
Toolkit Week van het Verboden Boek
Van 20 t/m 28 september organiseert Probiblio voor het eerst in Nederland de Week van het Verboden Boek: een campagneweek waarin we samen met bibliotheken en andere partners het vrije woord vieren en lezers uitnodigen om juist deze boeken te lezen. In deze toolkit vind je tips voor de collectie, programmering, basisvaardigheden en een communicatietoolkit. Sluit je ook aan?
Inhoud van de toolkit
Over de Week van het Verboden Boek
Steeds vaker verdwijnen boeken uit (school)bibliotheken in andere landen. Boeken die indruisen tegen de heersende moraal, die vragen stellen, schuren of stemmen laten horen die liever worden weggedrukt. Daarom nam Probiblio het initiatief voor de Week van het Verboden Boek, georganiseerd – van 20 t/m 28 september. De week, geïnspireerd op de Amerikaanse Banned Books Week, maakt ook in Nederland zichtbaar dat vrije toegang tot kennis en verhalen nooit vanzelfsprekend is.
Alle bibliotheken in Nederland kunnen aansluiten om het vrije woord vieren en lezers uitnodigen om juist deze boeken te lezen. Voor bibliotheken is het een kans om het gesprek aan te gaan over pluriformiteit, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid: de democratische waarden die ten grondslag liggen aan de openbare bibliotheek. Hoe meer bibliotheken, POI’s en andere partners zich aansluiten, hoe sterker het signaal voor vrije toegang tot informatie en literatuur.
Acties tijdens de Week van het Verboden Boek
- In de bibliotheek: Tijdens deze campagneweek kan elke bibliotheek met de toolkit op een eigen manier aandacht aan verboden of gecancelde boeken. Denk aan boekentafels, lezingen, publieksgesprekken of samenwerkingen met schrijvers. Ook online kan het onderwerp een plek krijgen.
- Lezersmars (20 september): De week valt samen met de Lezersmars van het International Literature Festival Utrecht (20 september), een publieksactie voor literatuur, democratie en het vrije woord. Kijk op de website van de VOB hoe de bibliotheek kan aansluiten met o.a. een Leeswijzer voor leesclubs en het promoten van de digitale lezersmars.
- In de boekhandels: De CPNB sluit aan met de campagne ‘Vrijheid is een open boek’ voor de boekhandels en uitgeverijen, en landelijke media-acties.
Tips voor de collectie
Tijdens de Week van het Verboden Boek is de collectie een krachtig middel om het gesprek op gang te brengen. Met een thematafel vol boeken die ergens ter wereld verboden of bekritiseerd zijn, laat je bezoekers zélf ontdekken hoe belangrijk het vrije woord is.
- Richt een thematafel in rondom de Week van het Verboden Boek te vullen. Je kunt de Verboden Boekenlijst met 100 titels ter inspiratie gebruiken. De lijst bevat veelal boeken die nu bedreigd worden, maar er zitten ook enkele historische voorbeelden bij. Verdere uitleg per boek over het verbod kan je zelf eenvoudig vinden, bijvoorbeeld via Wikipedia. Er is gekozen voor boeken die nu nog in druk zijn, dus je kunt hier ook je collectie mee aanvullen bij NBD Biblion of een lokale boekhandelaar.
- Kleed de tafel aan met zwart-geel afzetlint, te bestellen in verschillende webwinkels. (Zie als voorbeeld de afbeeldingen verderop deze pagina)
- Je kunt op de tafel ook de flyer uit de communicatietoolkit neerleggen. Hierop staat een korte uitleg over de Week van het Verboden Boek en enkele bekende boeken met de reden waarmee deze verboden zijn en in welke landen.

Tips voor de programmering
De Week van het Verboden Boek biedt volop kansen om programmering en collectie met elkaar te verbinden. Zet boeken die ergens ter wereld verboden of bekritiseerd zijn centraal in gesprekken, lezingen of leesclubs – en nodig je publiek uit om mee te denken en mee te praten. Een aantal ideeën:
- Organiseer een lezing of gesprek, met hulp van de Schrijverscentrale. De Schrijverscentrale doet mee aan de landelijke campagne voor de Week van het Verboden Boek. Bibliotheken kunnen auteurs uitnodigen voor lezingen, gesprekken of voordrachten over thema’s als censuur, zelfcensuur, vrijheid van meningsuiting, verboden boeken en het belang van vrije toegang tot verhalen. De Schrijverscentrale heeft onderstaande lijst samengesteld van auteurs die zich in hun werk of publieke optredens uitgesproken over deze onderwerpen. Ze delen persoonlijke ervaringen, nemen stelling of verkennen deze thema’s in hun boeken. Boek de auteurs via de Schrijverscentrale of vraag meer informatie via info@deschrijverscentrale.nl.
- Lale Gül: Haar roman Ik ga leven leidde tot grote maatschappelijke en persoonlijke controverse. Ze werd bedreigd vanwege haar kritiek op religieuze onderdrukking. Een krachtig voorbeeld van sociale en culturele censuur.
- Karin Amatmoekrim: Schrijft over identiteit, afkomst, biculturaliteit en de spanning tussen individu en gemeenschap. In essays en romans benoemt ze scherp wat er niet gezegd mag worden in zowel witte als migrantenkringen. Ze spreekt zich publiekelijk uit over het belang van ongemakkelijke literatuur en de neiging tot sociale of culturele zelfcensuur.
- Jean Kwok: Internationaal geprezen schrijfster wiens boeken in sommige Amerikaanse schoolbibliotheken zijn geweigerd vanwege thema’s als ras, migratie en gender. Haar ervaring raakt direct aan het thema verboden boeken.
- Abdelkader Benali: Spreekt zich uit over vrijheid van expressie, identiteit en migratie. In zijn werk onderzoekt hij spanningsvelden tussen culturen en de vrijheid om die frictie te benoemen.
- Kader Abdolah: Ex-politiek vluchteling uit Iran die in zijn romans het belang van vrije meningsuiting en het gevaar van censuur centraal stelt. Zijn hele oeuvre draait om vrijheid en onderdrukking.
- Vamba Sherif: Schrijver met Liberiaanse roots die schrijft over oorlog, migratie, verlies van stem. Iemand die zich inzet voor wereldwijde literatuur en het belang benadrukt van verhalen die vaak over het hoofd worden gezien of onderdrukt.
- Haroon Ali: Schrijver en journalist, In Half (2020) ging Haroon de confrontatie aan met zijn botsende identiteiten, als Pakistaans-Nederlandse, homoseksuele ex-moslim. Voor dat boek reisde hij ook 2 maanden door Pakistan. In zijn tweede boek Spectrum (2023) onderzocht hij de Nederlandse regenbooggemeenschap in de 21ste eeuw: wat bindt al die identiteiten en welke kwesties verdelen activisten? Zijn werk raakt gevoelige thema’s en hij kan hier op verschillende manieren over spreken.
- Marjoleine Molenaar: Bekend van scherpzinnige stukken over (zelf)censuur en hoe maatschappelijke normen schrijvers kunnen beperken. Interessant voor programma’s over subtiele vormen van uitsluiting.
- Rachida Lamrabet: Werd in België ontslagen na het uitspreken van activistische opvattingen. Schrijft over identiteit, uitsluiting en de prijs van spreken. Belangrijke stem in het debat over wat je “mag zeggen”.
- Nisrine Mbarki: Poëzie en proza op het snijvlak van taal, lichaam en migratie. Actief in het culturele debat over wie er gehoord wordt, en wie niet. Zet zich in voor meertaligheid en vrije verbeelding.
- A.H.J. Dautzenberg: Provocatief schrijver die bewust experimenteert met censuur en moraal. Heeft zich herhaaldelijk uitgesproken over hypocrisie in de literatuur en het belang van ongemakkelijke kunst.
- Naema Tahir: Jurist en schrijver die zich uitspreekt over culturele censuur, vrouwenrechten en het recht op vrije meningsuiting, vooral binnen migrantengemeenschappen. Combineert persoonlijke ervaring met scherpe analyse.
- Roxane van Iperen: Schrijft over onderdrukking, rechtstatelijkheid en (zelf)censuur. Wordt veelgevraagd spreker over de rol van literatuur in een democratische samenleving.
- Simone van Saarloos: Schrijft en spreekt over vrijheid, feminisme, queer-zijn en het recht op een eigen stem. Bevraagt met lef wat als “ongepast” of “te veel” wordt gezien in onze cultuur.
Kinderboekenauteurs en voorbeelden van (zelf)censuur
- Charlotte Dematons: Moest in de Amerikaanse editie van De gele ballon een naaktstrand aanpassen naar een ‘gekleed’ strand. Illustratief voor hoe culturele normen vrijheid in kinderboeken kunnen inperken.
- Linda de Haan en Stern Nijland: Makers van Koning & Koning, een baanbrekend prentenboek over twee verliefde prinsen. Het boek is internationaal verboden of geweerd, onder andere vanwege LGBTQ+-thema’s.
- Ted van Lieshout: Behandelde als een van de eersten openlijk homoseksualiteit en gender in jeugdliteratuur, o.a. in Gebr. en Zeer kleine liefde. Zijn werk is regelmatig onderwerp van debat geweest en heeft grenzen verlegd binnen kinderboeken. Hij spreekt zich publiekelijk uit over censuur, artistieke vrijheid en wat ‘wel’ of ‘niet’ geschikt wordt geacht voor kinderen.
- Mylo Freeman: Maakt kleurrijke en inclusieve prentenboeken, waaronder de populaire Prinses Arabella-serie. Ze heeft zich sterk uitgesproken over het belang van representatie en diversiteit in kinderboeken, en over culturele stereotypering. Haar werk raakt aan onderwerpen die in bepaalde landen of markten worden geweerd of aangepast.
- Start een leesclub rondom verboden boeken, vroeger en nu. Waarom werden boeken verboden, wat doet het met je als je weet dat je een verboden boek leest? Op de website van ILFU komen leesdossiers bij een aantal verboden boeken. Het is ook een goed thema om met jongeren in gesprek te gaan, ook hier is een leesclub een sterk middel.
- Ga met je publiek in gesprek over je eigen collectiebeleid. Hoe gaat de bibliotheek eigenlijk om met controversiële of verboden boeken? Bibliotheek Midden-Brabant is hier al een aantal jaar succesvol mee. Ook in de Week van het Verboden Boek houden zij hier een editie van.
- Marjoleine Molenaar, werkzaam bij Bibliotheek Rotterdam, heeft niet alleen een boek over Verboden Boeken geschreven, maar hier ook een expositie over gemaakt. Je kunt haar benaderen om te kijken of dit ook in jouw bibliotheek een plek kan vinden. Lees het interview wat wij met haar hadden >
- Mocht je een gesprek over democratische waarden en verboden boeken spannend vinden, weet dan dat het niet vreemd is. In een gepolariseerde samenleving kunnen de gemoederen soms verhit raken. Probiblio en Bisc hebben een Democratische Code ontwikkeld, vol met tips hoe je dit soort gesprekken op een veilige manier vormgeeft.
- Sluit fysiek of online aan bij de lezersmars van het ILFU op 20 september in Utrecht.
Praktijkvoorbeeld Bibliotheek AanZet
Je kunt eenmalige programmering verzorgen, maar je kunt als bibliotheek ook structureel aandacht vragen voor elders verboden boeken. Bibliotheek Aanzet doet dat met een Verboden Boekenkast. Op die manier laat je zien dat je als bibliotheek staat voor de vrijheid om te lezen wat je wilt, en voor de vrijheid om als bibliotheek te collectioneren wat je als bibliotheek maar passend acht.

Tips voor basisvaardigheden
De Week van het Verboden Boek is bij uitstek geschikt om verschillende groepen in de bibliotheek aan elkaar te verbinden. Het komt regelmatig voor dat deelnemers aan het Taalhuis een achtergrond hebben in een land waar boekverboden vaker voorkomen dan hier in Nederland.
- Organiseer een themabijeenkomst over verboden boeken tijdens een Taalcafé / vanuit het Taalhuis. Deelnemers voeren onder begeleiding een verdiepend gesprek over verboden boeken en hun eventuele ervaringen hiermee. Gebruik bijvoorbeeld de collectielijst met 100 verboden boeken om te kijken of er boeken staan die mensen kennen.
- Plaats een oproep voor deelnemers van het Taalhuis (of breder: alle bezoekers, medewerkers, vrijwilligers) die op een manier ervaring hebben met verboden boeken, bijvoorbeeld in hun land van herkomst. Vraag: of zij hun ervaring willen delen, bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst in de week van het verboden boek voor het bredere publiek, of via een video. Als je een schrijver uitnodigt, kan je iemand vanuit het taalhuis ook de (mede)-interviewer laten zijn.
- Richt een foto-expositie in waarin NT2-ers (anoniem) afgebeeld staan met een verboden boek en daarbij een korte toelichting op het boek.
Communicatietoolkit & tips
Breng de Week van het Verboden Boek onder de aandacht én breng het gesprek op gang. Deel je uitingen ook op sociale media met de hashtag #weekvanhetverbodenboek en laat zien dat jouw bibliotheek staat voor vrijheid om te lezen.
In de communicatietoolkit vind je de volgende onderdelen:
- Teksten:
- Persbericht
- Nieuwsberichten voor op website en in nieuwsbrief
- Socialmediaberichten voor Instagram en Facebook
- Online beeld & drukwerk:
- Banners voor narrowcasting, website en nieuwsbriefheader
- Social media banners voor Instagram en Facebook
- Drukbestanden voor verschillende posterformaten
- Drukbestand en online bestand voor flyer Waarom de Week van het Verboden Boek?
- Drukbestand voor boekomslag (A3 om op te knippen)
Elke beeld bevat ook een open bestand, zodat je deze zelf kunt aanpassen.
Extra communicatietips
Wil je nóg meer uit de campagneweek halen? Denk dan ook aan zichtbare en creatieve acties in en rond de bibliotheek. Laat bezoekers zien dat er iets gaande is.
-
Kleed de bibliotheek aan met zwart-geel afzetlint, alsof bepaalde boeken ‘verboden terrein’ zijn.
-
Bestel (net als Bibliotheek Utrecht) T-shirts voor medewerkers in het campagnethema.
-
Richt je etalage in met verboden boeken. Kijk voor inspiratie in dit blog met 7 praktische etalagetips.
-
Maak foto’s of korte video’s waarin medewerkers en bezoekers hun favoriete ‘verboden boek’ laten zien en hun verhaal erbij vertellen. Je vindt een voorbeeldvideo in de Biebtobieb-groep.
Veelgestelde vragen
In Nederland zijn op dit moment geen voorbeelden bekend van boeken die expliciet verboden/verbannen zijn door de overheid. Dat willen we graag zo houden. Er was lang een verbod op de handel in Mein Kampf of de vertaling ervan, dit is sinds 2018 in een geannoteerde editie beschikbaar, ook in veel bibliotheken.
In het Unesco-manifest over de Openbare Bibliotheek is expliciet vastgelegd dat de openbare bibliotheek zelf over haar collectie gaat, en dat daar geen inmenging over mag bestaan vanuit overheid of publiek. Dit is ook meermalen bevestigd door de Nederlandse overheid, zie bijvoorbeeld bij de beantwoording van kamervragen over het door de OBA verwijderen van een boek. Dat betekent dat een lokale bibliotheek eigenstandig mag beslissen over het aankopen, handhaven of verwijderen van een boek uit de eigen collectie. Wil je meer lezen over deze overwegingen? Lees dan dit blog.
Dat is een breed spectrum. Recent zijn de ontwikkelingen in Amerika erg zorgwekkend, daar worden steeds meer bibliotheken onder druk gezet om hun collectie te ontdoen van perspectieven die onwelgevallig zijn aan de machthebbers.
Het gaat vaak om boeken die tegen een heersende moraal ingaan, impliciet of expliciet. Dat kan gaan om een seksuele moraal (zo wordt Het Achterhuis, het dagboek van Anne Frank in sommige Amerikaanse staten verboden wegens gedachten aan seks die Anne beschrijft), een religieuze moraal (de Duivelsverzen van Salman Rushdie is in veel islamitische landen, maar ook India, verboden wegens vermeende godslastering) of sociale moraal (in Egypte werd de graphic novel Metro van Magdy El Shafee verboden, omdat het ging over corruptie van de heersende elite). Ook zie je dat er vaak kinderboeken worden verboden met als argument dat deze niet geschikt zouden zijn voor kinderen wegens zogenaamd ‘volwassen’ thema’s. In Venetië werden kinderboeken die iets anders dan het traditionele gezin representeerden in de ban gedaan, en in Hongarije werd een boekhandel beboet, omdat het de populaire YA reeks Heartstopper openbaar tussen de kinderboeken lag. Daar worden boeken met een LGBTQ+-thema geacht in bruin papier te worden verpakt, en alleen aan volwassenen.
Verbieden is iets wat een officiële instantie (meestal een overheid) doet, terwijl een oproep tot cancelen vanuit iedereen kan komen. In het proces om te komen tot de samenstelling van een collectie maakt iedere bibliotheek zijn eigen afwegingen, gebaseerd op haar eigen collectiebeleid. De bibliotheek kan er daarbij, zelfstandig, maar in gesprek met haar publiek, toe komen bepaalde boeken niet aan te schaffen of uit de collectie te verwijderen. Daarmee zijn deze boeken niet per se verboden. De meeste bibliotheken hebben er bijvoorbeeld voor gekozen niet langer traditionele zwarte pietboeken in de collectie op te nemen, of slechts ter beschikking te stellen wanneer ze gereserveerd worden. Die vrijheid heeft de bibliotheek. Iedere bibliotheek kan zelf bepalen hoe ze de waarden pluriformiteit (ook wel meerstemmigheid) en betrouwbaarheid invult. Er zullen hier altijd dilemma’s of controverses over bestaan. Bibliotheek Midden-Brabant is een goed voorbeeld van een bibliotheek die hierover in gesprek gaat met haar publiek.
Steeds meer bibliotheken dragen bij aan de collecties voor de Bibliotheek op school. Dat is vanuit het oogpunt van leesbevordering een goede ontwikkeling. We zien soms dat de publieke waarden vanuit de openbare bibliotheken botsen op de waarden van sommige scholen, en dat bepaalde boeken die door bibliotheken worden aangedragen voor schoolcollecties door deze scholen of hun besturen worden geweigerd met een beroep op Artikel 23, dat de vrijheid van (bijzonder) onderwijs regelt. Het gaat dan bijvoorbeeld om boeken met magie zoals de Harry Potterreeks, maar ook boeken waarin de hoofdpersoon twee vaders heeft zoals in bijvoorbeeld Bob Popcorn. De Bibliotheek op school is een samenwerking tussen de bibliotheek en de school, en dus moeten bij organisaties hier in samenwerking uitkomen. Er is nog geen juridische uitspraak over de weging van de waarden van beide organisaties in geval van onenigheid over de samenstelling van de organisatie, maar net als in elke samenwerking moeten beide partijen zich senang voelen bij de uitkomst van de samenwerking.
Het Pen Emergency Fund ondersteunt bedreigde schrijvers wereldwijd wanneer zij bijvoorbeeld moeten vluchten vanwege hun literaire activiteiten. Ook houdt het bij welke schrijvers bedreigd worden.
Het lezen van verboden boeken geeft al een belangrijk signaal af, net als het uitspreken van je steun voor deze boeken.
- De American Library Association organiseert al sinds 2000 de Banned Books Week, de inspiratiebron voor onze Week van het Verboden Boek. Op hun website vind je veel meer informatie over de Amerikaanse situatie, met onder meer een top-10 van meest verbannen boeken.
- In Estland is een Banned Books Museum dat verboden boeken van over de hele wereld verzamelt.
- Deze Wikipedia-pagina biedt een goed overzicht van wereldwijd verboden boeken.
- Je kunt je bibliotheek een Book Sanctuary oftewel een boekenschuilplaats maken.
Dit is het eerste jaar dat we dit in Nederland doen, dus wie weet? Laat het ons weten via David Rozema.