Plaza in praktijk

Basisvaardigheden Educatie Programmering Collectie Marketing Event
Gepubliceerd op 08 november 2023

Elk jaar op Bibliotheekplaza delen sprekers van buiten de bibliotheekbranche prikkelende inspiratie over een actueel thema binnen onze branche. Vorig jaar was dat het thema ‘De kracht van verhalen’. Speciaal voor bibliotheekmedewerkers in Noord- en Zuid-Holland organiseren we op 11 april een praktisch vervolg om met de inzichten aan het werk te gaan: Plaza in praktijk.

Datum:
11 april 2024
Tijd:
10:00 – 17:00
Locatie:
Scheltema Leiden, Marktsteeg 1 Leiden
Kosten:
Kosteloos voor bibliotheekorganisaties in NH en ZH vanwege subsidies,
Aantal deelnemers:
Max. 100 personen

Programma

In 3 verschillende workshops gaan we aan de slag met de inspiratie van Bibliotheekplaza. Je gaat naar huis met concrete handvatten die je direct in de bibliotheek kunt toepassen. Ook als je niet aanwezig was op Bibliotheekplaza kan deze dag heel relevant zijn voor jouw dagelijks werk.

09.30 uur Inloop
10.00 uur Aftrap programma
10.15 uur 1e ronde werksessies
11.30 uur 2e ronde werksessies
12.30 uur Lunch
13.15 uur 3e ronde werksessies
14.15 uur Pauze
14.30 uur Plenair gesprek met o.a. vertoning van de film ‘Sjeemte’
15.15 uur Afsluiting en borrel

Werksessies

Je kunt op de dag zelf een keuze maken voor 3 van de 5 onderstaande werksessies.

1. Storytelling voor jouw bibliotheek

Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap overkomt bij je doelgroep of collega? Storytelling is een techniek waarmee je verhalen gebruikt om een boodschap over te brengen, informatie te delen of mensen te inspireren. Een verhaal wordt beter onthouden dan droge feiten. Tijdens Bibliotheekplaza werd storytelling uitgelegd, maar hoe pas je dit toe in de praktijk?

In deze werksessie van marketingadviseur Marion Glaudemans leer je hoe je een verhaal kunt schrijven en delen. Of het nu gaat om interne stakeholders zoals directie of collega’s of externe partijen zoals gemeenten, samenwerkingspartners of klanten. De focus ligt op het boeien en betrekken van het publiek door middel van storytelling waardoor de boodschap krachtiger overkomt en beter wordt onthouden. –

2. De bibliotheek als merk

In een wereld waarin geschreeuwd wordt om aandacht zijn merken relevanter dan ooit. Een sterk bibliotheekmerk met een eigen verhaal steekt boven de massa uit en creëert fans. Het is belangrijk dat je de interne organisatie hierbij betrekt. Een sterk merk is van de hele organisatie en is het uitgangspunt voor alles wat je doet. Marc Newsome, Projectleider Marketing & Communicatie DOK, de bibliotheek van Delft, vertelt wat het hen heeft gebracht en hoe je collega’s mee kan nemen. Ook hoe het bibliotheekmerk zich verhoudt in een MFA, DOK maakt samen met kunstencentrum De VAK namelijk onderdeel uit van OPEN.

Tijdens deze werksessie door Marc Newsome en marketingadviseur Karlijn van Oirschot ga je zelf aan de slag met het vertellen van het verhaal van jouw bibliotheek en hoe je dit doorvoert in publieksactiviteiten, communicatie, HR of in gesprekken met stakeholders. Ook krijg je de theorie en praktijkvoorbeelden.

3. Het vurige gesprek

Door polarisatie in de samenleving is het steeds lastiger om met elkaar in gesprek te gaan. Maar de bibliotheek biedt hulp. In deze sessie lichten adviseur programmering Lotte Kok en Meliza de vries, Programmamaker Cultuur & Maatschappij Bibliotheek Amstelland toe hoe je als programmamaker het gesprek tussen je bezoekers kunt faciliteren. Soms kan dat een beetje schuren. Aan de hand van vurige stellingen ga je in deze sessie zelf te ondervinden hoe dat voelt. Daarnaast is er een inspirerende programmamaker aanwezig met praktijkervaring.

4. Samen je verhaal vertellen

Samen met Probiblio trainees Emma Oudhuizen en Lidewij Klap onderzoek je welke verhalen er in jouw werkgebied leven, hoe je deze een podium kunt bieden en hoe je je organisatie meeneemt. Dit doen ze samen met Roger Buyne, buurtgericht ontwikkelaar bij de OBA in stadsdeel Zuidoost en Shasha Triebel van OBA Next.

Roger slaat regelmatig de handen ineen met erfgoedinstantie Imagine IC om verschillende verhalen van buurtbewoners uit de Bijlmer een plek te geven in de bibliotheek. Verhalen over o.a. de Bijlmervliegramp en Zwart Beraad; over geloven, liefhebben en je thuis voelen. Daarnaast staat hij in nauw contact met bewoners en lokale ondernemers bij het realiseren van programmering die aansluit bij de buurt.

5. Maak van jouw bibliotheek een virtuele vestiging

Elke bibliotheek in Nederland heeft een eigen website, maar wordt die door je eigen organisatie of je bezoekers al gezien als een volwaardige vestiging? En is je website wel toegankelijk voor al je bezoekers, ook als deze slechtziend of blind zijn? Door middel van kritische vragen en concrete interactieve oplossingen gaat Rutger Schönfeld van Bibliotheek AanZet, samen met Adviseur digitale geletterdheid Aniek van Son en Adviseur collectie & lezen Marjolein van der Steen jou laten ervaren wat een virtuele vestiging is en wat deze op de korte en lange termijn kan opleveren. Aan het eind van de sessie heb je verschillende digitale verhalen voorbij zien komen over bijvoorbeeld manga en het QR code project. Vernieuwende projecten die zowel kleinere als grotere bibliotheken kunnen uitvoeren. Voor de echte innovators die méér willen dan alleen losse projecten komt ook de meerjarenstrategie van het Virtueel Bibliotheek Platform (VBP) langs.

Vertoning film Sjeemte en gesprek

Sjeemte is een korte Nederlandse speelfilm over laaggeletterdheid die laat zien hoe je middels film een boodschap op een indringende manier vertelt. De film wordt voorafgegaan door een inleiding van Cubiss adviseur Ivette Sprooten. Na afloopt volgt een gesprek over de impact van de film.

 

filmposter sjeemteOver de film

Een afspraak voor een uitkering loopt uit de hand wanneer Candide, 23, de baby van haar zus leent en vreemd genoeg doet alsof het haar eigen kind is. Caseworker Martijn probeert haar leugens te ontrafelen. Maar achter haar poppenkast gaat een onverwacht geheim schuil.

Bekijk de trailer >

Filmmaker Floris Ramaekers
Producent Rinkel films
Hoofdrolspelers Luka Kluskens en Jochum Ten Haaf
Gesproken taal Nederlands en Maastrichts (met Nederlandse ondertiteling)
Duur 13 minuten
Online inleiding Ivette Sprooten, Senior-adviseur Basisvaardigheden & Leven Lang Ontwikkelen bij Cubiss Limburg

Voor wie?

Medewerkers van bibliotheekorganisaties uit Noord- en Zuid-Holland.

Inschrijfvoorwaarden

Inschrijven is mogelijk tot 4 april 2024. Deelname is alleen bestemd voor voor bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland, deelname voor deze doelgroep is kosteloos vanwege subsidie. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kun je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 36,00 annuleringskosten in rekening. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast. Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten.