
Zó claim je jouw marketingpositie als marketeer
Herken je dit als marketeer? Hoge verwachtingen, weinig middelen en te laat betrokken worden. Daardoor mis je impact en blijft het effect van je werk beperkt. Wil je jouw rol versterken en laten zien wat marketing echt kan betekenen voor de bibliotheek? Ontdek praktische tips om jouw impact te vergroten.
Marketing en communicatie zijn specialistische vakgebieden, maar iedereen heeft er wel een mening over. Dat maakt jouw werk soms complexer dan nodig. Om écht effectief te zijn, is een sterke en goed verankerde positie van marketing binnen de organisatie essentieel. Want als marketing een strategische plek krijgt in de bibliotheekorganisatie, kun je zoveel méér bereiken: van het behalen van organisatiedoelen tot het vergroten van werkplezier. Tijdens het webinar ‘claim jouw positie’ (maart 2025) deelden experts én ervaringsdeskundigen Silke Barkmann en Janine Zeeman hun tips en inspiratie, die we hebben samengevat in dit artikel.
5 niveaus van Marketing & Communicatie
Silke Barkmann is export op het gebied van organisatiestrategie, management, marketing HR, structuur en vooral groei. Ze neemt ons mee in de vijf niveaus van Marketing & Communicatie. om te weten hoe je je positie moet claimen en weet waar je naartoe wilt als marketing- en/of communicatiespecialist, is het belangrijk om de 5 niveaus van marketing te begrijpen. Je kunt het zien als een ontwikkelpad waarin Marketing en Communicatie elkaar versterken, zodat er (nog) klantgerichter gewerkt wordt.
1. Beginfase – Focus op communicatie en ondersteunende materialen. De nadruk ligt op de uitvoering van communicatieactiviteiten en reactief reageren op veroeken van andere afdelingen. Zit jouw bibliotheek in deze fase en wil je groeien? Hieronder een aantal tips:
- Begrijp de organisatiedoelen en koppel marketing hieraan.
- Toon betrokkenheid bij de directie en management.
- Evalueer de effectiviteit van marketingmaterialen.
2. Groeifase – Aantrekken van bezoekers en verbeteren van betrokkenheid. De werkzaamheden zijn nog grotendeels operationeel en reactief, marketing is verantwoodelijk voor het werven van leden en voor het werven van deelnemers aan activiteiten. Zit jouw bibliotheek in deze fase en wil je groeien? Hieronder een aantal tips:
- Begrijp de behoeften van bezoekers via gesprekken.
- Meet de resultaten van marketinginspanningen.
- Creëer relevante content voor de doelgroep.
3. Planningsfase – Ontwikkeling van een marketingplan en samenwerking. De marketeer denkt na over doelgroep, doelstellingen op tactisch niveau en er wordt een begin gemaakt met positionering en kernwaarden van de organisatie. Ook wordt er gewerkt met een contentplanning. Zit jouw bibliotheek in deze fase en wil je groeien? Hieronder een aantal tips:
- Stel een duidelijk marketingplan op.
- Werk samen met andere afdelingen voor synergie.
- Voer marktonderzoek uit.
4. Strategiefase – Marketing als essentieel onderdeel van de organisatie. Marketing is op strategisch niveau betrokken bij keuzes van de organisatie en een strategisch marketingplan wordt gedeeld met de gehele organisatie. Er wordt proactief gestuurd op waarde van en voor klanten. Zit jouw bibliotheek in deze fase en wil je groeien? Hieronder een aantal tips:
- Deel marketingplannen met de organisatie.
- Stel KPI’s op om de impact te meten.
- Organiseer evenementen om marketingcommunicatie te versterken.
5. Integratiefase – Marketing als leidende strategische rol. Marketing is geïntegreerd in de gehele organiatie en werkt als ‘proactieve regisseur’. Er wordt gewerkt vanuit een CRM-strategie en vanuit een heldere (eigen) positionering, waarin ook genoeg aandacht is voor internal branding. Zit jouw bibliotheek in deze fase en wil je groeien? Hieronder een aantal tips:
- Deel inzichten en data regelmatig met de directie.
- Wees proactief in het ontwikkelen van strategieën.
- Positioneer marketing als strategische partner.
Veranderende rol
Communicatieprofessional én ervaringsdeskundige Jantine Zeeman vertelt ons dat er een transformatie gaande is van de marketing- en/of communicatiefunctie binnen de bibliotheek. Van een meer uitvoerende taak, wordt MarCom steeds meer gezien als een strategische business partner. Wil je jouw rol als marketing- en/of communicatiespecialist laten groeien? Deze 5 tips zijn onmisbaar:
- Visie en identiteit: een duidelijke visie en begrijp van de doelgroep(en) zijn essentieel voor een gerichte marketingstrategie.
- Expertise en bijdrage: het is belangrijk dat een team de expertise koppelt aan de organisatiedoelstellingen, om zo echt impact te maken.
- Missie en verhaal: ontwikkel een samenhangend verhaal over ‘wie zijn wij’ en ‘waar zijn wij voor’. Draag dit actief uit om je identiteit te versterken.
- Communicatieve organisatie: iedereen binnen de organisatie draagt bij aan communicatie, neem anderen dus mee in de te nemen stappen.
- Positie en profilering: door actief betrokken te zijn bij strategische gesprekken en je persoonlijke profilering te versterken, kan MarCom een een sterkere positie pakken binnen jouw bibliotheek.
Om jouw positie als MarCom te claimen, is het dus echt van belang dat je je strategische waarde aantoont, data inzet, duidelijke doelen stelt en beter samenwerkt met andere afdelingen.