwege subsidie. Overige bibliotheekorganisaties betalen per persoon € 37,50. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kun je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 36,00 annuleringskosten in rekening aan de bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Overige organisaties betalen de volledige deelnamekosten. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast. Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom.