Google Grants voor non-profitorganisaties

In 5 eenvoudige stappen gratis $10.000 advertentietegoed van Google.

Behalve zorgen dat je website zoekmachine- (en klant)vriendelijk is zodat je goed gevonden wordt, kun je met Google Adwords (SEA) ook advertenties plaatsen om op gekozen zoekwoorden prominent in beeld te komen. Om non-profitorganisaties hierbij te ondersteunen, biedt Google een gratis advertentiebudget van $10.000 per maand aan: Google Grants. Een uitgelezen kans om de speerpunten en campagnes van je Bibliotheek gratis onder de aandacht te brengen van je potentiële doelgroep!

Hoe kan ik Google Grants inzetten voor mijn Bibliotheek?

Eigenlijk is dit de allereerste stap, bedenken waarvoor je de Grant wilt inzetten. Welke doelen en doelgroepen wil je bereiken? Elke Bibliotheek zal de accenten anders leggen, maar dit zijn een aantal campagnes die voor meeste bibliotheken interessant zijn:

  • Lid worden – Doel: ledenwerving
  • Activiteiten – Doel: verkoop entreekaartjes
  • Lezen / Aanwinsten – Doel: zichtbaarheid en imago
  • Themacampagne – Doel: wisselende thema’s onder de aandacht brengen (van sociaal bereik tot en met het aanhaken bij landelijke campagnes van de CPNB).

Hoe ontvang ik het gratis advertentietegoed? Volg de volgende vijf stappen:

Nadat je goed hebt nagedacht over je doelen en doelgroepen is het aanvragen van een Google Grant relatief eenvoudig. Volg de volgende 5 stappen:

  • Schrijf je in bij TechSoup Nederland. Zij verifiëren of je in aanmerking komt voor dit programma. Bij akkoord ontvang je een validatietoken.
  • Vul het aanvraagformulier voor Google voor non-profitorganisaties in. Binnen enkele minuten tot max 2 werkdagen hoor je of je aanvraag is goedgekeurd. Je bezit nu een Google account voor non-profit organisaties (naast je eventuele bestaande Google Adwords account).
  • Binnen je Google non-profit account kun je Google Ad Grants aanvragen. Klik daarvoor op ‘Nu aanmelden’.
  • Plaats een advertentiecampagne die voldoet aan de voorwaarden van Google grants.
  • Bevestig je account ter beoordeling van Google. Dit kan enkele dagen duren. Zodra de campagne akkoord wordt gegeven, gaat hij live.

Nog wat extra tips!

Bij het inrichten van de campagne(s) zijn er een paar regels waar (binnen een non-profitaccount) rekening mee moet worden gehouden:

  • Gebruik altijd $ als valuta.
  • Er is een maandbudget beschikbaar van $10.000,-. Dit wordt vertaald naar een dagbudget van $329,- (ca € 292,-).
  • De maximale CPC (kosten per klik) is $2,-.
  • Er kunnen alleen tekstadvertenties geplaatst worden, dus geen displayadvertenties of advertenties op partnersites.
  • Advertenties mogen alleen een link bevatten naar het domein van de non-profitorganisatie die is goedgekeurd in de aanvraag. Een advertentie die verwijst naar bijvoorbeeld een ‘dieplink’ in de catalogus heeft een andere URL en wordt afgekeurd.
  • De advertenties moeten aansluiten bij de missie van de betreffende non-profitorganisatie. Puur commerciële berichten zijn niet toegestaan. Ledenwerving is wel mogelijk.
  • Het account moet actief beheerd worden. Er moet maandelijks worden ingelogd en elke 90 dagen minimaal één wijziging worden doorgevoerd.

Natuurlijk blijven de reguliere regels met betrekking tot advertentieteksten en relevante landingspagina’s in Google Adwords ook van toepassing.

Meer weten over Google grants?

Met bovenstaande stappen kun je zelf aan de slag om een Google Grant aan te vragen en je account in te richten. Heb je daar zelf geen tijd voor, geen affiniteit met SEA of wil je gewoon eens sparren over de inrichting van je campagnes? Neem dan contact op met Erik Reuvers, ereuvers@probiblio.nl, tel. 06 21 24 13 71. Of Monique van der Loo, mvdloo@probiblio.nl, tel 06 41 56 55 14.

Bekijk ook

Zoekmachinemarketing in een notendop
Wat kan ik uit Google Analytics halen?
Gebruikersonderzoek bibliotheekwebsites
De WAAS op je mobiel