Laat jouw impact zien: creatief meten als MarCom-specialist

Blog Marketing
Gepubliceerd op 12 juni 2025

Door Karlijn van Oirschot

Meten is weten – een cliché met een kern van waarheid. Als marketing- of communicatiespecialist is het cruciaal om te laten zien wat jouw werk oplevert. Zo maak je zichtbaar wat jij in huis hebt én wat marketing en communicatie bijdragen aan de bibliotheek. In dit artikel delen we tips hoe je jouw impact kunt meten en hoe je dat slim aanpakt.

Wat is impact?

Voor we aan de slag gaan met creatieve manieren van impact meten, is het belangrijk om vast te stellen wat impact is. In de sector wordt de volgende definitie gehanteerd:

“Impact is de verandering die een organisatie teweegbrengt op lange termijn, bij individuen, groepen of de samenleving. Die verandering kan positief of negatief zijn, bedoeld of onbedoeld.” (Probiblio, 2022, Van KPI tot Effect: Impactgericht werken).
Dit gaat dus verder dan enkel jouw output, maar ook over de verhalen en betekenisgeving die daarachter zitten.

Waarom wil je jouw impact laten zien?

Nog vaak klinken er geluiden dat marketing of communicatie pas op het laatste moment ‘nog even’ gevraagd wordt om mee te denken. Incidenteel kan dat voorkomen, maar het is belangrijk dat jouw collega’s van andere afdelingen en het management de meerwaarde van marketing en communicatie kennen en begrijpen wat dit toevoegt aan de bibliotheek. Juist in beginstadia van projecten én juist op strategisch en tactisch niveau is het belangrijk dat marketing meedenkt. Zo zet je jezelf en de afdeling op de kaart en verstevig je jouw positie in jouw bibliotheek.

Daarnaast is dit ook voor jezelf een heel handige manier om te blijven leren. Je blijft scherp op jouw doelen, en kunt bijsturen waar nodig.

Hoe pak ik dit aan als ik het lastig vind om mezelf op de voorgrond te zetten?

Je bent zeker niet de enige die niet van nature snel eigen resultaten met anderen deelt. Zorg ervoor dat je klein begint en zo telkens je comfortzone een stukje uitbreidt. Je hoeft niet direct hele presentaties te geven over hoe goed jij je werk doet – af en toe een klein nieuwtje delen op intranet kan al een stap zijn! Dat kan natuurlijk ook mondeling, tijdens een overleg of bij het koffieapparaat. Zo train je jezelf om je hier steeds comfortabeler in te voelen.

Ik heb hier helemaal geen tijd voor, hoe pak ik dit aan?

Het belangrijkste is: begin klein. Kies een paar punten waarop je jouw impact wilt meten die haalbaar zijn om bij te houden. Bedenk ook dat je hier niet élke dag mee bezig hoeft te zijn. Eens per maand of per kwartaal kan voor sommige doelen een mooi ritme zijn.

Wat wil je meten?

Denk na over wat je wilt meten door na te denken over wat er belangrijk is in jouw bibliotheek. Zijn jullie met bepaalde doelen bezig? Komt er een campagne aan? Ligt de focus op een bepaalde doelgroep? Wat staat er in het marketingplan? Zijn jullie bezig met positionering? Kies onderwerpen waarop de focus ligt vanuit de organisatie, omdat dit onderwerpen zijn waarin je de positieve verandering wilt terugzien.

Er zijn verschillende soorten KPI’s die je kunt bijhouden:

  • Bereik: hoeveel mensen bezoeken je website of zien een social mediapost en welke betekenis hangt daar achter?
  • Interactie: hoeveel likes, reacties of shares krijg je? Wat zeggen deze reacties?
  • Conversie: hoeveel mensen schrijven zich in voor een activiteit, en hoeveel komen er opdagen? En wat heeft deze activiteit hen gebracht?
  • Beleving: hoe waarderen mensen een programma of campagne, wat zeggen ze erover?

Je ziet dat je zowel op kwantitatieve als op kwalitatieve manier kunt meten. Statistieken uit Matomo kunnen ontzettend waardevol zijn over de impact van een bepaalde webpagina, omdat deze het signaal afgeven dat bezoekers hier iets aan hebben. Om impact te onderzoeken, is het van belang om daarnaast te kijken wat er achter deze cijfers zit. Veel likes op een Facebook post zijn mooi, maar de reactie ‘Echt zo fijn die klik- en tikcursus!’ laat het verhaal er achter zien.

Tip: wil je concreet aan de slag gaan met datagedreven organische social media? Op 3 juli organiseren we een workshop over dit onderwerp.

Creatieve manieren om impact zichtbaar te maken

Kijken naar je statistieken is ontzettend waardevol, maar hoeft niet de enige manier te zijn waarop je data verzamelt waaruit jouw impact blijkt. In dit geval, omdat je jezelf en je afdeling op de kaart wilt zetten, is het van belang om te kiezen voor een manier van dataverzameling die bij jou past. Je staat immers het sterkst als je aansluit bij wie jij bent.

  • Ga de vloer op en spreek bezoekers aan. Vraag jouw doelgroep naar hun mening en vraag of je dit intern mag delen.
  • Houd na een evenement een kort interview met een bezoeker.
  • Stel dat je aan de slag wilt met jouw merkwaarden: nodig collega’s uit om geeltjes te plakken op dingen in de bibliotheek waarvan zij vinden dat het bij de waarden past. Of waar nog kansen liggen ter verbetering.
  • Maak een fotocollage van een campagne waar je trots op bent en deel dit intern op jouw manier.
  • Vraag frontofficecollega’s of vrijwilligers om reacties te verzamelen van bezoekers over een bepaald thema of onderwerp. Verwerk deze om de zoveel tijd in een lijstje van mooie of interessante uitspraken.

Zo kun je de impact van jouw woorden op een andere manier tot leven brengen!

Hoe laat je je impact zien?

Nu je de data hebt verzameld, is het belangrijk om na te denken hoe je dit wilt delen. Een aantal voorbeelden:

  • Een bericht op intranet. Spreek met jezelf een ritme af, bijvoorbeeld dat je eens per maand een leuke quote van een bezoeker deelt en elk kwartaal statistieken van de (meest bezochte pagina’s van de) website en social media.
  • Gebruik de input die je van bezoekers hebt gekregen voor een social mediapost – zo sla je twee vliegen in één klap.
  • Hang de fotocollage intern op aan de muur: ook leuk voor je collega’s om te zien!
  • Deel mondeling wat tijdens een vergadering, of nog laagdrempeliger: gewoon tijdens een gesprek met een collega.

Heb jij een creatieve manier om impact te laten zien? Deel het met andere bibliotheekcollega’s op biebtobieb. Zo inspireren we elkaar.

Begin klein en blijf bij jezelf

Je hoeft niet alles tegelijk te meten of te rapporteren. Kies iets wat bij je past en begin daar. Alles wat je zichtbaar maakt, draagt bij aan het besef dat jouw werk ertoe doet. En dat is van grote waarde voor jezelf, het team en jouw organisatie.

Wil je meer weten over impactgericht werken in de bibliotheek? Kijk dan eens naar het rapport Van KPI tot Effect van Probiblio. Daarin lees je hoe impactonderzoek de bibliotheken kan helpen om hun rol in de samenleving te versterken.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!