Adverteren op social media: hoe werkt dat?

Blog Praktijkvoorbeeld Marketing
Gepubliceerd op 01 december 2020

Door Julia van Haaster

Het zal je niet ontgaan zijn: social media barsten tegenwoordig van de advertenties. De tijdlijn van gebruikers staan steeds voller met advertenties tussen de ‘eigen’ berichten door. Er zijn voor organisaties verschillende advertentiemogelijkheden op social mediakanalen als Instagram, Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn. Adverteren maakt het mogelijk om een bredere doelgroep te bereiken, die niet per se je volgers zijn. Met deze tips kan jouw bibliotheek ook aan de slag met adverteren op social media.

Bedenk welk doel je voor ogen hebt

Voordat je kunt beginnen met adverteren op social media, is het belangrijk om na te denken welk doel je hiermee voor ogen hebt. Houd hierbij je doelgroep in het achterhoofd. Wat wil je dat je doelgroep weet/denkt/doet? Er zijn drie doelen te onderscheiden:

  • Naamsbekendheid: Als je als bibliotheek nog niet zoveel volgers hebt of je aantal wil verhogen, zal het doel voornamelijk zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Bepaal hierbij voor jezelf welke doelgroep je via je kanaal wilt bereiken, dit kun je namelijk heel specifiek aangeven bij het inrichten van je campagne. Je wilt dat je beoogde doelgroep je profiel en berichten bekijkt en eventueel doorklikt naar je website om kennis te maken met je dienstverlening. Als je doel naamsbekendheid is, is het van belang dat je vooral focust op het creëren van een sfeer/merkgevoel. De call-to-action is hierbij vaak een link naar meer informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een video, artikel of websitepagina. Een goede manier om te adverteren voor meer naamsbekendheid, is om een advertentie met link te plaatsen. Je genereert zo meer websiteclicks en kunt dit inzetten op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Zie rechts een voorbeeld van Srprsme.
  • Overweging: Als je doelgroep jouw bibliotheek wél al kent, maar je wilt dat ze bijvoorbeeld overwegen om deel te nemen aan een activiteit, een training volgen of lid worden, is je doel overweging en/of imagoverbetering. De doelgroep moet jouw aanbod in overweging nemen en hiervoor kun je het beste een carrouseladvertentie of canvasadvertentie inzetten. Met een carrouseladvertentie kun je op Instagram of Facebook in één keer meerdere afbeeldingen laten zien. De gebruiker kan door de afbeeldingen heen scrollen en het voordeel hiervan is dat je dus in één post meerdere producten/activiteiten kunt tonen. Zie het voorbeeld van Adidas hieronder:

    Daarnaast heb je ook de canvasadvertentie. Dit is vergelijkbaar met de carrouseladvertentie, maar is een soort ‘uitklapbare’ advertentie op Facebook. Zodra een gebruiker op je advertentie klikt, rolt er een aparte webpagina uit en kun je op deze pagina een of meerdere producten/diensten inclusief een stukje tekst tonen. Zie hieronder het voorbeeld van Ace & Tate:

  • Conversie/actie: Als je graag wilt dat mensen een bepaalde actie ondernemen, moet je advertentie een directe call-to-action bevatten. Je kunt in je actieadvertentie bijvoorbeeld een kortingsactie aankondigen, een aanmeldbutton plaatsen of een link naar een aanmeldformulier voor een activiteit of nieuwsbrief. Leadadvertenties op Facebook zijn hier geschikt voor, deze advertenties zijn gelinkt aan een formulier en hiermee kun je ook direct informatie over je bezoekers verzamelen. Zie hieronder een voorbeeld van ParaCore:

Specifieke doelgroep bereiken

Een groot voordeel van adverteren op social media is dat je een hele specifieke doelgroep kunt bereiken. Gebruikers van social media geven een hoop persoonlijke informatie af om gratis gebruik te kunnen maken van de platforms. Deze data bevat allerlei informatie over profielkenmerken, locatie, activiteiten en interesses en daarom is het mogelijk om heel specifiek keuzes te maken wie je wel en niet wilt bereiken met je advertentie. Social media-advertenties zijn dus heel gericht, relevant en persoonlijk. Daarnaast kun je als adverteerder ook nog heel gericht keuzes maken op welke platforms je advertenties worden weergegeven. De meest geschikte platforms om op te adverteren zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Twitter. Bedenk wel goed wie je probeert te bereiken en waar zij online te vinden zijn. Lees hiervoor ook: Wie gebruikt welke social mediakanalen?

Bepaal je eigen budget

Op social media kun je zelf bepalen met welk budget je wilt adverteren. Je geeft van tevoren aan voor welk bedrag je wilt adverteren en daarom is het ook niet mogelijk om over dit limiet heen te gaan. Zodra je budget op is, stopt de advertentie. Bij het instellen van je budget en het inrichten van je advertentie zie je meteen hoe groot je (potentiële doelgroep) is. Je kunt daarnaast live bijhouden hoe je advertentie het doet en kun je deze tussendoor aan passen waar nodig, zodat je je campagne optimaal kunt inzetten. Ook voor bibliotheken zonder ervaring of een klein budget kan het adverteren op social media dus interessant zijn. Begin eens met een klein budget en leer van de statistieken. Kijk wat je campagne doet en pas aan waar nodig, zodat je jouw gestelde doel uiteindelijk bereikt.

Als je meer wilt lezen over adverteren op (andere) social media kanalen, kun je het artikel ‘Hoe adverteer je op Snapchat, Twitter en Instagram’ bekijken.