Google Grants voor non-profitorganisaties

In vijf eenvoudige stappen gratis $10.000 advertentietegoed van Google!

Laatste update: 20 mei 2020

Je wilt met je website uiteraard goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Om boven in het organisch zoekresultaat te verschijnen, zorg je voor een zoekmachine- en klantvriendelijke website. Daarnaast kun je in de zoekresultaten adverteren met behulp van Google Ads, voor betere zichtbaarheid.

Om non-profitorganisaties hierbij te ondersteunen, biedt Google een gratis advertentiebudget van $10.000 (Amerikaanse dollar) per maand aan: Google Grants. Een uitgelezen kans om de speerpunten en campagnes van je Bibliotheek gratis onder de aandacht te brengen van je potentiële doelgroep!

Hoe kan ik Google Grants inzetten voor mijn bibliotheek?

De eerste stap is bedenken waarvoor je de Ad Grant wilt inzetten. Welke doelen en doelgroepen wil je bereiken? Elke bibliotheek zal de accenten anders leggen, maar dit zijn een aantal campagnes die voor meeste bibliotheken interessant zijn:

  • Lid worden – Doel: ledenwerving
  • Activiteiten – Doel: verkoop entreekaartjes
  • Lezen / Aanwinsten – Doel: zichtbaarheid en imago
  • Themacampagne – Doel: wisselende thema’s onder de aandacht brengen (van sociaal bereik tot en met het aanhaken bij landelijke campagnes van de CPNB).

Hoe ontvang ik het gratis advertentietegoed?

Nadat je goed hebt nagedacht over je doelen en doelgroepen is het aanvragen van een Ad Grant relatief eenvoudig. Volg de volgende vijf stappen:

  1. Schrijf je in bij TechSoup Nederland. Zij verifiëren of je in aanmerking komt voor dit programma. Bij akkoord ontvang je een validatietoken.
  2. Vul het aanvraagformulier voor Google voor non-profitorganisaties in. Binnen enkele minuten tot uiterlijk twee werkdagen hoor je of je aanvraag is goedgekeurd. Je bezit nu een Google-account voor non-profit organisaties (naast je eventuele bestaande Google Adwords-account).
  3. Binnen je Google non-profit account kun je Google Ad Grants aanvragen. Klik daarvoor op ‘Nu aanmelden’.
  4. Plaats een advertentiecampagne die voldoet aan de voorwaarden van Google Ad Grants.
  5. Bevestig je account ter beoordeling van Google. Dit kan enkele dagen duren. Zodra de campagne akkoord wordt gegeven, gaat hij live.

Nog wat tips!

Bij het inrichten van de campagne(s) zijn er een paar regels waar je (binnen een non-profitaccount) rekening mee moet houden. Wordt je campagne-aanvraag steeds afgekeurd? Kijk dan nog eens naar deze lijst of je instellingen wel aan alle voorwaarden voldoen.

  1. Gebruik altijd $ als valuta.
  2. Er is een maandbudget beschikbaar van $10.000,-. Dit wordt vertaald naar een dagbudget van $329,- (ca €292,-).
  3. Er kunnen alleen tekstadvertenties geplaatst worden, dus geen displayadvertenties of advertenties op partnersites.
  4. De maximale CPC (kosten per klik) is $2,-.
  5. De gemiddelde CTR van het account moet minimaal 5% zijn.
  6. Alle campagnes moeten ten minste twee advertentiegroepen bevatten.
  7. Iedere advertentiegroep moet ten minste twee advertentieteksten bevatten.
  8. In het account moeten ten minste twee sitelinks zijn ingesteld. Dit zijn extensies die toegevoegd kunnen worden aan je advertenties om bezoekers snel naar andere pagina’s van je website te kunnen leiden.
  9. In het account moet geotargeting zijn ingesteld. Door middel van geotargeting kun je instellen dat je advertenties alleen getoond worden binnen het werkgebied van je bibliotheek.
  10. Advertenties mogen alleen een link bevatten naar het domein van de non-profitorganisatie die is goedgekeurd in de aanvraag. Een advertentie die verwijst naar bijvoorbeeld een ‘dieplink’ in de catalogus heeft een andere URL en wordt afgekeurd.
  11. De advertenties moeten aansluiten bij de missie van de betreffende non-profitorganisatie. Puur commerciële berichten zijn niet toegestaan. Ledenwerving is wel mogelijk.
  12. Het account moet actief beheerd worden. Er moet maandelijks worden ingelogd en elke 90 dagen minimaal één wijziging worden doorgevoerd.
  13. Merkwoorden die niet jouw eigendom zijn, zijn niet toegestaan (bijvoorbeeld de ‘VoorleesExpress’).
  14. Zoekwoorden die uit één woord bestaan zijn niet toegestaan (met uitzondering van je eigen merkwoorden).
  15. Te algemene zoekwoorden zoals plaatsnamen, of namen van historische gebeurtenissen en personen zijn niet toegestaan (bijvoorbeeld namen van schrijvers).
  16. Zoekwoorden met een kwaliteitsscore lager dan 3 zijn niet toegestaan.
  17. Natuurlijk blijven de reguliere regels met betrekking tot advertentieteksten en relevante landingspagina’s in Google Ads ook van toepassing.

Meer weten over Google Ad Grants?

Met bovenstaande stappen kun je zelf aan de slag om een Google Ad Grant aan te vragen en je account in te richten. Heb je daar zelf geen tijd voor, of heb je geen affiniteit met SEA? Of wil je gewoon eens sparren over de inrichting van je campagnes? Neem dan contact op met Kerstin Carbajal Henken (tel. 06 144 00 777), of Monique van der Loo (tel 06 415 65 514).

Bekijk ook

Zoekmachinemarketing in een notendop
Wat kan ik uit Google Analytics halen?
Gebruikersonderzoek bibliotheekwebsites
De WAAS op je mobiel