Neem keuzestress weg bij jongeren: 6 tips

Marketing Blog
Gepubliceerd op 26 april 2022

Door Ilse Keune

Jongeren tussen de 12 en 18 jaar lezen steeds minder en komen minder vaak in de bibliotheek (bron). Ze geven aan moeite te hebben met het kiezen en vinden van het juiste boek en het is voor hen vaak niet duidelijk waar de afdeling en/of kast voor jongeren te vinden is. Samen met een aantal bibliotheken startte Probiblio een project rondom de vraag; hoe kun je de bibliotheek toegankelijker maken voor jongeren? In dit blog vertelt projectleider Ilse Keune er meer over.

Om antwoord te krijgen op deze vraag voerden we gesprekken met jongeren en deden we deskresearch. Uit de gesprekken komt naar voren dat ze zich vaak best verloren voelen in de bibliotheek. Jongeren bevinden zich in de fase tussen kind en volwassene. Ze gingen als kind altijd met hun ouders mee en nu bezoeken ze de bibliotheek vaak zelf. Dit brengt onzekerheid mee, omdat ze niet weten wat ze leuk vinden, hoe ze moeten zoeken naar geschikte titels en waar ze als jongere in de bibliotheek terecht kunnen. Jongeren zijn daarnaast vaak ongeduldig en gewend om snel (online) aan informatie te komen. Conclusie: jongeren verdienen wat extra aandacht.

‘Jongeren voelen zich in de bibliotheek al snel verloren. Ze verdienen wat extra aandacht.’

Met deze 6 tips begeleidt jouw bibliotheek jongeren naar het juiste boek én de juiste plek in de bibliotheek:

1. Creëer een eigen herkenbare plek voor jongeren

Omdat jongeren vaak niet weten waar ze terecht kunnen bij het zoeken naar Young Adult-boeken of andere titels voor jongvolwassenen, is het belangrijk dat het duidelijk is waar ze deze boeken kunnen vinden. Laat jongeren zich welkom voelen en laat zien dat er een plek is speciaal voor hen. Of je nu alleen een kast hebt of een hele jongerenhoek, maak het herkenbaar en aantrekkelijk.

Volgens de doelgroep zelf bevat de ideale jongerenhoek de volgende elementen:

  • (Gratis) Wifi
  • Iets om te doen, zoals biljarten
  • Een selfie spot
  • Een punt om je telefoon op te laten
  • Een tafel om aan te werken en leren
  • Een ‘chillplek’ waar je even tot rust kunt komen, bijvoorbeeld comfortabele stoelen
  • Een gameplek
  • Een ontmoetingsplek waar je met vrienden/klasgenoten kunt samenkomen, om elkaar offline te ontmoeten

Ook is de plek liefst dicht bij de collectie/kast voor jongeren, zodat de drempel laag is om hier een kijkje te nemen.

2. Denk niet vóór maar met jongeren

Om erachter te komen wat voor jongeren werkt, is het belangrijk om dit samen met jongeren te bepalen. Door met ze in gesprek te gaan ontdek je hun behoeften en leer je hun belevingswereld kennen. Het is ook leuk om samen met jongeren te ontdekken hoe je de bieb een beetje ‘coolness’ kunt geven én hoe je de drempel om de collectie voor jongeren in te duiken laagdrempeliger maakt. Door met een Do-It-Yourself concept te werken, kunnen jongeren bepaalde elementen zelf kiezen en maken. Als bibliotheek geef je aan wat de (grove) kaders zijn en jongeren bepalen vervolgens de invulling. Tip: een pizza-avond of ander bedankje (zoals een gratis abonnement) werken altijd goed bij jongeren!

3. Zorg dat jongeren zich welkom voelen in de bibliotheek

Een manier om ervoor te zorgen dat jongeren zich geholpen voelen in de bibliotheek is door ze persoonlijk aan te spreken en hulp aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door een medewerker op de vloer. Uit de gesprekken met jongeren bleek dat hier zeker behoefte aan is.

Daarnaast herkennen ze zich ook niet (voldoende) in de communicatie-uitingen (narrowcasting, posters, website etc.) van de bibliotheek. Daar staan vaak vooral ouderen of kinderen op en blijkt niet uit dat jongeren ook van harte welkom zijn. Hoe meer welkom je je voelt, hoe sneller je ook geneigd ben om vaker de bibliotheek te bezoeken en zullen overwegen eens in de jongerencollectie te duiken.

4. Zorg voor duidelijke bewegwijzering

Zodra een jongere binnenkomt in de bibliotheek, moet duidelijk zijn waar hij/zij geschikte boeken of de jongerenhoek kan vinden. Hoe vindt een jongere zijn/haar weg? Probeer een rode draad door het gebouw te maken (dus van ingang tot het eindpunt voor jongeren) door middel van verschillende herkenbare touchpoints. Denk bijvoorbeeld aan vloerstickers, displays, bordjes en het interieur. Let hierbij op kleur, materiaal en herkenbaarheid. Het moet voor jongeren aanspreken, maar wel aansluiten bij de merkwaarden en uitstraling van jouw bibliotheek.

5. Licht iets uit in de kast of op een tafel

Jongeren geven aan vooral vaak keuzestress te hebben bij het vinden van het juiste boek. In een jongerenhoek kun je werken met andere mogelijkheden voor uitlichting van bepaalde titels dan in de volwassenenhoek. Wat is nu echt tof voor jongeren? Dit kan ten eerste al met andere meubels, maar ook door het tonen van populaire boeken. Denk bijvoorbeeld aan de top 10/favoriete boeken van bekende ‘booktokkers’ of infuencers, boeken die voorkomen in populaire Netflix-series, getipte boeken van jongeren uit de buurt, populaire boeken rondom actuele thema’s, etc. Deze titels kun je op een originele en aansprekende manier presenteren, bijvoorbeeld met een creatieve opstelling buiten de kast of opvallende bordjes in de boekenkast zelf. Door juist een kleine selectie uit te lichten, helpt het jongeren keuzestress te verminderen. En denk bij het overtuigen van jongeren bijvoorbeeld ook eens aan de zeven beïnvloedingsstrategieën van Cialdini. Een andere optie is om gebruik te maken van een app zoals Bookarang of Immer, die je helpen om boeken te vinden die bij je passen. De meest populaire titels zou je bijvoorbeeld kunnen uitlichten in de jongerenhoek/-kast.

6. Benader jongeren dáár waar zij zich bevinden

Jongeren zijn steeds meer online en nemen informatie snel en 24/7 tot zich. Onze tip is daarom om jongeren via meerdere online en offline kanalen (omnichannel) te benaderen. De klantreis van een jongere start vaak al online, waarbij ze de overweging maken de bibliotheek te bezoeken. Verleid hen en zorg er in dat geval voor dat de uiting online overeenkomt met de uiting in de bibliotheek. Dat wat de jongeren online al gevonden en gezien hebben, moet in de bibliotheek vervolgens herkenbaar en gemakkelijk te vinden zijn.

Als bibliotheek kun je de jongeren bijvoorbeeld online op social media al in aanraking laten komen met de favoriete boeken van ‘booktokkers’, influencers of andere jongeren, wat bijdraagt aan het verminderen van keuzestress bij het kiezen van het juiste boek. Door thuis al te weten waar hij/zij naar op zoek is, zal de jongere de bibliotheek vervolgens ook sneller bezoeken en op zoek gaan naar dit boek.

Meer informatie en vragen?

Wil jouw bibliotheek aan de slag om meer jongeren naar de bibliotheek te trekken én keuzestress weg te nemen? Neem voor vragen of advies dan contact op met projectleider Ilse Keune of marketingadviseur Julia van Haaster. We denken graag met je mee! Of heb je een leuk voorbeeld in jouw bibliotheek? Ook dat horen we graag!

Meer weten over jongeren? Bekijk dan eens ons jongerendossier. Meer over bibliotheekinrichting in het algemeen? Bekijk dan onze tips voor de inrichting van jouw bibliotheek.