Met deze tips werf je jongeren voor de bibliotheek

Blog HR en vrijwilligers
Gepubliceerd op 30 augustus 2024

Door Hennie van der Werff - Mantel

Probiblio had zichzelf als doel gesteld om 8 maatschappelijk betrokken trainees te werven, die vol enthousiasme aan de slag willen bij verschillende bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland. In deze krappe arbeidsmarkt waarin hard wordt getrokken aan de jongeren doelgroep, klinkt dit als een behoorlijk uitdaging. Hoe is het dan toch gelukt om 76 kwalitatieve sollicitaties binnen te krijgen?

Het Traineeship Openbare Bibliotheken heeft als doel jong talent aan te trekken die de bibliotheken helpen in de veranderende rol naar een maatschappelijk- educatieve netwerkorganisatie. In 2 jaar tijd voert iedereen in de groep 3 opdrachten uit bij 3 verschillende bibliotheken. Op deze manier krijgen de trainees ook meteen een goed beeld van de mogelijkheden en diversiteit binnen de bibliotheek.

Omdat er al een groep trainees aan de slag was konden we aansprekende content maken voor op de landingspagina. Dit brengt ons dan ook meteen tot de eerste tip:

1. Tip 1: De basis: maak een uitgebreide vacaturepagina met aansprekende content

We hebben de vacaturepagina gevuld met aansprekende en relevante content;

  • Ervaringen van de huidige trainees
  • Concrete opdrachten en de uitwerking
  • Toffe video’s over het traineeship, vanuit de trainee en vanuit de bibliotheek

Op deze manier krijgt de potentiële kandidaat een goed beeld van wat het traineeship inhoudt, naast een duidelijke opsomming van de secundaire en primaire arbeidsvoorwaarden.

Maar met een goede pagina kom je er niet. De juiste personen moeten ook op deze pagina terecht komen. Het inzetten van je eigen netwerk is een eerste stap, maar we wilden ook graag zichtbaarheid onder een nieuwe doelgroep.

2. Tip 2: Zoek de jongere doelgroep (online) op

Generatie Z is natuurlijk veel online te vinden, maar vaak op andere platformen dan de oudere generaties. Daarom hebben we ervoor gekozen om samen te werken met Brandmannen, een recruitment marketingbureau. Zij hebben uitgezocht op welke kanalen de doelgroep veel te vinden is, en op welke manier we dan het beste deze kanalen konden inzetten. We zijn uitgekomen op de volgende mix:

  • META
  • Snapchat
  • TikTok
  • LinkedIn

Tijdens de betaalde campagne liep er ook een Google Search campagne, en hebben we het netwerk van DPG Media, Colourful Jobs en Culturele vacatures ingezet.

Voor de socials gebruikten we teasers van de videocontent die op de landingspagina stond:

Screenshot advertentie Snapchat

Resultaten

Uiteindelijk zijn de verschillende advertenties in totaal ruim 700.000 keer gezien, en zijn er bijna 9000 mensen op de vacaturepagina terecht gekomen. Ook zijn er ruim 11.000 interacties geweest met de advertenties, zoals doorsturen en reageren. Uiteindelijk heeft dit dus geresulteerd in 76 sollicitaties. Alle kanalen hebben boven de benchmark gepresenteerd waardoor we de campagne zelfs eerder konden stopzetten. En met de 700.000 impressies hebben we gezorgd voor een flinke zichtbaarheid voor de bibliotheek!

ATS

We hebben gedurende de sollicitatieprocedure gebruikt gemaakt van een ATS (applicant tracking system) waardoor we makkelijk en overzichtelijk sollicitanten een ontvangstbevestiging konden sturen en we AVG proof mensen konden uitnodigen of afwijzen. Dit is een erg fijn middel om het werving en selectieproces vloeiend te laten verlopen.

En nu?

Het is echt fantastisch om te zien dat er zo een grote groep aan de slag wil gaan bij de bibliotheek. Wat ons betreft ook volledig terecht, maar we hadden niet kunnen voorspellen dat er zoveel potentiële kandidaten zouden reageren.

Op dit moment zijn de 8 nieuwe trainees gestart bij verschillende bibliotheken.