
Campagne: Week van het Verboden Boek
In sommige landen verdwijnen boeken uit de kast. Niet omdat niemand ze leest, maar omdat ze niet meer mógen worden gelezen. Daarom organiseert Probiblio van 20 t/m 28 september een landelijke campagne voor de Week van het Verboden Boek, waarin we samen met bibliotheken en andere partners aandacht vragen voor verboden boeken.
Geïnspireerd op de Amerikaanse Banned Books Week, willen we in Nederland zichtbaar maken dat vrije toegang tot kennis en verhalen nooit vanzelfsprekend is. Van promotiematerialen tot boekentips – we zorgen ervoor dat elke bibliotheek kan meedoen.
Samen sterker
Hoe meer bibliotheken, POI’s en andere partners zich aansluiten, hoe sterker het signaal voor vrije toegang tot informatie en literatuur. De week valt samen met de Lezersmars van het International Literature Festival Utrecht (20 september), een publieksactie voor literatuur, democratie en het vrije woord. Ook CPNB sluit aan met een campagne voor de boekhandels en uitgeverijen, en landelijke media-acties.
Wat kun je verwachten en wanneer?
- Juli – Inspiratie en tips voor programmering, collectie en basisvaardigheden
- 18 augustus – Lancering van de communicatietoolkit (vergelijkbaar met CPNB-campagnes)
- Online banners: website/WAAS, narrowcasting, nieuwsbrief en socials
- Drukwerk: posters + papieren lint voor om boeken
- Teksten: persbericht, nieuwsbericht, social media posts
Doe mee!
Iedere bibliotheek kan op haar eigen manier aansluiten bij de Week van het Verboden Boek. Of het nu gaat om een boekentafel, een publieksactiviteit of het delen van verhalen op sociale media: elke bijdrage telt.
Sluit je aan door lid te worden van de speciale Biebtobieb-groep. Hier worden de toolkits en updates in gedeeld. Stel hier ook gerust je vragen of deel je ideeën met andere bibliotheken.